غلبۀ «کلام مغلوب» در تمهیدات عینالقضات همدانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در گونهای از تقسیمبندی، میتوان سخنان مذکور در متون منثور صوفیانه را برساخته از دو بخش دانست: «سخن مغلوب» که بر قلمرو تجربههای شهودی و دریافتهای درونی نویسنده حکمرانی دارد؛«سخن متمکّن» که قلمرو دانش رسمی و علم اصطلاحی صوفیان را در بر میگیرد. تمهیدات عینالقضات همدانی یکی از نثرهای صوفیانه است که در آن ویژگیهای کلام مغلوب از قبیلِ بیخویشنویسی، دریافت الهام و وحی، تأویلپذیری و بحران آپوریک، قابل مشاهده است. این پژوهش که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی بر روی کتاب تمهیدات عینالقضات همدانی انجام گرفته، در پی پاسخ به این پرسش است که: آیا کارکرد ویژگیهای کلام مغلوب در تمهیدات به گونهای هست که بتوان این کتاب را در زمره متونِ با نثر مغلوب دانست؟ یافتههای این پژوهش- با بررسی محتوا و سبک کتاب - حاکی از این است که این عارف مجذوب با به کارگیری زبانی خاص و نمایاندن احوال غوغایی درون و هیجانهای تند عاطفی خویش، کتاب تمهیداتی برای مخاطب به یادگار گذاشته، که از بارزترین نمونههای کلام مغلوب است.
منابع مشابه
بررسی کلام مغلوب در معارف بهاءولد
آثار منظوم و منثور صوفیان را بر اساس نوع معرفت، به دو دسته میتوان تقسیم کرد؛ معرفت شخصی و شهودی و معرفت رسمی و سازمانیافته. برخی از صوفیه در آثار خود از این دو نوع معرفت، تحت عنوان کلام متمکن و کلام مغلوب، یاد کردهاند. کلام متمکن از روی آگاهی و از نوع متنهای رسمی و مدرسی بودهاند و معنا را شفاف بیان میکنند و هدف از نگارش آن تثبیت و تعلیم سنتها و آداب صوفیان و حاصل دانش قراردادی آنهاست؛ ام...
متن کاملکلام متمکّن و کلام مغلوب در سخنان شیخ ابوالحسن خرقانی
در یک تقسیمبندی نوین، سخن منثور صوفیانه به دو گونه متمکّن و مغلوب تقسیم شده که تنها شباهت این دو گونه کلام، داشتن زمینۀ عرفانی است. قلمرو دانش رسمی و علم اصطلاحی صوفیان که آموختنی و حاصل دانش قراردادی آنها میباشد، کلام متمکّن و قلمرو تجربههای شهودی و دریافتهای درونی که مولود معرفت شخصی و بیخویشنویسی و نگارش خودکار میباشد، کلام مغلوب نامیده میشود. شیخ ابوالحسنخرقانی، عارف آزاد اندیش ایرا...
متن کاملنگاهی به عوامل موسیقی ساز در تمهیدات عین القضات همدانی
صنعت های بدیعی افزون بر کارکردهای زیباشناسانه ی خود تأثیرات گوناگونی بر کلام می گذارند. موسیقی درونی یکی از اثرات صنایع بدیعی است که می تواند نقش مهمی در زیباسازی کلام و تأثیر آن بر مخاطب داشته باشد. منظور از موسیقی درونی، موسیقی ای است که با استفاده از صنایع بدیع لفظی به وجود می آید. صنایعی که باعث می شوند کلمات به وسیله ی تشابه و تجانس هر چه بیشتر مصوتها و صامتها به یکدیگر وابسته شوند و بین آ...
متن کاملتفسیر عالم مثال وتمثّل در تمهیدات عین القضات همدانی
عالم مثال یا عالم برزخ یکی از عوالم موجود درهستی است که حد فاصل بین عالم ماده وعالم عقول است و از زمان افلاطون تا کنون مورد بحث، استدلال واثبات گرفته است. این عالم از یک طرف شبیه عالم ماده است ، زیرا دارای مقدار وشکل است واز طرف دیگر شبیه عالم عقول است زیرا مجرّد از ماده و فاقد جسم است. عالم مثال ظرف ومحل بروز و ظهور تمثّل است ؛ تمثّل ، تصّور کردن صورتهای مثالی بدون تغییرماهیت درآنها است و تنها درع...
متن کاملکلام متمکّن و کلام مغلوب در سخنان شیخ ابوالحسن خرقانی
در یک تقسیم بندی نوین، سخن منثور صوفیانه به دو گونه متمکّن و مغلوب تقسیم شده که تنها شباهت این دو گونه کلام، داشتن زمینۀ عرفانی است. قلمرو دانش رسمی و علم اصطلاحی صوفیان که آموختنی و حاصل دانش قراردادی آن ها می باشد، کلام متمکّن و قلمرو تجربه های شهودی و دریافت های درونی که مولود معرفت شخصی و بی خویش نویسی و نگارش خودکار میباشد، کلام مغلوب نامیده می شود. شیخ ابوالحسنخرقانی، عارف آزاد اندیش ایرا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 1
صفحات 47- 76
تاریخ انتشار 2017-12
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023