شخصیت پردازى در داستان هاى زولا
نویسنده
چکیده مقاله:
در نیمه دوم قرن نوزدهم، در فرانسه، به واسطه پیشرفت سریع علم، دیدگاه نویسندگان نسبت به داستاننویسى دگرگون و به سمت حقایق زندگى سوق داده شد. در این میان، "امیل زولا"، به عنوان سردمدار مکتب ناتورالیسم، بیش از پیش به سمت واقعیت، گرایش پیدا کرد. متأثر از این دیدگاه، قهرمانهاى داستانهاى او مانند دورانهاى پیشین، داراى خصوصیات خارقالعاده و افسانهاى نیستند؛ بلکه انسانهایى کاملاً عادى، برگزیده از جامعه زمان نویسندهاند؛ زولا بدینوسیله جامعه لجامگسیخته امپراطورى دوم را به یارى دیدهها، شنیدهها و تجارب زندگى خود به تصویر مىکشد. در این جستار کوشش شده است، با تکیه بر سه اثر او به نامهاى "سهم سگان شکارى"، "شاهکار" و "قلب پاریس"، شگردهاى خاص زولا در پردازش قهرمانان داستانهایش بررسى شود
منابع مشابه
شخصیت پردازى در حکایت هاى مرزبان نامه
پژوهش حاضر، حکایت هاى مرزباننامه را با توجّه به عنصر شخصیتپردازى در متون روایى، مطابق آراءِ روایتشناسان بررسى مىکند. هدف این پژوهش آن است تا نشان دهد در شخصیتپردازى متون روایى از چه عناصر و ابزارهایى استفاده مىشود؟ آیا مىتوان شیوههاى شخصیتپردازى وراوینى را با آراءِ روایتشناسان معاصر مطابقت داد؟ در پیکره اصلى مقاله، به چیستى شخصیت و شخصیتپردازى، اهمّیّت آن در متون داستانى اشاره مىشود. در...
متن کاملشیوه هاى شخصیت پردازى در رمان کلیدر
عنصر شخصیت در روایت داستان، مهمترین عامل طرح داستان است. داستان به وقایع مربوط به زندگى مردم مىپردازد، بنابراین رماننویس بسته به نوع رمانى که مى نویسد شخصیتهاى داستانى خود را خلق مى کند. محمود دولت آبادى از بزرگترین نویسندگان رئالیست ایراندر رمان ده جلدى خود "کلیدر" به آفرینش بیش از صد و بیست شخصیت زن و مرد و کودک مىپردازد. تعدّد شخصیتها در این رمان، آن را به بهترین منبع براى بررسى انواع...
متن کامل"شخصیت پردازى" در شش داستان کوتاه هوشنگ گلشیرى
شخصیتپردازى، یکى از مؤلّفههاى اصلى داستاننویسى به شمار مىآید. قدرت هنرى نویسنده در تکامل و پرورش هرچه بهتر شخصیتها در بطن داستان، مىتواند از نقاط قوت سبک نویسندگى او و عامل جذب مخاطب باشد. در ایران در پى آشنایى داستاننویسان با آثار منتشرشده نویسندگان غربى، گرایشها به سوى جریان نگارش رمانهاى روانشناسانه و متّکى بر عنصر شخصیّت افزایش یافت. یکى از نویسندگانى که در این زمینه گام نهاد، «هوشن...
متن کاملداستان و شخصیت پردازی در داستان
داستان به آثاری گفته می شود که (( دارای حجم خاصی هستند و حادثه ای را نقل می کنند )) هر داستان از چند عنصر تشکیل شده است : طرح ‘ عمل ‘ شخصیت ‘ گفتار ‘ بحران ‘ زمان و مکان . همه عناصر داستان با یکدیگر ارتباط دارند . مهمترین عناصر داستان عمل و شخصیت اند . بعضی شخصیت را مهمترین عنصر دانسته و گفته اند در داستان عمل جزئی از شخصیت است . نخستین تحلیل شخصیت در کتاب فن شعر ارسطو آمده است . در طول دوره ...
متن کاملبررسى تطبیقى تمثیل در انگلیسى و فارسى: مطالعه اى موردى در دو کتاب منط قالطیر عطار و سیر و سلوک زائر جان بانى ین
تمثیل همواره به عنوان یکى از انواع ادبى محبوب در تمامى ملل پذیرفته شده است و به عبارتى مى توان آن را قالب ادبى اى جهانى دانست؛ علاوه بر این، مفهوم سیر و سلوک یا سفر عارفانه به صورت تمثیلى مکرراً در قالب هایى نظیر شعر و داستان هاى ادبى به کاررفته است. از نمونه هاى تمثیلى منظوم در فارسى مى توان از منط قالطیر عطار و در انگلیسى از نمایش منظوم مرگ سرخ1 اثر ادگار آلن پو 2 یاد کرد و از نمونه هاى تمثیلى...
متن کاملبررسى تطبیقى تمثیل در انگلیسى و فارسى: مطالعه اى موردى در دو کتاب منط قالطیر عطار و سیر و سلوک زائر جان بانى ین
تمثیل همواره به عنوان یکى از انواع ادبى محبوب در تمامى ملل پذیرفته شده است و به عبارتى مى توان آن را قالب ادبى اى جهانى دانست؛ علاوه بر این، مفهوم سیر و سلوک یا سفر عارفانه به صورت تمثیلى مکرراً در قالب هایى نظیر شعر و داستان هاى ادبى به کاررفته است. از نمونه هاى تمثیلى منظوم در فارسى مى توان از منط قالطیر عطار و در انگلیسى از نمایش منظوم مرگ سرخ1 اثر ادگار آلن پو 2 یاد کرد و از نمونه هاى تمثیلى...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 9
صفحات 85- 107
تاریخ انتشار 2012-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023