علم عقود ابنیه: کلیدی برای فهم نسبت علم و معماری در جهان اسلام
نویسندگان
چکیده مقاله:
علم عقود ابنیه نخستین بار به این نام در ارشاد القاصد ابن اکفانی (سدۀ 8ق) یاد شده است؛ اما تأمل در تعریف و متون منسوب به آن معلوم میکند که این علم پیشینهای کهنتر دارد. نخستین نشانههای آن در احصاء العلوم فارابی و با عنوان «علم ریاست بنا» یافت میشود. هیچ متنی از دوران اسلامی بهدست ما نرسیده است که انتساب به این علم در آن، یا در دانشنامهها، تصریح شده باشد؛ فقط سخن از این است که ابن هیثم و ابوبکر کرجی در این علم تصنیفاتی داشتهاند. دانشوران احتمال دادهاند که کتابهای این دو مهندس برجسته گم شده باشد؛ اما این احتمال نیز میرود که کتابهای ایشان بهخطا به نام علم دیگری، مانند هندسۀ عملی، شهرت یافته باشد. تصور اجمالیای که از موضوع و هدف و کاربرد این علم از منابع اولیۀ طبقهبندی علوم بهدست میآید به داوری در بارۀ این کتابها و شناسایی متون احتمالی دیگر متعلق به علم عقود کمک میکند. از این طریق، درمییابیم که بخش مهمی از کتاب اجرائاتِ الحفورِ و الأبنیۀ ابن هیثم، بخشهایی از إنباطُ المیاه ابوبکر کرجی، و تمامی رسالۀ مجهولالمؤلف معروف به رسالۀ اعمال و اشکال در همین علم است. این شناسایی و سپس برررسی محتوای این رسالهها تصویر روشنتری از علم عقود ابنیه، به منزلۀ علم اصلی مربوط به معماری در نظام علوم دوران اسلامی، بهدست میدهد و اهمیت بررسی آن، مستقل از علم هندسۀ عملی، را آشکار میکند. از این بررسی، معلوم میشود که این علم فروتر از مرتبۀ علم هندسۀ نظری (که مهندسان نظری یا عالمان هندسه متکفل آن بودند)، و فراتر از علم هندسۀ عملی (که صانعان و بنّایان با آن سروکار داشتهاند) بوده است و معماران و سربنّایان بدان عالم بوده و در آن مهارت داشتهاند.
منابع مشابه
حکایت و حکمت علم در جهان اسلام
در این مقاله به تبیین و توضیح مفاهیم حکایت، حکمت و علم و نیز رابطه آنها با مفاهیم تاریخ، تفکر، فلسفه، علم قدیم و علم جدید، پرداخته شده است. سرزمین ایران در طول تاریخ، پیوسته محل تولد، توسعه و ظهور علم بوده و علم ایرانی دارای پیشینه، حکایت و حکمت خاص خود بوده است و آن حکایت و حکمت علم، از وجوه گوناگون هستیشناختی، معرفتشناختی، تاریخی و قومی با یکدیگر نسبت واقعی و حقیقی داشتهاند و هرگز حکایت و...
متن کاملنسبت علم اخلاق با علم عرفان
علم اخلاق به مجموعه اصولی معیاری (سنجشی) میپردازد که شایسته است رفتار بشری به مقتضای آن صورت بگیرد و علم عرفانِ عملی مجموعه اصول و دستورالعملهایی سلوکی است که در نهایت سالک را به شهود وحدت و فنا میکشاند. این پژوهش به دنبال بررسی نسبت بین علم اخلاق و عرفان عملی است؛ از این رو ابتدا به ماهیتشناسی علم اخلاق و عرفان اسلامی میپردازد و با بررسی برخی از آرا در زمینه تفاوت و تشابه این دو شاخه از عل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 2
صفحات 207- 232
تاریخ انتشار 2018-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023