صور زمان در دنیای خیال لئوپولد سدار سنگور
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله در صدد بررسی اشعار لئوپولد سدار سنگور ادیب، شاعر و مبارز آفریقائی است. مبارزات وی و همفکرانش به استقلال آفریقا و سرانجام به انتخاب او به عنوان اولین رئیس جمهور این قاره پس از استقلال انجامید. اهمیت این شاعر ما را بر آن داشت تا به بررسی و شناسائی تصاویری که پیرامون آنها دنیای خیال شاعر نقش میبندد، بپردازیم. بدین منظور به دنبال پاسخ به سئوالات اساسی ای که پایه و زیربنای این تحقیق را تشکیل میدهد، بودیم. سئوال عمده این است که مفهوم زمان نزد سنگور دغدغه ای به شمار میآید یا خیر؟ برای ما این گونه مفروض است که همواره میل انسان به جاودانگی است و او هرگز نمیخواهد قربانی کرونوس درنده زمان شود. این فرض دو سئوال دیگر در پی دارد: آیا شاعر در اشعارش در برابر گذر زمان ترس و وحشتی ابراز میکند؟ و اگر این طور باشد وی چگونه به غلبه بر این ترس فائق میآید؟
منابع مشابه
پژوهشی در مضامین اشعار و دیدگاه های لئوپولد سدار سنگور (2001-1906)
لئوپولد سدار سینگور شاعر پرأو ازهء سیاهپوست سنگالی، در سال1906 در سنگال دیده به جهان گشود، تحصیلاتش را در مدرسهء مذهبی کاتولیک در داکار و کالج لیبرمان به پایان رساند، در سال 1928 برای تحصیلات عالی به پاریس رفت.و ی در دبیرستان لوئی لوگران، دانشگاه سوربون به فراگیری فلسفه و ادبیات پرداخت و در سال 1935 به درجهء استادی دستور زبان دانشگاه فرانسه رسید. وی در این دوره با نام آوران و افراد سرشناس چون ...
متن کاملصور خیال در معلقة امرؤالقیس
بزرگترین هنر شاعران آمیختن سخن به خیال و احساس است و تصویر، مهمترین ابزار در این هنر است. این مقاله بر آن است تا به روش تحلیل محتوا به این سؤال اصلی پاسخ گوید که شگردهای تصویری در ذهن و زبان این شاعر کدام است؟ و به طور خاص او کدام نوع از صور خیال را به کار گرفته است؟ امرؤالقیس به عنوان اولین شاعر صاحب معلقه مطرح است؛ و صور خیال در شعر وی از ویژگیهای منحصر به فردی بر خوردار است. طیف خیال در ا...
متن کاملنویافتههای صور خیال در شعر حلّاج
این پژوهش، قدرت بیان و بلاغت حلّاج را از دریچة استعارات و تشبیهات دیوانحلّاج با تمرکز بر مرکّببودن مورد بررسی قرار میدهد و کیفیّت تصاویر خیالانگیزِ مستعمَل در اشعار وی را میآزماید. با توجّه به پیشینة تاریخی سفرهای حلّاج در جهت تبلیغ آراء و عقایدش از یک سو، و اتّهام به سحر در نوشته و کلام از سوی دیگر، تحقیق مطرح میسازد که برخی از اشعار حلّاج، به دلیل استفاده از صور خیال پیچیده و مرکّب، از جایگاه ادبی...
متن کاملصور خیال در اشعار قیصر امینپور
صورخیال جوهر اصلی و عنصر ثابت شعر است و چیزی است که از نیروی تخیل حاصل میشود. صور خیال معیار ارزش و اعتبار هنری شعر است. در هیچ یک از آثار ادبی در طی ده قرن گذشته اثری در نقد علم بلاغت به اهمیت صور خیال نیست مجموعه تصاویر حاصل از انواع صور خیال (استعاره، تشبیه، مجاز، کنایه) در دیوان هر شاعری بیانگر لحظههایی است که با درون و جهان درونی او سرو کار دارد. بررسی آثار شاعران انقلاب و دفاع مقدس از ...
متن کاملبیانهای مختلف هنری در صور خیال در شعر مهاجرت افغانستان
کاربرد گستردۀ تشبیه و استعاره از ویژگیهای ممتاز شعر مهاجرت افغانستان است. در این بررسی استعاره در شکل اصلی آن، یعنی تشبیه، درآمده است. بدینترتیب دو بخش بزرگ مشبه و مشبهبه موضوعبندی شده و بر اساس فراوانی در اولویت قرار گرفته است. مشبهها به چهار دستۀ بزرگ وصف یار و دلسپردگی، طبیعت، وصف شعر، و سایر مفاهیم تقسیم میشود. بر اساس مشبهها دیدگاه شاعران مهاجر افغانستان انفسی و درونگراست؛ جه...
متن کاملصور خیال در معلقه امرؤالقیس
بزرگترین هنر شاعران آمیختن سخن به خیال و احساس است و تصویر، مهم ترین ابزار در این هنر است. این مقاله بر آن است تا به روش تحلیل محتوا به این سؤال اصلی پاسخ گوید که شگردهای تصویری در ذهن و زبان این شاعر کدام است؟ و به طور خاص او کدام نوع از صور خیال را به کار گرفته است؟ امرؤالقیس به عنوان اولین شاعر صاحب معلقه مطرح است؛ و صور خیال در شعر وی از ویژگی های منحصر به فردی بر خوردار است. طیف خیال در ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 7
صفحات 91- 116
تاریخ انتشار 2008-07-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023