فانتزی شاه قهرمان ملی، قهرمان دینی: شیوهای برای برقراری ارتباط با دربار در شعر مدیحهسرایان قرن پنجم و ششم
نویسنده
چکیده مقاله:
اکثر قریب به اتفاق مدیحهپردازان قرن پنجم و ششم در توصیف ممدوح پیرو فانتزی شاه قهرمان ملی، قهرمان دینی هستند. این فانتزی که نتیجة تلاقی سمبلیک شخصیتهای ملی و دینی علیالخصوص تلاقی سمبلیک شخصیتهایی چون رستم و حیدر (ع) است دستمایة توصیف ممدوح به انحا و طرق مختلف شده است. این جهانبینی ایدهآلیستی که در ایران با شروع نهضتهای ملی از جمله نهضت شعوبیه و همچنین با افزایش گرایشهای شیعی شکل گرفت در مدیحههای شاعران قرن پنجم و ششم شالودة توصیف حالات شاه -که در گفتمان خلیفهاللّهی و ظلاللّهی مرکز امور و مرجع صدور بود- قرار گرفت و فانتزی مشترکی را در شعر مدحی پدید آورد. در این مقاله با در نظر داشتن روش نقد زمینة فانتزی که ابزاری کارآمد برای بررسی ارتباطهای انسانی است و با تکیه بر بررسی محوریت و بسامد مضامین مشترک میان شاعران این عهد نشان میدهیم که اندیشهها و رویکردهای مشترک شاعران قرن پنجم و ششم بر مدیحههای این دوران چه تأثیری داشته و چه زمینههای مشترکی را میان آنها ظاهر کرده است. چنین تحلیلی نشان میدهد که فانتزی مشترک شاعران این عصر چه شیوههای ارتباطیای را پدید آورده و این شیوههای ارتباطی تحت تأثیر چه تلاقی سمبلیکی هستند.
منابع مشابه
شخصیّتپردازی قهرمان در منظومههای عاشقانه رزمی (از قرن پنجم تا پایان قرن دهم)
This article has no abstract.
متن کاملاسطورۀ قهرمان در شعر فروغ فرخزاد
کهن الگوی قهرمان در میان دیگر کهن الگوها، اهمیت اساسی دارد، زیرا با هدف اصلی اسطوره که هدایت انسان به سوی شناخت خود و درک هستی است، مطابقت دارد. الگوی جامعی که جوزف کمپبل از مراحل سیر قهرمان اسطوره-ای ارائه داده است، برای بررسی و تحلیل بهرهگیری آگاهانه و ناخودآگاه شاعران معاصر از مفاهیم اسطورهای، قابلیت فراوان دارد. گفتار پیش رو، سعی بر آشکار ساختن روند خویشتنیابی و کشف جنبههای تاریک ذهنیِ ف...
متن کاملقهرمان و ضد قهرمان در حماسۀ «رستمنامۀ» الماسخان کَندولهای کرمانشاهی
الماسخان کَندولهای کرمانشاهی از شاعران حماسهسرای بومی و محلی است که داستانهای حماسی و غنایی فراوانی را به زبان کردی گورانی سرودهاست و یکی از این منظومههای حماسی، «رستمنامه» است که شرح نبردهای سپاه ایران به سپهسالاری رستم با سپاه دیوان به سرکردگی زنون جادو میباشد. این مقاله با هدف تبیین و تحلیل شخصیّتقهرمان و ضد قهرمان در حماسۀ «رستمنامۀ» به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و نتایج آن نشان م...
متن کاملقهرمان علیه قهرمان
در ادب فارسی شاهنامه ی فردوسی، به عنوان بزرگترین اثر حماسی ملّی، نمودگار چهره ی قهرمانان و ضدِّ قهرمانان بسیاری است که رودرروی یکدیگر قرارمی گیرند. این تحقیق درپیِ رسیدن به این اهداف و پاسخگویی به این پرسش ها می باشد: 1. چگونگیِ روند قهرمان سازی در حماسه برپایه ی شاهنامه ی فردوسی، 2. یافتن ریشه ی تقابل های میان قهرمانان شاهنامه و آیا رابطه ا ی میان این تقابل ها و نبرد اسطوره ای میان نیروهای خیر(اهور...
15 صفحه اولبازشناسی الگوی وارونۀ سفر قهرمان ِنوعی کمبل در رشد فردی نوجوان در فانتزی کنسرو غول
رمان فانتزی «کنسروغول» از مهدی رجبی، براساس نیاز روحی و روانی مخاطب نوجوان نوشته شده است. راوی نوجوان رمان، توکا به سفری قهرمانانه میرود و دوره گذار از نوجوانی و رفع نیاز انسانی خود را تجربه میکند. استخراج کهنالگوی سفر قهرمان به عنوان ابزار آموزش مخاطبان نوجوان، علاوه بر یاری رساندن به رشد و تعالی گروه سنی مورد نظر، زوایای پنهان روایت را آشکار میکند. بهرهمندی و بازآفرینی کهن الگوهای موجود ...
متن کاملاسطورۀ قهرمان در شعر فروغ فرخزاد
کهن الگوی قهرمان در میان دیگر کهن الگوها، اهمیت اساسی دارد، زیرا با هدف اصلی اسطوره که هدایت انسان به سوی شناخت خود و درک هستی است، مطابقت دارد. الگوی جامعی که جوزف کمپبل از مراحل سیر قهرمان اسطوره-ای ارائه داده است، برای بررسی و تحلیل بهره گیری آگاهانه و ناخودآگاه شاعران معاصر از مفاهیم اسطوره ای، قابلیت فراوان دارد. گفتار پیش رو، سعی بر آشکار ساختن روند خویشتن یابی و کشف جنبه های تاریک ذهنیِ ف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 2
صفحات 1- 30
تاریخ انتشار 2020-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023