فضامندی و بدنآگاهی: بازخوانش مفهوم فضا در تجربۀ معماری (نمونۀ موردی: موزۀ هنرهای معاصر تهران)
نویسندگان
چکیده مقاله:
بیانمسئله:شاید بتوان یکی از وجوه تمایز انسان مدرن با انسان بهسربرده در دنیای سنت را کثرت تجربههای فضا-مکان برشمرد. زیست انسان در پهنۀ طبیعی و اجتماعی، نه تنها دارای تاریخی معرفتی و نظری است، که دارای ادراکهای متمایز و گوناگون در تجربۀ مکانهای طبیعی و اجتماعی است. این تجربۀ متمایز در طول تاریخ، دارای روحی منحصربهفرد از یک سو و روحی مشترک در کالبد بشری از سوی دیگر است. لیکن در گفتمانهای غالب معماری، بدن و ویژگیهای جسمانی و کالبدی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بدن صرفاً بهعنوان ابژهای منفعل تلقی شده است. هدف:این پژوهش بر آن است که به بررسی ادراک بدنی بهمثابه منبع الهامی برای بازتعریف مفهوم فضا در تجربۀ معماری بپردازد. نمودهای خوانش فضا با واردکردن عنصر ادراکات بدنی و بررسی درهمتنیدگی حواس انسانی در ادراک از فضا از اهداف فرعی پژوهش است. روشتحقیق:این تحقیق به لحاظ «ماهیت» پژوهش، از گونة تحقیقات کیفی با رویکرد فلسفی پدیدارشناسی هرمنوتیک و به لحاظ «قصد» از پژوهش، تفسیری است که به تولید بینش جدید میپردازد. بدین ترتیب یافتههای آن در بهبود دانش موجود در باب موضوع مورد مطالعه به کار میآید (دانشافزایی)، لذا نتایج آن، خالص است. منطق پژوهش، استقرایی است. در پژوهش حاضر، از مصاحبۀ عمیق جهت استنباط و استخراج «امر ناخودآگاه» از بطن پاسخ مصاحبهشوندگان استفاده شده است. روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای کیفی و شامل کدگذاری باز و محوری است. نتیجهگیری:نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که خوانش پدیداری از تجربۀ ادراک از فضا به سه رستۀ «ادراک تام، درک پویا از فضا بهواسطۀ حواس»، «فضا، واسطهای بر ادراک نوستالژی جمعی» و «فضا بهمثابه امکان شهود و درک دیگری» قابل تفکیک است.
منابع مشابه
رابطه فرهنگ و معماری (با بررسی موزه هنرهای معاصر تهران)
تحولات قرن حاضر، موجب دگرگونیها و تغییراتی در بین برخی جلوههای زندگی و فرهنگ جامعه ایرانی و کمتوجهی به معماری سنتی گردید. از طرفی سرعت وقوع این تحولات، مانع تطبیق آنها بافرهنگ جامعه شد. درحالیکه این تحولات در کشورهای اروپایی گامبهگام صورت گرفته بود و آنها تا حد زیادی تغییرات را بهراحتی جایگزین کردند. حال اگر برای باززندهسازی فرهنگ و معماری اصیل ایرانی، عوامل اساسی آن شناخته شود، این ه...
متن کاملمطالعه تطبیقی مفهوم فضا در معماری بومی و معماری مدرن
در این مقاله که به بررسی و تحلیل مفهوم فضا در معماری بومی و مدرن پرداخته شده است، ابتدا مفهوم فضا به صورت کلی و فارغ از جهتگیری سبکی و گرایشی به اختصار تبیین گردیده است. پس از آن به ارائهی تعاریفی از هر کدام از انواع معماریهای مذکور با استناد به گفتهی محققان و اندیشمندان حوزههای هنر و معماری پرداخته شده است. سپس با هدف تبیین تفاوت مفهوم فضایی که تخصصگرایان معماری در دوران مدرن، در نظر دا...
متن کاملنقدی بر پژوهشهای تفسیریتاریخی درخصوص معماری معاصر ایران، نمونۀ موردی: معماری دورۀ پهلوی اول
It has been in recent decade that we saw a considerable growth in number of published historical works about contemporary architecture of Iran and its modernization era. But paying far little attention to paradigmatic frameworks of analyze and incompatible approaches for the rational enquiry along without criticality to paradigmatic criteria, have been brought some scientific conflicts to their...
متن کاملمطالعه تطبیقی مفهوم فضا در معماری بومی و معماری مدرن
در این مقاله که به بررسی و تحلیل مفهوم فضا در معماری بومی و مدرن پرداخته شده است، ابتدا مفهوم فضا به صورت کلی و فارغ از جهت گیری سبکی و گرایشی به اختصار تبیین گردیده است. پس از آن به ارائه ی تعاریفی از هر کدام از انواع معماری های مذکور با استناد به گفته ی محققان و اندیشمندان حوزه های هنر و معماری پرداخته شده است. سپس با هدف تبیین تفاوت مفهوم فضایی که تخصص گرایان معماری در دوران مدرن، در نظر داش...
متن کاملروایتِ مکان در آثار معماران معاصر از منظر ادبیات تطبیقی فلسفه و معماری با رویکرد پدیدارشناسی (نمونه موردی: موزه هنرهای معاصر تهران)
پدیدارشناسی در معماری، به کیفیت چگونگی تجربه انسان و رابطه میان سوژه بدنمند و فضای پیرامونیاش و توانایی او در دریافت دادههای محیطی توجه دارد. اکنون پرسش این است که خوانش تفکرات فلسفه پدیدار شناختی در جهت تحلیل آثار معماری بر اساس چه مؤلفههایی شکل میگیرد و نسبت انسان با فضا در فرایند خلق مکان چگونه است؟ در این راستا فرض بر این است که در مرکز قرار دادن انسان و اهمیت فضای تجربهگرا و چند حسی، ...
متن کاملپارادایمهای معاصر هستیشناسی فضا و نسبت آن با شناختشناسی معماری
هستیشناسی، شناختشناسی و روششناسی در هم تنیدهاند و پرداختن به هر یک، به معنای مفروض داشتن پاسخ به دو دیگری از پیش است؛ از این سه، هستیشناسی در مرتبۀ نخست واقع میشود که مبنای دو پرسش بعدی واقع میشود. در این مقاله به هستیشناسیهای فضا پرداخته میشود که سه انگاشت مطلق، نسبی و رابطهای را در بر میگیرد. بحث خواهد شد که انگاشتهای مطلق و نسبی فضا در محدودۀ علوم اثباتی باقی میمانند و بر مبن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 75
صفحات 71- 82
تاریخ انتشار 2019-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023