ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ، زﺑﺎن و ﺳﺎﺧﺘﺎر آگاهی

نویسندگان

چکیده مقاله:

ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ، ﺗﻼﺷﻬﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ  رﻳﺰی ﺷﺪ ه  ای اﺳﺖ ﺑﺮای ﺗﻐﻴﻴـﺮ ادراﻛـﺎت و در ﻧﻬﺎﻳـﺖ رﻓﺘـﺎر  ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﻣﻌﻴ ﻦ .اﺟﺮا و اﻧﺠﺎم ﻣﻮﻓﻘﻴ   ﺖ آﻣﻴﺰ ﺳﻨﺎرﻳﻮی ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ ﺗﻮﺳﻂ رﺳﺎﻧﻪ  ﻫﺎ، ﻣﺴـﺘﻠﺰم روﺷـﻬﺎ و اﺑﺰارﻫـﺎی ﻣـﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده در ﺗﺮﻏﻴـﺐ و ،درک درﺳﺖ آﻧﺎن از ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن، ﺷـﮕﺮدﻫا ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ ﻛﺮدن ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن اﺳﺖ؛ ﻟﺬا ﻃﺮاﺣﺎن ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ رﺳﺎنه ای ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ در ﻣﻮرد  ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺷﺮاﻳﻂ و وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋ ﻲـ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن دﺳﺖ ﻳﺎﺑﻨﺪ؛ اﻣـﺎ اﻳـﻦ ﻣﻬـﻢ ﺧـﻮد   ﻣﺴﺘﻠﺰم درک ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻴﻬﺎی  ﻣﻴﺎن راﺑﻄﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر آﮔﺎﻫﻲ اﻧﺴﺎن و ﺳﺎزه  ﻫـﺎی ﻣـﺆﺛﺮ در ﺗﻜـﻮﻳﻦ    آﮔﺎﻫﻲ اﺳ ﺖ .ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ از ﻃﺮﻳﻖ رﺳﺎﻧﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻣﻴﺎن آﮔﺎﻫﻲ ،  ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻫﻨﺠﺎری، ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، اﺑﺰاری و اﺣﺴﺎﺳﻲ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺪاﺧﻠـﻪ در   ارزﺷﻬﺎی ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺬﻛﻮر ﻳﻌﻨﻲ ﺻ ﺪ اﻗﺖ، ﺣﻘﻴﻘﺖ، ﻣﻔﻴﺪ ﺑﻮدن و زﻳﺒـﺎﻳﻲ ﺷﻨﺎﺳـﻲ  زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮﻫﻢ زدن ﻧﻘﻄﻪ ﺗﻌﺎدل ﻣﻴﺎن ﻋﻴﻨﻴﺖ و ذﻫﻨﻴﺖ را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳـﺎﺧﺘﻪ و ﺳـﺎزه  ﻫـﺎی ﻣﻮﺟـﺪ  ﺳﺎزﻣﺎن آﮔﺎﻫﻲ ﭼﻮن ﻓﻀﺎﺳﺎزی،ﮔﺰﻳﻨﺶ و ﻫﻤﮕﻮ  ن ﺳﺎزی را، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺠﺪد دﻫ ﺪ .ﺑﺪﻳﻬﻲ اﺳﺖ  ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺎﻫﻴﺖ زﺑﺎن ﻛﻪ ﺑﺮ ﺑﻨﻴﺎد اﺷﺘﺮاک ﻣﻌﺎﻧﻲ اﺳﺘﻮار اﺳﺖ، ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴـﺮ در ﺳـﺎﺧﺘﺎر آﮔـﺎﻫﻲ،  ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ واژﮔﺎن دﭼﺎر ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﺪه و اﻳﻦ ﺧﻮد زﻣﻴﻨﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات زﺑﺎﻧﻲ   )ﺗﻮﺳـﻴﻊ و ﺗﻀـﻴﻴﻖ   معنای واژﮔﺎ ن (را ﻓﺮاﻫﻢ ﺧﻮاﻫﺪ آور د .اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﺗﻼش اﺳﺖ ﺗﺎ ﻧﺤﻮه ﻣﺪاﺧﻠﻪ رﺳﺎﻧ ﻪ  ﻫـﺎ در   زﺑﺎن را از ﻣﺴﻴﺮ ﺗﺤﻮل در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و از ﻃﺮﻳﻖ ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ رﺳﺎﻧﻪ ای نشان دهد. ﻪ رﺳﺎﻧ ﻪ ﻫـﺎ در زﺑﺎن را از ﻣﺴﻴﺮ ﺗﺤﻮل در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و از ﻃﺮﻳﻖ ﻋﻤﻠﻴﺎت رواﻧﻲ رﺳﺎﻧﻪ

