شالودهشکنی؛ دستمایۀ اندیشۀ سیاسی- فلسفی صدرالمتألهین شیرازی
نویسندگان
چکیده مقاله:
این مقاله درصدد است تا نشان دهد که دو فیلسوف میتوانند در دو گسترة جغرافیای متفاوت و در فاصلة چند قرنی به همدیگر نزدیک شوند و بهرغم فاصلهها و بلکه تفاوتها به یکدیگر پیوند بخورند. نویسندگان مقاله دست آنها را در دست یکدیگر قرار دهند؛ گفتوگو و همزبانی. بنابراین تلاش خواهد شد شباهتها و تفاوتها برجسته شده، با تکیه بر منطق شالودهشکنی اولاً نوآوریهای صدرالمتألهین به بحث گذاشته شود؛ ثانیاً در پرتو راهگشاییهای دریدایی امکان فراروی از اندیشة صدرا مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه نقد که از اصول اصلی شالودهشکنی است، در مشیء صدرالمتألهین بررسی میشود. یافتههاحاکی از این است که با وجود رگههای مشترک شالودهشکنانهای میان اندیشة دریدا و صدرالمتألهین،در پارهای از امور با یکدیگر متفاوت میشوند. پدیدارشناسی نگاه دریدا تنها ناظر بر ساحت پرتابشدگی انسان به زیستجهان حاضر است، درصورتیکه صدرالمتألهین ضمن بااهمیت تلقی کردن این زیستبوم مرگ را پایان دازاین هایدگری و سوژة دریدایی بهحساب نمیآورد. صدرالمتألهین با وجود شروع میکند و به مسئلة مهم زمانمندی و حرکت جوهری میرسد، اما نقطة عزیمت دریدا دازاین و امکانات فراروی اوست که پیوندی ناگسستنی با زمانمندی مییابد. فهم هرمنوتیکی صدرالمتألهین در تلاش است تا نیت مؤلف را بهقدر استعداد تبیین نماید، حال آنکه در نگاه شالودهشکنانة دریدا امکان کشف نیت مؤلف یا شارع مقدس مطرح نیست. فهم آن چیزی است که در اندیشة مفسر نقش میبندد. در نگاه شالودهشکنانة دریدا، نوعی بدبینی تجدیدشده نسبت به آنچه ایجاب و اثبات میشود، همواره وجود دارد، اما صدرالمتألهین در روند کلی شالودهشکنانة خود استکمال و اشتدادهای وجودی را میبیند که از دیدگاه دریدایی میتوان وی را در زمرة نگاههای افلاطونی طبقهبندی کرد. با ملاحظات مذکور، این مقاله این نظر را دنبال خواهد کرد که شالودهشکنیهای دریدایی شخص خود دریدا را به دست شالودهشکنی میسپرد، اما شالودهشکنیهای صدرایی صرفاً نقادیها را متوجه زمانة پر شر و شور صفویه مینماید! بدون اینکه او خود نیز در معرض چنین واسازی قرار گیرد.
منابع مشابه
نگرش های فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتألهین
تبیین فلسفه سیاسی مورد نیاز جامعه و انقلاب اسلامی مستلزم کاوش در سرمایه های فکری و فلسفی است که در اختیار داریم. برای این منظور باید با بازشناسی، بازخوانی و بازنگری انتقادی وضعیت موجود و بازسازی و ارائه فلسفه سیاسی متناسب زمانه بتوانیم به سمت وضعیت مطلوب حرکت نماییم. این مهم جز با بررسی مکاتب فلسفی اسلامی ممکن نیست. رساله حاضر با این هدف به نگارش درآمده است تا تمهیدات نظری برای توان مندسازی فلس...
15 صفحه اولخردناستیزی دین در نگاه صدرالمتألهین شیرازی
سازش یا ستیز دین و خرد با یکدیگر، دغدغهای پرماجرا، برای بسیاری از اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان بوده است. این دغدغه برای فیلسوفی چون صدرالمتألهین شیرازی که به حکم اشتغالش به فلسفه، برهانمحور است و ازسوی دیگر مفسر قرآن و شارح احادیث پیشوایان دین است، مجال گفتگوی بیشتری را میطلبد. وی علاوهبر اتخاذ جانب عدالت، درباب نسبت مزبور، نادرستی نظریههای رقیب را نیز نمایان میسازد. نوشتار حاضر، میکوشد...
متن کاملتأویل باطنی نماز بهقرائت صدرالمتألهین شیرازی
نماز تدبیری است از سوی شرع برای از میان رفتن آلودگیهای حسی و بهمنزلۀ طهارت از حدثهای اصغر و اکبر نفسانی است. نماز قالب، نماز ظاهری جسمانی و نماز قلب، نماز باطنی حقیقی است. نماز قلب، عرفان و شناخت خدا و شناخت افعال و صفات او، و از سنخ حکمت و معرفت است. نماز قالب، تعبد جسم و خضوع بدن و تشبه به حقیقت انسانیت و جدایی از حیوانات و بهائم است. این دو گونه نماز، نشان از ارتباط غیب و شهادت و ملک و مل...
متن کاملتفسیر و تأویل از دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی
دیدگاه ملاصدرای فیلسوف و مفسر قرآن کریم درباره تفسیر و تأویل قرآن و تفاوت این دو اصطلاح از دیدگاه او مسئله اصلی این جستار است. از مراجعه به آثار صدرا به ویژه آثار تفسیری او چون تفسیر القرآن و مفاتیح الغیب چنین بر می آید که در دستگاه تفسیری فیلسوف تأویل گرای شیعی، تفسیر حقیقی و تأویل صحیح یگانه اند و با اینکه بر اصاله الظهور پا می فشارد به سختی متمایل به بواطن معنایی قرآن است و باطن معنا از دید...
متن کاملکلام و متکلمان در نگاه صدرالمتألهین شیرازی
صدرا کلام را علمی میداند که درباره ذات، صفات و افعال الهی، کیفیت معاد، انبیای الهی و کتب سخن میگوید و وظیفه آن علاوه بر تبیین این امور، اثبات و دفاع از آنهاست. فراگیری مباحثی از این علم بر همگان واجب عینی و فراگیری بخشهای دیگری از آن واجب کفایی است. وی دلایل و شبهات درون دینی ناظر به ناروایی اشتغال به علم کلام را پاسخ داده است. او ضمن مقایسه متکلمان با دیگر مراتب متدینان (عوام، فیلسوفان و عا...
متن کاملمبانی فلسفی توسعه از دیدگاه صدرالمتألهین
با توجه به رونق گفت وگوهای علمی حول الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مقاله ی حاضر بر آن است تا با توجه به دستگاه حکمت متعالیه و با تأکید بر اندیشه و آثار صدرالمتألهین شیرازی، مبانی این الگو را در چارچوب دستگاه فلسف هی صدرایی بررسی نماید. از این رو پرسش اصلی مقاله ی حاضر این است که الگوی حکمت متعالیه مستنبط از آثار صدرالمتألهین برای توسعه و پیشرفت چیست؟ این مقاله ضمن تبیین مبانی شش گانه، مطرح « توسعه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 50 شماره 3
صفحات 769- 786
تاریخ انتشار 2020-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023