شگردهایی از هنجارگریزی در غزلیات سنایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
یکی از روشهای برجستهسازی زبان، هنجارگریزی است؛ چنین شگرد و ترفندی همچو جاروبی غبار عادت و تکرار و دلزدگی را از ادبیات میزداید و همواره جامهای نو و دلکش بر آن میپوشاند. در زیر لوای چنین شگردی چه بسیار هنرنماییها و تازگیها نمودار میشود که ذهن خموده و ایستای هر خوانندهای را بر سر ذوق میآورد و پویا و آگاه میکند. شاعران بسیاری با بکارگیری چنین شگردی، بر غنای شعر خود افزودهاند. سنایی نیز یکی از شاعرانی است که از این شگرد بسیار سود برده است و اشعارش را مزیّن نموده است. مقاله حاضر نتیجه پژوهشی است با تکیه بر قاعده «هنجارگریزی» که بهمنظور یافتن سه نوع هنجارگریزی واژگانی، نحوی و معنایی در غزلیات سنایی انجام شده است. بدین منظور، پس از بیان مقدمهای درباره برجستهسازی و انواع آن، به اصل مطلب پرداخته شدهاست. سنایی با عدول از زبان معیار و آشنازدایی، سبب ایجاد تازگی شکل بیان و بیداری خواننده شدهاست. نتیجه این بررسی نشان میدهد که سنایی برای برجستهسازی اشعارش از هنجارگریزی واژگانی، نحوی، معنایی بسیار استفاده کرده است.
منابع مشابه
هنجارگریزی آوایی در مثنوی های سنایی
پژوهش حاضر بر آن است که خصیصههای زیباییشناختی را در مثنویهای سنایی از حیث فنون آوایی بررسی کند؛ بدین منظور، از نظریات نوین زبانشناسی و ادبی مناسب با اثر بهره جسته است. نظریة هنجارگریزی یکی از این نظریات ادبی است که نخستین بار «لیچ» آن را ارائه کرد. هنجارگریزی از مهمترین عوامل پیدایش سبک ادبی است. در این تحقیق، برای رسیدن به پاسخ این پرسش که سنایی چگونه هنجارگریزی آوایی را ابزاری برای آفر...
متن کاملاز هنجارگریزی تا فرا هنجارگریزی و خاموشی در غزلیات شمس در تعامل زبان و هیجانات
غزلیات مولانا که تعامل احساس و هیجان او با زبان عقل اوست، یکی از شور انگیزترین اشعار غنائی جهان است. در تعامل این هیجان و زبان و بسامد متغیر این تعامل که به چه میزان هیجانات در آفرینش غزل موثرند و به چه میزان عقل و زبان ـ شعر او را از نوعی هنجار به هنجار گریزی و در نهایت در اوج هیجانات به نوعی فرا هنجارگریزی میکشاند که نمونۀ آن را غیر از شعر او بسیار نادر میتوان یافت. به شکلی که در شعر هرچه ب...
متن کاملبررسی هنجارگریزی معنایی در غزلیات حافظ
جایگاه بنیادین زبان در ادبیات به عنوان عمدهترین وسیلۀ خلق اثر هنری حقیقتی انکارناپذیر است. زبان در آثار ادبی تا آن اندازه متفاوت و دگرگون میگردد که همچون زبانی منحصر به فرد مورد مطالعه قرار میگیرد. در این میان، یکتایی زبان غزلیات حافظ و شعریت منحصر به فرد آنها قرنهاست که خوانندگان را متحیر کرده است. منتقدان ادبی بسیاری کوشیدهاند با استفاده از شیوههای مختلفِ نقد این یکتایی را توضیح دهند. در...
متن کاملهنجارگریزی در غزلیات بیدل دهلوی بر مبنای الگوی لیچ
بیدل دهلوی یکی از شاعران معروف عصر صفوی در سده یازدهم و دوازدهم هجری و شاعری برجسته در تاریخ ادب فارسی است؛ بهگونهای که بعد از جامی و امیر خسرو بزرگترین شاعر تلقی میشود. بیدل را از نظر نازکاندیشی و پرکاری باید نماینده تمامعیار سبک هندی بهشمار آوریم؛ زیرا تمام خصایص شعری گویندگان عهد صفوی را بهگونهای روشنتر و مشخصتر میتوان در آثار او جستوجو کرد. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین شیوههای ب...
متن کاملهنجارگریزی در مثنوی های سنایی
بررسی متون ادبی بر پایه نظریّات ساختارگرایان، از موضوعاتی است که در ادبیّات ایران پیشینه چندانی ندارد. یکی از این نظریّه¬ها، بحث برجسته¬سازی در شعر است که به دو صورت نمود پیدا می¬کند: یکی هنجارگریزی (قاعده¬کاهی) و دیگری قاعده¬¬افزایی؛ در واقع شاعر، با گریز از قواعد زبان معیار دست به هنجارگریزی می¬زند. بررسی متون ادبی بر پایه این نظریّه، سبب می¬شود که زیبایی¬های زبانی و ادبی آثار ادبی، بیش از پیش نم...
هنجارگریزی در مضمونسازی و معناآفرینی غزلیات بیدل دهلوی
در نقد آثار ادبی، توجه به ساختار شعر و مسایل زبانی، خواننده را به نتیجهای مطلوب در فهم و تفسـیر محتوا، مضمون و اندیـشه سخـنوری، رهنمون میشود. یکی از مسایل نوین زبانشناسی در حوزه نقد متون فارسی، واکاوی انحراف از نرم و عدول از هنجارهای زبانی است که در کلام هنرمندان صاحب سبک و نوآور، بسامد چشمگیری دارد. بیدل دهلوی از شاعران صاحب سبکی است که با تاکید بر ابهام در شعر و پذیرش مضامین و ساختارهای ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 13 شماره 49
صفحات 393- 411
تاریخ انتشار 2019-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023