شیوههای پایانبندی در داستانهای مثنوی
نویسندگان
چکیده مقاله:
پایانبندی داستان، یکی از عناصری است که جهتگیری نوینی به نقد ادبی داده است. هنر داستانپردازی مولانا در میان شاعران و نوابغ ایرانی تقریباً بینظیر است. شگردهای روایی در مثنوی، ساختار و محتوای این اثر سترگ را در هم تنیده است. یکی از شاخصههای زیباییشناختی که در داستانهای مثنوی چشمگیر است، همین شیوة پایانبندی است. در پژوهش حاضر، شیوههای پایانبندی در شش دفتر مثنوی بررسی شده و مواردی که برجستگی بیشتری دارد، مورد درنگ قرار گرفته است. این پایانبندیهای منحصربهفرد مولانا را میتوان با توجّه به تداعی معانی، طرح، توجّه به مخاطب و گفتوگو ـ که در متون دیگر بیسابقه است ـ و چندآوا بودن روایت، تبیین کرد. پایان هر داستان به گونهای است که مخاطب را به ادامة داستان بعدی ترغیب میکند و هدف اصلی هر داستان را ـ که ایجاد کنش و انگیزه در خواننده است ـ در مخاطب برمیانگیزد. شیوة پایانبندیهای مولانا در داستانهای مثنوی، به گونهای عمیق با نیّت ادبی در متن و محتوای ساختاری آن در پیوند است.
منابع مشابه
آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر پایهی رویکرد داستانگویی با تکیه بر داستانهای مثنوی
با تحوّل آموزش زبان دوم از آغاز قرن نوزدهم رویکردها و روشهایی همچون روش دستور-ترجمه، روش شنیداری-گفتاری و روش مستقیم در این زمینه به کار گرفته شدهاند؛ با طرح نظریهی آموزش زبان ارتباطی نیز رویکردهای محتوامحور متعدّدی شکل گرفت. آموزش مبتنی بر داستان یکی از رویکردهای مهم آموزش زبان دوم است که در مقالهی حاضر معرّفی گردیده و نشان داده میشود که برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان به عنوان روی...
متن کاملبازتاب عناصراقلیمی در داستانهای روستایی امین فقیری
مطالعه در حوزة عناصر اقلیمی و محیطی در ادبیّات به شاخة جدیدی در تحقیقات ادبی مربوط میشود که از آن به عنوان نقد زیست محیطی (ecocritism) یاد میکنند . تفاوت در خاستگاههای اقلیمی، باعث ایجاد تمایزات سبکی و فکری و ادبی در آثار نویسندگان میشود. رنگ محلّی در داستانهای روستایی امین فقیری دنیایی است برگرفته از نگاه نویسنده به محیط اطرافش که اثر او را از اصالتی بومی برخوردار میسازد. وی یکی از نو...
متن کاملبررسی ویژگیهای شخصیت پردازی هنری در داستانهای مثنوی
شخصیت پردازی یکی ازعناصرمهم داستانهای مثنوی را تشکیل میدهد. مولانابرای این منظورازشیوه های مستقیم ، غیرمستقیم وتلفیقی بهره برده است.
15 صفحه اولمثنوی در آیینهی مثنوی
مثنوی یکی از بزرگترین آثار عرفانی و اندیشگانی و ادبی به زبان فارسی است که در جهان شرق و غرب، آوازه یافته است. بسیاری از دانشمندان و شاعران و فیلسوفان جهان به مطالعه و خواندن مکرّر آن میل پیدا کردند و برخی بر آن شرح و نقد و تقریظ نوشتند. در ایران نیز از قدیمالایّام خصوصاً درویشان و عارفان و شارحان زبان عرفانی، با مثنوی انس و الفت داشتند و شروحی بر آن نوشتهاند. بنابراین، برخی از نویسندگان در مقال...
متن کاملنقد مکتبی داستانهای صادق هدایت
داستانهای صادق هدایت به مثابهی منشوری است که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است .در آثار هدایت رگههایی از اندیشههای رئالیستی، ناتورالیستی و گاه سورآلیستی قابل مشاهده است. لذا به برخی از اندیشههای «ناتورالیستی» صادق هدایت خواهیم پرداخت. ناتورالیسم، نهضتی ادبی است که شکل افراطی واقعگرایی (Real) شمرده میشود. این مکتب در ادبّیات، نظریهای است که کردار، گرایش و اندیشه را زاییدهی غرایز و امی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 2
صفحات 19- 37
تاریخ انتشار 2014-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023