صرفالوجود و مسئلهی زبان نمادین (بررسی نظریّهی نمادگرایی تیلیش)
نویسنده
چکیده مقاله:
پل تیلیش یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان و الاهیدانان مسیحی در قرن بیستم است. او نظریّهی جدیدی را در باب سخن گفتن از خدا طرح کرده است که امروزه به نظریّهی نمادگرایی مشهور است. او در این نظریّه نشان میدهد که نمیتوان به نحو حقیقی در باب خدا سخن گفت و زبان دین، زبان نمادهاست. تیلیش نظریّهی نمادگرایی خود را بر مبنای پیشفرضهای هستیشناختیاش مبتنی میکند. بنابر مبنای هستیشناختی او هرچند خدا به عنوان صرفالوجود و وجود متعال از انسان متمایز است؛ امّا انسان در هستی با خدا سهیم است و از همین روست که انسان در عین بیگانگی با خداوند یگانه است. لازمهی چنین پیشفرضی بهرهگیری از نمادهای دینی در سخن گفتن از خداست. تیلیش برای پیشبرد این دیدگاه خود ابتدا ویژگیهای نمادها را نشان میدهد و سپس نمادهای دینی را تعریف و مراتب آنها را بیان میکند. او در پایان نشان میدهد که نمادهای دینی از ویژگی دوگانهای بهرهمند هستند که همزمان دو ساحت متفاوت را در مقابل ما میگشایند؛ زیرا با تمسّک به این نمادها از یک سو میتوان خدا را وجود متعال و به کلّی دیگر معرّفی کرد و از سوی دیگر میتوان با او رابطهی وجودی و شخصی برقرار نمود.
منابع مشابه
صرف الوجود و مسئله ی زبان نمادین (بررسی نظریّه ی نمادگرایی تیلیش)
پل تیلیش یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان و الاهی دانان مسیحی در قرن بیستم است. او نظریّه ی جدیدی را در باب سخن گفتن از خدا طرح کرده است که امروزه به نظریّه ی نمادگرایی مشهور است. او در این نظریّه نشان می دهد که نمی توان به نحو حقیقی در باب خدا سخن گفت و زبان دین، زبان نمادهاست. تیلیش نظریّه ی نمادگرایی خود را بر مبنای پیش فرض های هستی شناختی اش مبتنی می کند. بنابر مبنای هستی شناختی او هرچند خدا به عن...
متن کاملزبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش
پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زباندین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین یاست. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها ومقاصد د ینی توانمند می سازد. از جمله ویژگی های نمادها بازنما یی است کههمچون نشانه ها به امر ی ورا ی خود اشاره می نمایند. اما نمادها (بر خلافنشانه ها که امور ی قرارداد ی و اخت ی اری هس...
متن کاملنمادین بودن زبان دین از منظر تیلیش و غزالی
از دیدگاه پل تیلیش، زبان انسان برای سخن گفتن از اعیان و وقایع عادی زندگی او مناسب است و بههیچوجه نمیتوان چنین زبانی را برای سخن گفتن از خدای «متعالی» و «بهکلی دیگر» بهکار گرفت. غایت قصوا یا دلبستگی واپسین جز با زبان نمادین بیانشدنی نیست و نمادهای دینی تنها در موقعیت سخن از خدا و بازنمایی بنیان غایی هستی، معنای نمادین دارند. محمد غزالی نیز قائل است که معرفت به عالم علوی جز از طریق نمادهای...
متن کاملتبیین و نقد نظریۀ نمادین پل تیلیش در زبان
پل تیلیش (1886 - 1965) متکلم مسیحی آلمانی است که زبان دین را نمادین میداند. به این معنا که حوزۀ دین سرشار از نمادهای دینی استو نماد دینی را نمادی میداند که بیانگر دلبستگی واپسین باشد. از دیدگاه تیلیش، تمام گزارههای دینی نمادین هستند مگر یک گزاره که «خدا خودِ هستی است» و هر چیز دیگری غیر از این گزاره دربارۀ او بگوییم، نمادین است. تیلیش معتقد است خدا یک وجود در میان سایر وجودات نیست، بلکه خدا خ...
متن کاملزبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش
پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زباندین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین یاست. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها ومقاصد د ینی توانمند می سازد. از جمله ویژگی های نمادها بازنما یی است کههمچون نشانه ها به امر ی ورا ی خود اشاره می نمایند. اما نمادها (بر خلافنشانه ها که امور ی قرارداد ی و اخت ی اری هس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 18
صفحات 309- 328
تاریخ انتشار 2016-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023