قافیهاندیشی مولانا
نویسنده
چکیده مقاله:
I am thinking of rhymes, and my sweet heart sayes to me ''Do not Think of aught except Vision of me.'' Mawlana Jalal-addin Mohammad Balkhi, then Rumi, has conquered the hearts of people all over the world with his poem, which he sometimes refers to as ''thinking of rhymes''. Some people think that if Mawlana expresses dissatifaction with rhymes and rhythms it is because he thinks they are not essential for the writing of poetry, while all scholars of the field, until quite recently, have emphasized the significance of these two basic elements of poetry. The purpose of this article is to show that Mawlana has in reality attached great importance to rhymes and rhythms, as revealed in all his great works. His deep knowledge and exposure to the vast literature of Arabic and Persian literature had influenced him so much so that he spontaneously produced thousands of excellent lines of poetry all with varied rhymes and rhythms.
منابع مشابه
حافظه مولانا
به گواه آثار سایر بزرگان ادبیات فارسی، میتوان دریافت که شمار قابل ملاحظهای از اشعارِ کلیات شمس، متعلق به مولانا نیست. اشعاری از سلطان ولد، سنایی، عطار، خاقانی و برخی دیگر با تغییراتی، در غزلیات شمس به نام مولانا ضبط شده است. میتوان آمیختگی شعر شاعران پس از مولانا را با غزلیات شمس، ناشی از اختلاط دستنویسها دانست؛ اما درباره اشعار شاعران پیش از مولانا، نظیر سنایی و عطار و...، میتوان گفت که بی...
متن کاملمولانا و مفهوم «من»
با غور در شعر مولانا به طور مشخص به دو نوع "من"بر میخوریم: یک من دروغین که تنها تصویر و سایه ای از من حقیقی است ؛در برابر منی دیگرکه حقیقی است ومفهوم واقعی هستی انسان را تشکیل میدهد. در این مقاله بر آنیم تا ویژگیهای این دو نوع "من"را برشماریم،شباهت ها و تفاوتهای آن دو را باز یابیم و در نهایت چگونگی گذر از من کاذب به من حقیقی را نشان دهیم.در این رهگذر از روان شناسی نیز بهره بردهایم.چه،تجلی...
متن کاملهستی شناسی مولانا
مولوی تمام اجزای آفرینش را نمودی از جلوه های بی همتای خداوند می یابد، که خداوند در آن بهاندازه و درخور استعداد خلایق، تظاهر به وجود نموده است. از این رو، در نظرگاه مولوی، هستیآیینه ای است که خداوند دائماً در آن جلوه گری می کند. مولوی تمامی اجزای هستی را مملو از معنامی یابد و معنا را به تعبیر استاد خویش شمس تبریزی همان خدا می داند. او آدمیان را در این عرصهفرا می خواند که با فراست ذهن و طهارت باطن...
متن کاملاز مولانا بیاموزیم
گرچه سالی را در بزرگداشت مقام مولانا جلالالدین محمّد بلخی و آثار گران سنگ او کوشیدند و ملل مختلف جهان هر یک فراخور توان و انتظار خویش از این خوان گسترده بهرهای بردند امّا این در رحمت تا ابد به روی مشتاقان صاحبدل گشوده است، در این مقاله سعی برآنست تا نکتهای چند نه براساس انتخاب بلکه بر سبیل تصادف برگزیده و ارائه گردد. وجه مشترک این گزینشها کاربردی بودن آنها در زندگی روزمرّة مردم فارغ از هر زما...
متن کاملکفر از دیدگاه مولانا
کفر از اصطلاحات کلیدی قرآن است که در طول تاریخ و در حوزههای مختلف اسلامی از نظر مفهوم و مصداق تغییراتی زیاد داشته و معنیهایی گوناگون یافته است. در این مقاله سعی شده است عقاید ونظریات مولانا در مورد مسألة کفر ـ با تکیه بر مثنوی معنوی و دیوان شمس ـ که طی موقعیتهای کلام و از زوایای گوناگون بیان شده است، استخراج و ارائه شود.
متن کاملمولانا از منظر معرفتشناسی
: این مقاله اندیشۀ مولوی را از منظر معرفتشناسی مورد نقد و ارزیابی قرار میدهد. نویسندگان این مقاله بین دو مفهوم عقل در تاریخ اندیشۀ بشر تمایز قائل میشوند: عقل انتقادی و عقل استعلایی، و استدلال میکنند که عقل بهعنوان آموزۀ محوری در اندیشۀ مولوی نیز در این دو مفهوم متفاوت بهکار رفته است. منظور از عقل انتقادی، دفاع از عقلگرایی دربرابر مرجعیتگرایی و منظور از عقل استعلایی دفاع از عقلگرایی درب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 3
صفحات 63- 72
تاریخ انتشار 2006-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023