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

زبان و ساختار غزلیات میرزاطاهر وحید قزوینی

در این مقاله بر آنیم که یکی از منظومه‌های شعری دورة صفویه متعلق به شاعر و ادیب دوره شاه عباس دوم، میرزاطاهر وحید قزوینی را مورد ارزیابی  قرار ‌دهیم تا دریابیم که شاعر در بکارگیری  ویژگی‌های زبانی و ساختاری این منظومه از چه اصولی بهره جسته است. این اثر ارزشمند که بیش از بیست هزار بیت دارد متأثر از سبک هندی است و به دلیل پیروی وحید قزوینی از شاعر هم‌عصر خود، صائب تبریزی، دارای مضامین لطیف و معتدل...

متن کامل

ساختار زبان احترام آمیز در تاریخ بیهقی

زبان پدیده‌ای اجتماعی و مهمترین ابزار ارتباطی است. جامعة انسانی بر اساس پاره‌ای امتیازات خاصّ آدمیان، خواه ناخواه – هرچند نانوشته- به طبقات متنوّعی تقسیم می‌شود و هر طبقه ملازم شأن اجتماعی خود، در مواجهة زبانی با  واژه‌هایی مخاطب قرار می‌گیرد و این امر به صورت ساختارهای ویژه و متمایزی نمایان می‌شود. این پژوهش به بررسی ساختار زبان احترام‌آمیز در تاریخ بیهقی اشاره دارد. پس از بررسی متن تاریخ بیهقی ...

متن کامل

ساختار نحوی محمولِ ثانویه در زبان فارسی

برخی از جملات، علاوه بر محمولِ اصلی، حاوی نوعی محمولِ دیگر معروف به محمولِ ثانویه هستند. محمولِ ثانویه وضعیت فاعل یا مفعول را در هنگامِ وقوعِ عملِ فعل یا پس از آن توصیف می‌کند. در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از شیوة توصیفی-تحلیلی و ازمنظرِ رویکرد کمینه‌گرا برخی مفاهیمِ مرتبط با محمولِ ثانویه در زبان فارسی، ازجمله مقولة نحوی محمول‌های ثانویه و همچنین نحوة اطلاق حالت به گروه تعریف مورد توصیف این م...

متن کامل

مطالعه تطبیقی ساختار کنایه در زبان فارسی و عربی

زبان و ادبیات فارسی و عربی از دیرباز ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و از همدیگر تأثیر و تأثر فراوانی پذیرفته‌اند. از جملۀ این تأثیر و تأثرات، می‌‌توان مبحث «کنایه» را نام برد که یکی از بحث‌‌های اساسی علم بیان و حساس‌ترین مسائل زبان است و در دو زبانِ فارسی و عربی، تعریف‌های مشابهی از آن دیده می‌‌شود. کنایه در هر دو زبان، به بخش‌هایی همچون «کنایه از صفت» و «کنایه از موصوف» و «کنایه از فعل یا مصدر...

متن کامل

ساختار تکیه و آهنگ زبان شمس تبریزی در مقالات

تکیۀ واژه برجستگی‌‌ای است که به یکی از هجاهای واژه داده می‌‌شود. تکیه، در زبان فارسی، با برخورداری از ابزار لازم (شدت، زیر و بمی) و جای‌گاه دستوری خاص، در جهت تبیین و تفهیم مطالب نقش دارد و در کنار آهنگ حاصل از برجستگی نمود خاص می‌‌یابد. آهنگ از تکیه جدا نیست. هر جا که تکیه هست ارتفاع صوت بیش‌تر می‌‌شود و در هیچ موردی یکی را جدای از آن دیگری نمی‌‌توان یافت. مقالات شمس تبریزی به عنوان مجموعه‌‌ای...

متن کامل

شگرد‌های قصردراشعارحافظ، معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی

تردیدی نیست در این‌که شاعران بزرگ ایرانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی و... معمار، معیار، محک و حافظ زبان و هویت زبان و بلاغت فارسی هستند. یکی از این استونه های زبان و بلاغت فارسی، حافظ شیرازی است. شعر حافظ تاکنون از رویکردهای مختلف بررسی و تحلیل‌شده است. در این مکتوب سعی شده با بررسی ساختار زبانی حصر ایجادشده در کلام حافظ دریابیم که در زبان فارسی چه روش­هایی برای ایجاد حصر در کلام وجود دارد که...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 3  شماره 8

صفحات  1- 26

تاریخ انتشار 2007-05-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023