طرحواره حجمی و کاربرد آن در بیان تجارب عرفانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
یکی از نظریههای مطرح در شاخههای معنی شناسی، معنی شناسی شناختی است. از جمله ساختها و فرایندهای مفهومی که معنی شناسانشناختی به آن پرداختهاند، طرحوارههای تصویری یا فضاهای ذهنی است. طرحوارههای تصویری سطح اولیهتری از ساخت شناختی زیربنای استعارهاند که امکان ارتباط میان تجربیات فیزیکی ما را با حوزههای شناختی پیچیدهتری فراهم میکنند. بر اساس طرحواره حجمی تجربهای که انسان از وجود فیزیکی خود مبنی بر اشغال بخشی از فضا دارد، درک مفهوم انتزاعی حجم را برای او امکان پذیر میسازد و انسان مظروف ظرف ها و مکانهایی میشود که دارای حجم هستند و این تجربه فیزیکی را به مفاهیم دیگر که به لحاظ جوهری یا مفهومی حجم ناپذیرند، بسط میدهد و طرحوارههایی انتزاعی از احجام فیزیکی در ذهن خود پدید میآورد. از طریق طرحواره حجمی میتوانیم مفاهیم انتزاعی را که بر بودن چیزی درون چیز دیگر دلالت دارد در قالب مفاهیم و تجربههای عرفانی مورد بررسی قرار دهیم؛ از جمله مباحثی که در این پژوهش بر مبنای طرحواره حجمی مورد بررسی قرار گرفتهاند، موارد مربوط به آیه نور، کلمه توحید، اطوار دل، اقلیم هشتم و شهرهای زمرّدین آن و دریا است. بر اساس طرحواره حجمی، انسان به وسیله مفاهیمی که از تجارب فیزیکی ذخیره شده در ذهن خود دارد می تواند فضاهای فراحسی و مفاهیم انتزاعی و بسیاری از تجارب و حوادث درونی و عرفانی را تبیین کند. در این پژوهش ابتدا معنی شناسی شناختی و طرحوارههای تصویری به طور مختصر تعریف میشود و سپس درباره مکان ها و مفاهیم عرفانی و انتزاعی که در بعضی از متون عرفانی؛ از جمله مثنوی معنوی بر اساس طرحواره حجمی بیان شده اند، بحث می شود.
منابع مشابه
بررسی طرحواره حجمی معبد و نور در مثنوی مولوی
طرحواره حجمی یکی از اصلیترین طرحوارههای تصویری است و در تبیین نگرش عرفانی نسبت به هستی، از مهمترین طرحوارهها به شمار میرود. با طرحواره حجمی میتوان مفاهیم انتزاعی و تجربههای عرفانی را که بر بودن چیزی درون چیز دیگر دلالت دارد، در قالب استعاره شناختی بررسی کرد. اساس طرحواره حجمی بر این است که انسان به کمک تجربهای که از بودن خود در چیزی یا بودن چیزی در خود دارد، برای مفاهیم انتزاعی نیز بتوا...
متن کاملکارکرد استعاره در بیان تجارب عرفانی روزبهان بقلی در عبهر العاشقین
کاربرد استعارههای مفهومی در هر متن، نشان از بینش گوینده و تجربه زیستی او دارد. تجارب عرفانی که بخشی از تجارب زیستی عارف در برخورد با امور غیبی به شمار میرود، برای بیان مفاهیم خود به زبان رمزی و استعاری تمسک میجوید. روزبهان بقلی، مشهور به شیخ شطاح، آثار خود را محملی برای بیان استعاری مشاهدات و مکاشفات عرفانی خود قرار داده است. ازاینرو، این پژوهش بر آن است از میان آثار متعدد روزبهان، عبهرالع...
متن کاملبررسی طرحواره حجمی معبد و نور در مثنوی مولوی
طرحواره حجمی یکی از اصلی ترین طرحواره های تصویری است و در تبیین نگرش عرفانی نسبت به هستی، از مهم ترین طرحواره ها به شمار می رود. با طرحواره حجمی می توان مفاهیم انتزاعی و تجربه های عرفانی را که بر بودن چیزی درون چیز دیگر دلالت دارد، در قالب استعاره شناختی بررسی کرد. اساس طرحواره حجمی بر این است که انسان به کمک تجربه ای که از بودن خود در چیزی یا بودن چیزی در خود دارد، برای مفاهیم انتزاعی نیز بتوا...
متن کاملطنز روایی و کاربرد عرفانی آن در حدیقه
سنایی غزنوی، اغلب با ویژگی «شاعر مبتکر» شناخته میشود. یکی از ابتکارات وی، یافتن گوهر طنز ادبی است در نوشتار با کارکردهای عرفانی؛ آنچه پیش از او فقط در حوزة اجتماعی ـ انتقادی وارد شده بود. عارفانِ از سنایی به بعد، از آن برای آموزش نکتههای عرفانی، بهرهها بردهاند. در این مقاله بر آنیم تا برای یافتن شگردهای طنزنویسی سنایی غزنوی (545 یا 529- 467 ق) با هدف بیان و آموزش نکتههای عرفانی و اخلاقی و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 2
صفحات 141- 162
تاریخ انتشار 2012-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023