طرح یک مناقشه؛ بازخوانی وجه هنری فتوّتنامهها از منظر اندیشۀ سنتّگرا
نویسنده
چکیده مقاله:
در اندیشۀ موسوم به سنتگرا-بر مدار قرائتی که دکتر نصر ارائه کرده است- تفکیک میان سه نوع هنر ضروری است. بر اساس این نگاه: الف) هنر مقدّس دارای منشأ وحیانی بوده و از جانب خداوند و به واسطه فرشتگان، قدیسان و پیشوایان مذهبیِ شناخته شده بر انسان نازل شده تا نشانهای بر امر قدسی، که همان ملکوت الهی است، باشد. ب) در هنر سنتّی، نشانههایی از مضامین، تعالیم و روح امر قدسی وجود دارد؛ اما این هنر مستقیما از سوی خدا یا به واسطۀ ملائکه و قدیسان عرضه نشده و در پیدایش آن، خلاقیت انسان عاملیت داشته است. البته هنرمندان این مشرب، خود را در مسیر خواست و هدایت امر قدسی قرار داده و در عالم سنتّی زیستهاند. ج) هنر دینی، در معنای مصطلح فرهنگ معاصر، صرفاً به یکی از موضوعات مورد توجّه دین پرداخته و آن را با صورتی که با مبانی سنّتگرایان منطبق نیست، ارائه میکند. در این مورد ممکن است آنچه به صورت عرفی و تسامحی، هنر دینی خوانده میشود، در جهت دور کردن مخاطب از حقیقت امر قدسی بوده و زدودن تعالیم سنتّی را در پی داشته باشد. حال پرسش مطرح در مقالۀ حاضر این است که هنر مطرح در فتوّتنامهها، با کدام یک از موارد سهگانۀ فوق انطباق مییابد؟ از نگاه نگارنده، فتوّتنامهها در طرح هنر قدسی کامیاب نبودهاند و به شرحی که خواهد آمد، در میانۀ هنر سنتّی و هنر دینی گام برداشتهاند.
منابع مشابه
طرح یک مناقشه؛ بازخوانی وجه هنری فتوّت نامه ها از منظر اندیشۀ سنتّ گرا
در اندیشۀ موسوم به سنت گرا-بر مدار قرائتی که دکتر نصر ارائه کرده است- تفکیک میان سه نوع هنر ضروری است. بر اساس این نگاه: الف) هنر مقدّس دارای منشأ وحیانی بوده و از جانب خداوند و به واسطه فرشتگان، قدیسان و پیشوایان مذهبیِ شناخته شده بر انسان نازل شده تا نشانه ای بر امر قدسی، که همان ملکوت الهی است، باشد. ب) در هنر سنتّی، نشانه هایی از مضامین، تعالیم و روح امر قدسی وجود دارد؛ اما این هنر مستقیما از ...
متن کاملتحلیل مناقشه دنباس از منظر حقوق بین الملل
شکل گیری جنبش یورو میدان از سوی هواداران اروپا و دگردیسی آن به انقلاب 2014 اوکراین بلافاصله با اعتراض های ضدمیدان هواداران روسیه در شرق اوکراین پاسخ داده شد که در ادامه به سوی خواسته های جدایی طلبانه، بروز مناقشه مسلحانه دنباس و در نهایت اعلام استقلال جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک سوق یافت. در واقع این بحران علاوه بر تحریک احساسات و پویایی های چهار مناقشه سرزمینی منجمد پیشی...
متن کاملبازخوانی نقاشی سقاخانه از منظر هرمنوتیک گادامر
جنبش سقاخانه ازجمله مهمترین جنبشهای هنری ایران بوده است که هنرمندان آن با رویکردی ملی بهخلق اثر پرداختهاند. این تحقیق که باهدف مطالعه نقاشی سقاخانه با بهرهگیری از مفاهیم هرمنوتیک گادامر انجام پذیرفته، با رویکردی توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات بهشیوه کتابخانهای، به این پرسش پاسخدادهاست که نحوه خلق آثار هنرمندان این جنبش، تا چه میزان با مفاهیم هرمنوتیک گادامر، مرتبط و قابلشرح است. ...
متن کاملچیستی علم دینی از منظر غزالی: بازخوانی یک مینیمالیسم اخباری- عرفانی
غزالی پیش و بیش از هر اندیشمند دیگری در تاریخ تفکر اسلامی، به مقولهی علوم دینی و تعیین حدود و ثغور آن همت گماشته است؛ تلاشهای پیگیر او در این زمینه، برخاسته از خطری بود که پیشِ روی علوم ناب اسلامی احساس میکرد؛ این وضعیت مهمترین انگیزهی آغاز پروژهی عام «احیاء علوم دین» بود که طیف وسیعی از تلاشهای غزالی، از مبارزهی فکری با جریانهای ضددین و بدعتگذار تا تعریف علم دینی و بیان اقسام ...
متن کاملوجه کالایی خودآیینی اثر هنری در زیباشناسی آدورنو
مسئله خودآیینی هنر در زیباشناسی آدورنو از غنیترین و تاثیرگذارترین مباحث زیباشناسی معاصر است. آدورنو از یک سو از استعاره «موناد» (در معنای لایبنیتسی) برای توصیف اثر هنری خودآئین استفاده میکند و از سوی دیگر همین اثر را به مثابه کالایی مطلق معرفی میکند. این مقاله در پی بازگشایی این پرسش است: از نظر آدورنو چگونه در وضعیت سیطره مناسبات کالایی، اثر هنری خودآیین متحقق میشود؟ فهم این مسئله در نظری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 20
صفحات 103- 115
تاریخ انتشار 2016-12
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023