سیدرضا علیزاده
نویسنده
چکیده مقاله:
سیدرضا علیزاده یکی از سرشناسترین روشنفکران و معارفپروران تاجیک است. او در سال 1887م در ناحیۀ باغشمال سمرقند در خانوادهای هنرمند به دنیا آمد، در همین شهر کسب علم کرد، زبانهای گوناگون (حدود هفت زبان) را آموخت و با مطبوعات ایران و آذربایجان و دیگر ممالک شرق آشنایی پیدا کرد. علیزاده از روزهای نخست تأسیس نشریههای معارفپرور تاجیک، سمرقند و آیینه، بهعنوان مسئول بخش تاجیکی ایفای وظیفه میکرد و درد فارسیزبانان آسیای میانه را به روی صفحه میآورد. او بیشتر به مسائل مکتب فارسیزبانان توجه نشان میداد و در این نشریهها مشکلات این مکتبها را بررسی میکرد. تأسیس دولت شورایی که به برابری حقوق همة ملتها و تأسیس مکتب، مطبعه و مطبوعات به زبان ملی تأکید میکرد، توجه علیزاده را بیشتر به خود معطوف داشت؛ تا اینکه در سال 1919م به نشر نخستین هفتهنامة تاجیکی، شعلة انقلاب، مبادرت کرد. هدف اصلی این روزنامهنگار عدالتپرور هدایت همملتان به آموختن علم و معارف زمان و اصلاح هرچه سریعتر کمبود و نارساییهای حیات اجتماعی بود. بیشتر مقالههایی که وی به نگارش درآورده، در راستای تحقق این اهداف است. او همچنین بهعنوان دبیرمسئول در طبع و نشر نخستین روزنامة عاموی تاجیکی به نام آواز تاجیک (1924) و در تأسیس نشریات دولتی تاجیکستان (1925) فعالانه شرکت داشته است. علیزاده مؤلف کتاب نخستین (الفبای تاجیکی دورة شوروی) و صرف و نحو تاجیکی نیز است.
منابع مشابه
کهنالگوی زن در آثار غزاله علیزاده
در روایتهای داستانی معاصر، اسطوره سازوکاری ایدئولوژیک گرفته است. اسطوره بنا به کیفیّت تبیینی خود، در پی توضیح و کشف حقایق ناشناخته و ابتدایی، بهویژه امر لایتناهی و مقدّس است. از این رو، به ناچار خاصیّتی متناقض و مبهم به خود میگیرد، امّا روایت بنا به داشتن پیرنگ، انسجام و کلّیّت، تلاشی برای ساختاربندی و پیکرسازی حوادث پراکنده است. پس وقتی اسطوره وارد روایت (بهویژه روایتهای ایدئولوژیک) میشود، نا...
متن کاملرویکردی انتقادی به انگارههای کهنالگویی زنان در آثار غزاله علیزاده
ویژگیهای مشترک زیادی تعدادی از شخصیتهای زن در داستانهای غزاله علیزاده را شاخص و قابل توجه کرده و از آنها انگارههایی اسطورهاییا شبهاسطورهای ساخته است؛ ویژگیهای مثبت و منفی شیطانیا فرشته بودن، کودک یا پیر بودن همزمان، برخورداری از قدرت جادوی زنانه، فرزانگی روحانی، مظهر الهام و ارضای معنوی بودن و دیگر ویژگیهایی که برای انگارههای کهنالگویی ذکر شده است. از آنجا که بین نقد اسطورهای و شیو...
متن کاملکهن الگوی زن در آثار غزاله علیزاده
در روایت های داستانی معاصر، اسطوره سازوکاری ایدئولوژیک گرفته است. اسطوره بنا به کیفیّت تبیینی خود، در پی توضیح و کشف حقایق ناشناخته و ابتدایی، به ویژه امر لایتناهی و مقدّس است. از این رو، به ناچار خاصیّتی متناقض و مبهم به خود می گیرد، امّا روایت بنا به داشتن پیرنگ، انسجام و کلّیّت ، تلاشی برای ساختاربندی و پیکرسازی حوادث پراکنده است. پس وقتی اسطوره وارد روایت (به ویژه روایت های ایدئولوژیک) می شود، نا...
متن کاملتنهایی روشنفکر در رمان های غادة السمان و غزاله علیزاده
این پژوهش در پی بررسی تنهایی روشنفکر در رمانهای غادة السمان نویسندة سرشناس سوری و غزالة علیزاده رمان نویس برجستة ایرانی است. نویسندگان این نوشتار از روش و دستاوردهای دو دبستان آمریکایی و روسی ادبیات همسنج Comparative literature بهره میگیرند. از آنجا که دو بانوی رمان نویس، تنهایی روشنفکر را در درون و بیرون ایران و کشورهای عربی نشان دادهاند، این پژوهش به دو بخش بنیادین «تنهایی روشنفکر در میهن»...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 20
صفحات 165- 182
تاریخ انتشار 2008-10-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023