سیر تحول بازنمایی تصویر تخت در دستنویسهای مصور ایلخانی تا ۷۳۶ هجری
نویسندگان
چکیده مقاله:
در عصر ایلخانی که سرآغاز شکوفایی کتاب آرایی ایرانی است، نقاشان با بهکار بستن آمیزهای از عناصر غربی و شرقی زبان بصری جدیدی در بازنمایی مضامین سنتی هنر ایرانی ابداع کردند. تخت به عنوان هستهی مرکزی مجالس بر تخت نشستنْ یکی از عناصری است که میتوان این دگردیسی را در نحوهی بازنمایی آن دنبال کرد. هدف این مقاله شناسایی و بررسی عوامل مختلفی است که در شیوهی بازنمایی تخت در مراحل مختلف شکلگیری، گسترش و شکوفایی نقاشی دورهی ایلخانی مؤثر بودهاند. در این راستا این پرسشها به بحث گذاشته میشوند؛ انواع تخت در دورهی ایلخانی کداماند؟ عوامل مؤثر بر بازنمایی تخت و تزئینات آن چه هستند؟ کتاب مصور، به عنوان بستری که مضمون بر تخت نشستن در آن خلق میشود، در بازنمایی تخت چه تأثیری داشته است؟ در این پژوهش که بر اساس دادههای گردآوری شده از مطالعات کتابخانهای و به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است ۸۵ نمونه تخت از تصاویر ۷ دستنویس ایلخانی در سه سطح، انواع تخت، تزئینات آنها و نحوهی بازنمایی آن در ترکیببندی کلی هر تصویر، مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که عصر ایلخانی را میتوان به مثابه نقطهی عطفی در بازنمایی تخت در نظر گرفت که طی آن عوامل متعددی در بازنمای تختها دخیل بودهاند، نخست سنتهای پیشامغولی در بینالنهرین که در تصاویر نقش شده در کتابها و اشیاء سفالی و فلزی به کار میرفته است، دوم تصاویر تختهای چینی، سوم جزئیات تزئینی برگرفته از هنر شرق دور به ویژه چین که از طریق تجارت اشیاء به دربار ایلخانان راه یافتند و چهارم تمرکز بر تصویر به عنوان روایتی بصری از متن که نمود آن در بازنمایی تخت را میتوان تحت عنوان شکلی از واقعنمایی شناسایی کرد که به وسیلهی کاربرد پرسپکتیو، نمایش افراطی تزئینات و فاصله گرفتن از الگوی ایستای سنتی در نمایش شاه و تخت بیان شده است.
منابع مشابه
سیر تحول تصویر اسب از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی
بررسی سیر تحول تصویر اسب و شناخت جایگاه اسب بهلحاظ ساختاری و مفهومی از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی هدف این پژوهش است. پرسش آن است که اشکال مختلف اسب بهلحاظ مفهوم، ساختار زیباییشناسی و کارکرد چه جایگاهی در دورههای ماد و هخامنشی داشته است. در انجام این تحقیق، تصویر اسب از دستساختههای دورۀ ماد تا نقشبرجستههای دورۀ هخامنشی بهلحاظ هماهنگی زیباییشناسی اسب و تناسبات کاربردی ابزار، نقش تعیینکن...
متن کاملسیر تحول مفهوم منظر در شعر فارسی قرون اولیه هجری (3 تا 7)
نخستین گام برای فهم معنی عبارات و ابیات در متون، پیبردن به معانی صحیح و ترکیبات به کار رفته آنهاست. تاریخ زبانشناسی و مردمشناسی ایران نشانگر آن است که شناخت منظر و تصوّر آن، همهجا و همه وقت وجود داشته است و رابطهای معنادار میان مفهوم و فضای متصوّر برای آن وجود دارد. منظر از واژگان کهن و پرکاربردی است که در شعر قرون اولیه هجری با ظاهری مشابه و معانی مختلفی به کار رفته است. . بارزترین ویژگی من...
متن کاملسیر تحول تصویر اسب از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی
بررسی سیر تحول تصویر اسب و شناخت جایگاه اسب به لحاظ ساختاری و مفهومی از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی هدف این پژوهش است. پرسش آن است که اشکال مختلف اسب به لحاظ مفهوم، ساختار زیبایی شناسی و کارکرد چه جایگاهی در دوره های ماد و هخامنشی داشته است. در انجام این تحقیق، تصویر اسب از دست ساخته های دورۀ ماد تا نقش برجسته های دورۀ هخامنشی به لحاظ هماهنگی زیبایی شناسی اسب و تناسبات کاربردی ابزار، نقش تعیین کنن...
متن کاملسیر تحول تبیینهای مورخان مسلمان از قرن چهارم تا هشتم هجری
«تبیین» بهعنوان مسئلهای مهم از مسائل فلسفه تاریخ، علم تاریخ و نیز تاریخنگاری با همه انواع، مدلها و الگوهایی که دارد، عهدهدار بیان رابطه منطقی میان رویدادها، تغییرات و تحولات تاریخی از یک سو و چرایی و چگونگی آنها از سوی دیگر است. توجه به روشها و الگوهای تاریخنگاری مورخان مسلمان میتواند مبادی افکار و ایدههای مربوط به تبیینها در ارتباط با رخدادهای تاریخ اسلام را بنمایاند. چنانک...
متن کاملسیر عرفانی قرب در متون عرفانی تا سده هفتم هجری
احوال عرفانی یکی از مباحث مهم و مشروح عرفان و تصوّف اسلامی، به شمار میآید. سالک در مسیر سلوک خود برای وصول به کمال، باید نفس را از هواهای نفسانی پاک کند، بدین منظور کسب مقامات عرفانی باعث صاف شدن اندرون سالک میگردد و در نتیجه او آمادگی و شایستگی کامل پیدا میکند تا احوال عرفانی بر او وارد شود. «قرب» یکی از مهمترین احوال عرفانی است که علاوه بر جایگاه والای آن در قرآن کریم، از اهمیت و ارزش بسیا...
متن کاملسیر تحول غزل از جاهلی تا اموی
بیشک نجواها و نغمههای خیالانگیز قاموس دلدادگی که در لفافة غزل در پیکرة شعر و ادب عربی راه یافت و توجه و اقبال روزافزون شاعران را به این گونة شعری در پیداشت بشدت تحت تأثیر چکامههای دلکش و دلربای چهرههای نامدار عرصه ادب جاهلی در آغاز سرودههایشان بود آنان با جهت بخشیدن به امواج خروشان و پرتلاطم ساحل بیکران احساسات و عواطف، پایههای قالب غزل را پی-ریزی کردند و زمینه تغییر و تحول را در نگرش ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 55
صفحات 121- 140
تاریخ انتشار 2020-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023