سیاست در حکمت عملی ابنرشد قرطبی
نویسندگان
چکیده مقاله:
چکیده این مقاله با بررسی منشأ و ماهیت، غایت و اوصاف سامان سیاسی مطلوب در حکمت عملی ابنرشد، به گونهشناسی وی از انواع مدن، کارکردها و وظایف دولت و مدینه، حدود آزادی فرد و قدرت دولت، رابطۀ دولت و مردم پرداخته و نشاندادهاست که از نظر او، «حکمت» ملاک اصلی و تعیینکنندۀ میزان مطلوبیت دولت و حکومت است. ابنرشد مهمترین کارکردهای دولت را در محورهای عدالت اقتصادی، امنیت و وحدت و نیز فرهنگ و آموزش عمومی و خصوصی دنبال میکند. همچنین، آزادی فرد در ذیل عدالت و خویشکاری تعریف شده و با مقولۀ «وحدت» مرزبندی میشود. روش این مقاله توصیفی ـ تحلیلی و بر پایۀ مهمترین نوشتههای سیاسی ابنرشد و نظر برخی مفسران فیلسوف قرطبه است.
منابع مشابه
حکمت عملی از نظر آکویناس
آکویناس بر این باور بود که طبیعت انسان مشتمل بر غایاتی ذاتی است که از نظمی پیروی میکنند که وی آن را قانون طبیعی مینامید. از نظر وی هم عقل نظری و هم عقل عملی دارای مبادی بدیهیای هستند که بی نیاز از اثبات هستند. برخی در عقل عملی آکویناس میان دو زمینه اکتشافی و توجیهی تمایز قائل شده اند؛ زمینه اکتشافی سیندرسیس و زمینه توجیهی عاقبتاندیشی است. آکویناس بر این باور است که سیندرسیس غایت را برای فضا...
متن کاملخانواده در نظام حکمت عملی ابنسینا
خانواده اصلیترین نهاد اجتماعی و بنیادیترین عنصر جامعه و بستر رشد بسیاری از ارزشها است. ابنسینا در آثار خود، از جمله وجوب السیاسة و الحاجة الی السیاسة، مستقلاً، و نیز در آثار دیگر خود به این موضوع پرداخته و با رویکردی دینیفلسفی از ضرورت، عوامل و موانع تحکیم آن سخن میگوید. این مقاله، ابتدا جایگاه حک...
متن کاملسرشت سیاست در حکمت متعالیه
چکیده بیان مفهوم و سرشت سیاست از وظایف مهم فلسفة سیاسی است و بدون فهم این موضوع نمیتوان از دیگر مباحث فلسفة سیاسی سخن به میان آورد. این مفهوم از دیدگاه حکمای حکمت متعالیه بحث شده است و یکی از مؤثرترین فلسفههای شناختهشده در ایران است که فلسفة وجودی انقلاب اسلامی قرار گرفت. به گونهای که بیشترین تعامل را با جامعة سیاسی ایران و رخدادها و تحولات آن برقرار کرد. تلاش شده است تا دربارة مفهوم سیاست...
متن کاملنسبت حکمت عملی با شاخههای آن در اندیشه فارابی
یکی از مسائل مطرح در بحث از ماهیت علمشناختی دانشها و به گونه خاص در بحث از جایگاه و طبقهبندی دانشها، نسبت دانشها با دانش عامِ مشتمل بر آنها و یا به دیگر سخن چگونگی اطلاق دانش عام بر دانشهای جزئی زیر مجموعه آن است. این بحث به ویژه درباره نسبت حکمت عملی با دانشهای تحت آن در نگاه فارابی از اهمیت خاص برخوردار است؛ زیرا فارابی بر خلاف دیگر حکما، حکمت عملی را نه چند دانش، بلکه یک دانش میشمارد ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 8
صفحات 145- 169
تاریخ انتشار 2013-05-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023