عوامل پدید آورندۀ ضرب آهنگ در قرآن
نویسنده
چکیده مقاله:
ریتم یا ایقاع بهمثابۀ قاعدهای است که هر کار ادبی و هنری بر آن استوار است و در قرآن کریم بهعنوان نمونۀ والای ادب بهصورت برجسته وجود دارد و از ویژگیهای برجستۀ سبک بیانی قرآن کریم، موسیقیدار و آهنگخیز بودن تعبیرات آن است؛ بهگونهای که در واجها و واژگان آن احساس حیات میشود و ضربآهنگی حساب شده بر جریان سخن حاکم است که افزون بر همآوایی و زیبایی، همگام با معنا در حرکت است. مسأله این پژوهش آن است که قرآن کریم از چه ابزارهایی جهت ساخت این ضربآهنگ منحصر بهفرد استفاده کرده است و چه عواملی آن را آهنگین ساخته است؟ این مقاله میکوشد تا عوامل بهوجود آورندۀ ضربآهنگ را در قرآن بیابد و در این راستا، پس از واکاوی این اصطلاح در مباحث ادبی و آوایی، پنج عنصر نظام، توازی و توازن، تناسب، تکرار و تغییر را بهعنوان مهمترین عوامل پدیدآورندۀ ضربآهنگ قرآنی، معرفی و تحلیل و تطبیق میکند. در این میان فاصله قرآنی نقشی مهم در هماهنگسازی آیات دارد و وجوه گوناگونی از عوامل نظمآهنگ را در خود نهفته دارد. در برداشت مشهور، موسیقی قرآن از نوع درونی است، نه بیرونی که دستاورد وزن و قافیه است و ایقاعات قرآن از نوع پیشرفته آن است که روابط میان عناصر آن حسی عقلی است و دریافتکننده نیازمند مرتبهای از پختگی عقلی و فرهنگی است.
منابع مشابه
واکاوی بعد تاریخی مکان در ضرب آهنگ اجتماعی فضای جمعی
معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و ماندگاری را در معماری و شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی ایران در دوره سلجوقی و ایلخانی آغاز و در دوران صفویه به غایت رسید. معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبکهای مدرن تأثیر پذیرفت. این سبکها نتوانستند محملی برای انتقال فرهنگ ایرانی-اسلامی...
متن کاملبازتاب قرآن کریم در ضرب المثلهای فارسی
یکی از عوامل موثر بر ضرب المثلهای فارسی، آیات قرآن کریم است. بازتاب آیات در مثلهای فارسی به یکی از شکل های زیر است: 1- کاربرد عین آیه 2- کاربرد محتوای آیه 3- استفاده از واژه، ترکیب، اصطلاح یا تعبیر قرآنی یا بخشی از آیه 4- تلمیح به داستان های قرآن. ضرب المثلهای غیرتکراری و چاپ شده فارسی به 30 هزار مثل می رسد. تاثیر مستقیم حدود 900 آیه قرآن بر 3 درصد از این مثلها مشهود است. اغلب آیات اثرگذار بر ...
متن کاملضرب آهنگ در خطبه‌های نهج‌البلاغه
خطبه های نهج البلاغه از نظر ظاهری حاوی تکنیک های فنی زیبایی است، که با معنی و مفهوم آن ها هماهنگی و سازگاری دارند. این تکنیک ها منجر به ایجاد حالات ضرب آهنگین با گام های موسیقایی زیبایی شده است که انسان با خواندن آن آرامش یافته و لذت و جمال موجود در آن را می یابد. این پدیده از قدرت و توانایی امام علی (ع) در گزینش کلمات و پیوند و هماهنگی حروف و حرکات آن ها ناشی می شود. در خطبه های نهج البلاغه ضر...
متن کاملبررسیِ نقشِ آهنگ جمله در تعیین معانی آیات قرآن کریم
چند معنایی و تشابه شکلی ساختارهای زبانی، ممکن است به ابهام و پوشیدگی در کلام بیانجامد. اما از آنجا که زبان به حسب کارکرد و فایدۀ خود، باید از این کاستی به دور باشد، لازم است با تکیه بر قرینهها، این پوشیدگی از معانی زدوده شود. یکی از این قرینهها که در زمرۀ قرینههای لفظی جای میگیرد، آهنگ جمله است که با دگرگونی و تفاوت یافتن آن، یک جملۀ واحد میتواند معانی گوناگونی یابد، یا ساختار آن از دیگر ...
متن کاملهارمونی، آهنگ و سجع در ترجمة آلمانی قرآن کریم
تا چه میزان در ترجمه های متون قرآنی ʺآهنگʺ و ʺفرمʺ آیات و سوره های قرآن رعایت می گردد و تا چه میزان این اصول مهم متن قابل ترجمه هستند در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. هر متنی دارای ابعاد مختلفی است و از نظر شکل و آهنگ نیز متون دینی دارای پیام خاصی هستند، که از جهت تأثیرگذاری خاص بر مستمعین دارای اهمیت فراوانی است. این ویژگی های مهم متنی بایستی لزوماً در ترجمه منعکس شوند. در تحقیق حاضر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 22 شماره 84
صفحات 4- 27
تاریخ انتشار 2017-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023