علوم اجتماعی نیندیشیدنی؛ محدودیت های پارادایم های قرن نوزدهمی
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
چالش میان گفتمانهای علوم اجتماعی و پارادایم قدرت در ایران
با وجود سالها ناکامی در بومیکردن علوم اجتماعی در ایران، امروزه همان پروژه با عنوان اسلامیکردن علوم انسانی با لحنی شدیدتر و تسامح کمتر دوباره مطرح شده است. یکی از چالشهای تاریخی بین علوم اجتماعی و قلمرو قدرت در ایران این است که برخلاف علوم طبیعی دولت امکان تسلط کامل بر علوم انسانی و بهرهبرداری از آن را بهعنوان ابزار مقوم سلطه نیافت. از طرف دیگر، دولت به موضوعات علوم اجتماعی مانند مسائل و آ...
متن کاملنقش عقل متعارف در پارادایم اسلامی علوم اجتماعی
عقل متعارف یا فهم عرفی اشاره به معنایی دارد کهمردمدر زندگی روزمره از آنها استفاده میکنندد در مکاتد فلسفی برخی از پارادایمهای علوماجتماعی، مانندتفسیرگرایی و درعلدوماسدممی ماننددعلدم فقدهو اصدو بهکار گرفته شده است اکنون مسئلهاین است کهتولیددانش نظاممنداز معرفت عامیانهیاعقدل متعدارف درپارادایم اسممی علوماجتماعی چگونهممکن است؟ برای رسیدن بهپاسخ، بهبررسی مفاهیم مورد استفاده درعلم اصو و فقهمانندعرف،ع...
متن کاملنقد اخلاقی و اجتماعی پارادایم زیستْپزشکی؛ با تأکید بر تعامل علوم پزشکی و علوم انسانی
ضرورت همافزایی رشتههای پزشکی و غیر پزشکی، از جمله مقولات بینالاذهانی در میان بیشتر اصحاب جامعهشناسی است؛ کارآمدی رویکردهای سلامت و درمان، مشروط به پاسداشت سایر وجوه انسان، مزید بر ابعاد زیستی و ذیل مفهوم «انسان یکپارچه» است. امر مذکور متضمن اتخاذ رویکردهای بینرشتهای و کاربست انواع فلسفه مضاف در روند جامعهپذیری کنشگران نظام سلامت خواهد بود، زیرا پرداختن به مضامین فرازیستی، در شرایط غلبه پ...
متن کاملانقلاب های فناورانه و پارادایم های فنی اقتصادی
این مقاله نظریة انقلابهای فناورانه را در قالب نئوشومپیتری مطرح میکند تا از این رهگذر درک نوآوری و شناسایی قواعد آن، تداومها و انقطاعهای فرایند نوآوری حاصل شود. در این مقاله به بنیانهای خرد و میانی الگوهای مشاهدهشده در تکامل تغییر فناورانه و مناسبات مشترک با بستر و شکل ریتم و جهت نوآوری پرداخته شده است. بر این اساس، انقلابهای فناورانه تعریف شده و ساختار آنها با توجه به نقش مهمشان در دوب...
متن کاملنقش عقل متعارف در پارادایم اسلامی علوم اجتماعی
عقل متعارف یا فهم عرفی اشاره به معنایی دارد کهمردمدر زندگی روزمره از آنها استفاده میکنندد در مکاتد فلسفی برخی از پارادایمهای علوماجتماعی، مانندتفسیرگرایی و درعلدوماسدممی ماننددعلدم فقدهو اصدو بهکار گرفته شده است اکنون مسئلهاین است کهتولیددانش نظاممنداز معرفت عامیانهیاعقدل متعدارف درپارادایم اسممی علوماجتماعی چگونهممکن است؟ برای رسیدن بهپاسخ، بهبررسی مفاهیم مورد استفاده درعلم اصو و فقهمانندعرف،ع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره None
صفحات 121- 133
تاریخ انتشار 2016-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023