قرائت رمان قاراچوخا و اجتماعات تفسیری ترک آذربایجان
نویسندگان
چکیده مقاله:
قاراچوخا رمانی به زبان ترکی است که توسط یک زبانشناس به نگارش درآمده و در مدت کوتاهی مورد توجه جامعه ترک زبان قرار گرفته است. درونمایه چندگانه این داستان و حس نوستالژیکی که در خوانندگان ترک آذربایجانی بر میانگیزد، بسیار جالب توجه است. این مقاله در پی آن است که به فهم دریافت و تفسیر مخاطبان ترکزبان از رمان قاراچوخا بپردازد. در این تحقیق چگونگی کاربست تجربه زیسته خوانندگان در برساخت عناصر رمان مورد توجه قرار گرفته و نقش اجتماع تفسیری در دریافت متن و تولید معنا تحلیل شده است. برای فهم دریافت خوانندگان ترک زبان و نحوه اثرگذاری اجتماع تفسیری بر نحوه قرائت آنان از روش/ تکنیک گروه کانونی استفاده شده است. به این منظور با سه گروه افراد ترک آذربایجانی از طبقههای مختلف افراد دانشگاهی، غیردانشگاهی و تحصیلکردههایی که کتابخوان و رمانخوان حرفهای نبودند و هیچگونه فعالیت مدنی نداشتند و تحصیلکردههای دانشگاهی که کتابخوان حرفهای بودند و فعالیت مدنی نیز داشتند، سه جلسه گروه کانونی برگزار شده و دیدگاههای آنان پس از مقولهبندی، تحلیل شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که قرائت فعالیتی است اجتماعی که از تاریخ و زمینه اجتماعی محیط پیرامون و نیز از پسزمینه اجتماعی خواننده تأثیر میپذیرد و هر خوانندهای به هنگام قرائت متن از پیشینه اجتماعی، نگرشها و باورهایش به عنوان منبع استفاده میکند.
منابع مشابه
پیجویی «قرائت عامه» در کتب تفسیری سدههای نخست و نقش آن در ترجیح قرائت
یکی از ملاکهایی که در کتب تفسیری سدههای نخست با نام مرجِّح خوانشی بر سایر خوانشها ذکر شده، «قرائت عامّه» یا «قراءة الناس» است. برخی از قرآنپژوهان معاصر با اجتهادی خواندنِ قرائات مشهور، تنها روایت حفص از قرائت عاصم را معرِّف و منطبق بر قرائت عامّه میدانند. در این مقاله با پیجویی این اصطلاحات در کتب تفسیر سدههای نخست و نیز بررسی قرائات گزارششده در کتاب مَجاز القرآن ابوعبیده مَعْمَر بن مُثَنَّی که مهمتر...
متن کاملامکانسنجی تأثیرپذیری قرائت حمزه کوفی از قرائت امام صادق(علیهالسلام)
حمزة بن حبیب (80–156ق)، یکى از قاریان هفتگانه کوفی است که گفتهشده اساسیترین ویژگى قرائتش، فراگیری از طریق نقل و اثر بدون هیچگونه اجتهاد و اختیار بوده بهگونهای که بهواسطه بررسی قرائت او، میتوان به قرائت بزرگترین مشایخ و ممتازترین اساتید قرائت از صحابه دست یافت. مسئله نقل از طریق اثر بدون اجتهاد آنچنان در قرائت حمزه شاخص است که برخی از عالمان این دانش راه دستیابی به قرائت صحابه ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 36
صفحات 67- 94
تاریخ انتشار 2014-10-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023