سینما، نئولیبرالیسم و طبقات فرودست: تحلیل اجتماعی فیلم «من، دنیل بلیک» اثر کن لوچ
نویسنده
چکیده مقاله:
فیلم «من، دنیل بلیک» اثر کن لوچ، فیلمساز چپگرای انگلیسی است که نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرده است. کن لوچ در این فیلم، اگرچه بوروکراسی فرسایشی نظام خدمات اجتماعی بریتانیا را به نقد میکشد اما به چیزی بیشتر از بوروکراسی اداری میپردازد؛ او با زبانی بسیار گزنده، در قالب درامی سیاسی و تأثیرگذار، نئولیبرالیسم را به چالش میکشد. در این مطالعه، با استفاده از مفاهیم نئولیبرالیسم و شهروندی، به تحلیل نشانهشناختی آخرین ساخته کن لوچ میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که فیلم «من، دنیل بلیک» اگرچه بهصورتی اغراق آمیز رنج و محنت طبقه کارگر و فرودست جامعه را در برابر دولتی بیرحم بهتصویر میکشد و «بازتاب» دقیقی از جامعه بریتانیا نیست و کژتابیهایی دارد اما کن لوچ در «شکلدهی» افکار عمومی که هدف اصلی او از ساخت این فیلم بوده موفق است. در این تحقیق از روش نشانهشناسی جان فیسک استفاده شده است.
منابع مشابه
سینما و اعتیاد به الکل، نقد فیلم «من مادر هستم»
فیلم «من مادر هستم» یکی از فیلمهای پرحاشیهی چند سال اخیر است. این فیلم به نقد روش زندگی طبقهای از جامعهی ایران میپردازد که در حال حرکت از زندگی سنتی به سمت زندگی مدرن و غربی هستند و در این راه بسیاری از الگوهای زندگی غربی را به شکلی اغراقشده به کار میبرند. یکی از این الگوها، مصرف الکل به عنوان راه حلی برای مقابله با هیجانات و مشکلات زندگی است که متأسفانه گاهی به افراط کشیده میشود...
متن کاملتحلیل مناسبات نافرجام بِینافرهنگی در سه گانة روایی فیلم “ بلیتها" (اُلمی ، کیارستمی ،لوچ)
چکیده این مقاله قصد دارد تا با قرائت فرهنگی روابط میان شخصیت های فیلم «بلیت ها 2005( » ( به شناسایی محدوده هایی از نافرجامی در تحقّق تجربه ای بِینافرهنگی بپردازد. این فیلم دارای ظرفیت های رسانه ای تأم لبرانگیزی است که می تواند زمینة نظری لازم را برای طرح چالش های پیش روی تولیدات بینافرهنگی مهیا کند. پژوهش حاضر با تعریف شاخص های تاز های برای پیمایش حدود صد قپذیری امر بینافرهنگی، میکوشد تا به...
متن کاملقدرت، مقاومت و سینما: بازنمایی طبقۀ فرودست در سینمای مسعود کیمیایی
هدف این مقاله ارزیابی انتقادی دیدگاههای رخدادی قدرت بر اساس تحلیل آثار سینمایی است. گفتمانِ انتقادی در تحلیل سینما از یک سو، سینما را در استقلال خود به مثابه هنر واجد ارزش، اعتبار، اندیشیدن و فلسفیدن قلمداد میکند؛ از سوی دیگر، آن را نقطۀ تلاقی سیاست، اقتصاد و فرهنگ لحاظ کرده و در آن میاندیشد. بررسی آثارسینمایی مسعود کیمیایی بهانهای است در جهت فهم مناسبات اجتماعی و سیاسی به طور اعم و...
متن کاملسینما و تفاوت: بررسی نشانه شناختی فیلم «عروس آتش»
این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل دادهها انتخاب شده است. روش نشانهشناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سهگانه منجر به نتایج زیر میشود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی میکند که با سنتی غیر ...
متن کاملسینما و اعتیاد؛ نقد فیلم در اوج آسمان
نقد یک فیلم از زاویه و نگاهی خاص، اجحاف در حق فیلم است و در دنیای نقد، کار درستی نیست. این کار ممکن است باعث شود تا ارزشهای سینمایی و هنری فیلم تحت تاثیر آن دیدگاه و نگاه خاص قرار گیرد. برای مثال چه بسا فیلمی دارای ارزشهای سینمایی غیرقابل انکاری باشد، اما اشکالات علمی زیادی داشته باشد که از ارزشهای هنری فیلم میکاهد. یکی از دشوارترین کارهای دنیا برای علاقهمندان، دیدن یک فیلم برای اولین بار ...
متن کاملسینما و تاریخنگاری: گفتمان «گونه ی فیلم تاریخی»
فیلم تاریخی همواره مقولهای بحثانگیز بین مورخان و فیلمسازان بوده است. در سه دههی اخیر که تولید این گونه فیلم رشد چشمگیری یافته، میزان پژوهشهایی که به فیلمهای تاریخی و یا به رابطهی فیلم و تاریخ پرداختهاند نیز افزایش یافته است. این مقاله با بکارگیری روش پژوهش کتابخانهای و اسنادی، پس از معرفی انواع فیلمهای تاریخی، به مقولهی تاریخنگاری میپردازد و دیدگاههای متفاوت مورخان، فیلمس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 1
صفحات 222- 245
تاریخ انتشار 2020-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023