شفاف سازی کنش بین اندیشه(ذهن) و اثر(عین) در معماری دوره ساسانیان
نویسندگان
چکیده مقاله:
در حرکت اندیشه به اثر (آفرینش) و بالعکس از اثر به اندیشه (شناخت)، چرخهای ایجاد میشود که تمدن ظهور میکند. در طول تاریخ ایران، اندیشه دینی – اسطورهای به عنوان اندیشه کل با راهبری سایر اندیشهها یعنی اندیشه فلسفی، عرفانی و سیاسی، خلق صورتهای یک تمدن را سبب میشده است. پژوهش حاضر سعی بر این دارد با تکیه بر رویکرد تحلیلی- توصیفی دوره ساسانیان، روح زمان دوره را بر اساس کنش بین اندیشه های مذکور مشخص نماید و نقش هر اندیشه را در صورت دهی به معماری نظمگرا و قطب محور مورد تبیین قرار دهد به طوریکه روح زمان در جامعه ساسانی را احیاء تفکر ایرانشهری و صورت تاریخی آن را بازگشت به هویت ایرانی بیان کرده و آنچه که بیش از هر چیز از اهمیت بالایی در این دوره برخوردار است تقدم اندیشه بر اثر است که منجر به خلق نوآوری معماری گشته است.
منابع مشابه
منصب دبیری در دوره ساسانیان
اردشیر بابکان در سال 224م با غلبه بر اردوان پنجم اشکانی توانست شاهنشاهی جدیدی را در تاریخ ایران پایهگذاری کند. سلسله ساسانیان به تدریج توانست پادشاهی عظیمی را تشکیل دهد که لازمه اداره چنین پادشاهی بزرگی داشتن نظام اداری توانمندومنسجم بود که در رأس آن صاحب منصبان مختلفی حضور داشتند. یکی از آن مناصب عنوان دبیری بودکه از جایگاه ممتازی در این دوره برخوردار بوده است. در رأس، این دبیران، ایران دبیرب...
متن کاملمنصب دبیری در دوره ساسانیان
اردشیر بابکان در سال 224م با غلبه بر اردوان پنجم اشکانی توانست شاهنشاهی جدیدی را در تاریخ ایران پایه گذاری کند. سلسله ساسانیان به تدریج توانست پادشاهی عظیمی را تشکیل دهد که لازمه اداره چنین پادشاهی بزرگی داشتن نظام اداری توانمندومنسجم بود که در رأس آن صاحب منصبان مختلفی حضور داشتند. یکی از آن مناصب عنوان دبیری بودکه از جایگاه ممتازی در این دوره برخوردار بوده است. در رأس، این دبیران، ایران دبیرب...
متن کاملساخت و بهینه سازی کاتد شفاف به منظور استفاده در دیودهای نورگسیل آلی شفاف
دیودهای نورگسیل آلی از منابع نوری جدیدی هستند که بر خلاف دیودهای نوری معدنی از مواد آلی در آنها استفاده میشود بر همین اساس ویژگیهای قابل توجهی نسبت به دیودهای غیرمعدنی دارند. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد دیودهای نورگسیل آلی قابلیت ساخت نمایشگر شفاف بر پایه آنهاست که در موقع خاموش بودن میتوانند تا %70 شفاف باشند. در این نوع صفحه نمایش ها، تمام مولفه های دیود، مانند زیرلایه، آند، لایههای پلی...
متن کاملسازهای بادی تصویرشده برنگارههای دوره ساسانیان
دوره ساسانیان از دورههای اعتلای هنر و تمدن در ایران پیش از اسلام است. در این دوره جایگاه هنر و هنرمند در مقایسه با دورههای پیش از خود، از شکوفایی قابل وصفی برخوردار شد. از جمله هنرهای این دوره، هنر موسیقی است که در دربار پادشاهی و درون جامعه مردم جایگاه بهسزایی داشته است. از نشانههای ترویج و جایگاه موسیقی در دوره ساسانیان میتوان به نگارهها، سفرنامههای سیاحان غربی و اشارههای آنها به موسی...
متن کاملبررسی سیر تاریخی تحول نقش نگاره بزکوهی در دوره ساسانیان
تحقیق حاضر یک تحلیل محتوایی را بر نقش نگارههای یافت شده بزکوهی متعلق به دوره زمانی پیشازتاریخ تا ساسانیان ارائه نموده است. بر اساس نتایج بهدستآمده حضور سبک طبیعتگرایی (ناتورالیسم)، گرایش به خارج کردن نقوش از شکل طبیعی و درجه بالایی از استیلیزه و تمایل شدید بهواقع گرایی در دوره پیشازتاریخ، آغازتاریخی و در دوره تاریخی دیدهشده است. دیگر یافته نشان از تغییر جایگاه نقش بز از جایگاه ربال...
متن کاملبازتاب هنر و اندیشه ساسانیان در هنر عهد آل بویه: هنر معماری و فلزکاری
چکیده هنر و معماری یکی از مهمترین عناصر فرهنگ مادی هر سرزمین است که از عوامل گوناگونی چون: احکام دینی، سنتهای قومی و ملی، محیط جغرافیایی و ورود فرهنگهای ملتهای دیگر تأثیر میپذیرد. به دنبال گشوده شدن ایران توسط مسلمانان و گرویدن اکثریت ایرانیان به دین اسلام، فرهنگ و هنر ایرانی دچار تغییر و دگرگونی گردید. اما از سده چهارم ق. بر اثر تلاشهای ایرانیان به ویژه حکام آل بویه سرزمینهای ایرانی در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 2
صفحات 95- 106
تاریخ انتشار 2017-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023