شرحی بر مرمّت سنّتی آثار کاغذی در ایران
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف: این مقاله با هدف بررسی ویژگیهای مرمّت سنّتی و نوین انجام شده است، آنچه امروزه به عنوان مرمّت سنّتی آثار کاغذی مطرح میشود و آن را از مرمّت نوین متمایز میسازد استفاده از نوع چسب و روش مرمّتی است. رویکرد مرمّتگران و صحافان سنّتی این است که به شایستگی قسمتهای کمبود آثار را همانگونه که قبلاَ وجود داشته، دوباره سازی نمایند. به نظر میآید این رویکرد از منظر مبانی اجرایی در تکمیل عملیات مرمّتی نظیر ساخت و ساز یا چگونگی جبران کمبودهای اثر در تعارض با بینشهای نوین مرمّتی قرار دارد. روش پژوهش: روش پژوهش در این تحقیق، میدانی و شیوه دستیابی به اطلاعات منابع کتابخانه ای می باشد. نتایج پژوهش: این بررسی ها نشان میدهد که چون روش متن و حاشیه به نوعی دخالت در اثر محسوب میشود، تا اندازه ای محدود شده و مرمّت نوین، جایگزین آن گردیده است؛ البته هنوز میتوان چسب سریش را یکی از بهترین چسبهای مورد استفاده در مرمّت آثار کاغذی دانست؛ زیرا بعد از گذشت سدهها همواره خاصیت خود را حفظ کرده است. با این حال مشکل این چسب، رنگ زرد آن است که بنا به گفتة استادان فن، به شرط آنکه خوب عمل آید، هنوز بهترین کاربرد را در این هنر دارد.
منابع مشابه
مرمت مجازی آثار کاغذی: مطالعه موردی بر روی چند برگ اثر کاغذی
هدف:هدف پژوهش حاضر، به حداقل رساندن مرمت مستقیم برروی آثار کاغذی است، بهویژه زمانیکه مرمت مستقیم برروی اثر بهمنظور ارتقای جنبههای زیباییشناسی انجام میشود. در این صورت، بازسازی و حذف لکههای موجود در دستنوشتهها، بهمنظور ارتقای ویژگیهای زیباییشناختی در آنها، بهصورت رقمی انجام میشود. هدف دیگر، بازیابی ویژگیهای زیباییشناختی و خوانایی اثر کاغذی است. در این مقاله، مرمت مجازی ، با در ن...
متن کاملمرمت مجازی آثار کاغذی: مطالعة موردی بر روی چند برگ اثر کاغذی
هدف:هدف پژوهش حاضر، به حداقل رساندن مرمت مستقیم برروی آثار کاغذی است، بهویژه زمانیکه مرمت مستقیم برروی اثر بهمنظور ارتقای جنبههای زیباییشناسی انجام میشود. در این صورت، بازسازی و حذف لکههای موجود در دستنوشته ها، بهمنظور ارتقای ویژگی های زیبایی شناختی در آنها، بهصورت رقمی انجام می شود. هدف دیگر، بازیابی ویژگی های زیبایی شناختی و خوانایی اثر کاغذی است. در این مقاله، مرمت مجازی ، با در نظ...
متن کاملمرمت مجازی آثار کاغذی: مطالعه موردی بر روی چند برگ اثر کاغذی
هدف:هدف پژوهش حاضر، به حداقل رساندن مرمت مستقیم برروی آثار کاغذی است، بهویژه زمانیکه مرمت مستقیم برروی اثر بهمنظور ارتقای جنبههای زیباییشناسی انجام میشود. در این صورت، بازسازی و حذف لکههای موجود در دستنوشته ها، بهمنظور ارتقای ویژگی های زیبایی شناختی در آنها، بهصورت رقمی انجام می شود. هدف دیگر، بازیابی ویژگی های زیبایی شناختی و خوانایی اثر کاغذی است. در این مقاله، مرمت مجازی ، با در نظ...
متن کاملسیری در مبانی بازسازی و مرمت سنتی نقاشیهای دیواری در ایران با نگاهی به چند نمونه آثار شاخص
پیش از سالهای دهه 40 شمسی، فعالیتهای انجام شده در حوزه حفاظت از نقاشیهای دیواری در ایران، با مبانی نوین مرمت مطرح شده توسط هیئت متخصصان ایتالیایی (ایزمئو)1 در سالهای پس از این دهه، منطبق نبوده است. "اگر چه ریختن و یا تیشهایکردن نقاشیهای دیواری آسیبدیده و کشیدن گچ روی آنها توسط نقاشان، که در دورههای مختلف و با هدف بازسازی نقاشی انجام شده، نوعی رویکرد حفاظتی محسوب میشود، اما شیوهای است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 25 شماره 3
صفحات 114- 127
تاریخ انتشار 2015-12-11
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023