فخر رازی بر سر دو راهی جبر و اختیار
نویسندگان
چکیده مقاله:
مسألهی جبر و اختیار یکی از مسایل مهم در حوزهی افعال الاهی است که همواره ذهن انسانها را از ابتدای تاریخ تاکنون به خود مشغول داشته است. در این میان، جهمیه را طرفداران جبر محض، اشاعره را طرفداران جبر محض در یک مرحله و طرفدار کسب در مرحلهی دیگر، معتزله و قدریه را طرفداران اختیار محض و امامیه را طرفداران امر بین الامرین یاد کردهاند. بر این اساس، فخر رازی نیز به منزلهی یکی از برجستهترین متکلمان اشعری، جبرگرا دانسته شده است. نگارنده در این مقاله، با جستوجوی کامل در آثار فخر رازی، موضع وی در قبال نظریات فوق را به دست آورده و نشان داده است که فخر رازی نه یک جبرگرای محض است و نه یک اختیارگرای محض، بلکه ضمن قادر و مختار دانستن انسان از یک طرف، و قول به عمومیت قضا و قدر الاهی از طرف دیگر، سعی کرده است تا میان این دو قول جمع نماید، ولی با وجود آنکه همواره در جستوجوی راهی میانِ جبر و اختیار بوده و برای فرار از جبر و توجیه اختیار و مسؤولیت انسان، همانند سایر اشاعره، به نظریهی کسب گراییده، چون آن را ناتمام یافته، به نظریهی امر بین الامرین روی آورده است. البته در تبیین این نظریه نیز توفیقی نیافته و آن را طوری تبیین نموده که به جبر منجر شده است. بنابراین بهرغم اعتراف به اختیار انسان، بر سر دو راهی تردید میان جبر و اختیار باقی مانده، ضمن معرفی انسان به منزلهی مضطری در صورت مختار، قائل به غموض و پیچیدگی مسأله شده و افراد را از خوض در این مسایل غامض بر حذر داشته است.
منابع مشابه
معضل شر و ارتباط آن با جبر و اختیار از دیدگاه فخر رازی
چکیدهدر میان اندیشمندان اشعری، فخر رازی گاهی همچون فیلسوفان از عدمی بودن شرور دفاع کرده و زمانی همچون متکلمین از وجودی بودن آن خبر داده است؛ جهد فراوان داشته تا نشان دهد آدمی هیچ بهرهای از اختیار ندارد و در عالم چیزی به جز جبر نیست.قرائت خاص او از توحید افعالی منجر شده تا مهمترین قواعد فلسفی همچون علیت، نظام اسباب و مسببات، قاعده الشی مالم یجب لم یوجد و قاعده الواحد را باطل اعلام ک...
متن کاملاختیار انسان از منظر فخر رازی و محمدحسین طباطبایی
جبر و اختیار از مسائل اختلافی میان متکلمان و فلاسفه است که هر یک برای آن راهحلی مطرح کردهاند. فخر رازی به پیروی از مکتب اشعری، نظریه کسب را میپذیرد ولی آن را به نحوی تفسیر میکند که به نظریه اختیار بسیار نزدیک است و حتی نظریه اختیار را در قالب عبارت «لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین» بهصراحت بیان میکند. از طرف دیگر، انسان را «مضطر فی صورة المختار» میداند که در ظاهر نفی اختیار است. فخر...
متن کاملبررسی تطبیقی جبر و اختیار از دیدگاه عبدالرزاق لاهیجی و قاضی عبدالجبار و فخر رازی
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبررسی تطبیقی آرای فخر رازی و صدرالمتألهین شیرازی درباره ی جبر و اختیار
چکیده امام فخر رازی (544-606ه) و صدرالمتألهین شیرازی (979-1050ه)دو اندیشمند بزرگ در تاریخ اسلام هستند، که از دو نظام کلامی و اعتقادی متفاوت متأثرند.این دو نظام به ویژه در تحلیل صفات باری تعالی،تفاوت های مبنایی دارند. مراد از مطالعه تطبیقی نظریه های این دو اندیشمند، توصیف و تبیین مواضع خلاف و وفاق اندیشه های این دو بزرگوار است. جبریا اختیار دامنه ی تحقیق حاضر است که فخر رازی ظاهراً به دلایلی ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 41
صفحات 19- 48
تاریخ انتشار 2013-03-17
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023