سنتهای موسیقی و سرودهای یغنابی
نویسنده
چکیده مقاله:
یغنابیان قومی از نژاد آریایی هستند که زبان آنها منسوب به گروه خانوادة زبانهای شرقی است. زبان یغنابی ادامۀ بیواسطۀ زبان سغدی است. یغنابیان سغدیزبان دوزبانهاند؛ یعنی در کنار زبان مادری (یغنابی)، زبان فارسی تاجیکی را نیز میدانند. تحقیقات انجامشده نشان میدهد ظاهراً به زبان یغنابی شعر و سرود گفته نشده و فقط به زبان تاجیکی ایجاد شده است؛ باوجود این، در بین مواد جمعآوریشده ازسوی م.س. اندریف و ا.م. پشیریوا، چند شعر و دوبیتی موجود است که به زبان یغنابی سروده شدهاند. یکی از ادیبان برجستۀ یغنابی «لوحی یغنابی» است که اصلاً زادة یغناب است و یکی از بااستعدادترین و پرمحصولترین شاعران شناختهشدۀ غزلسرا بوده است. امروزه کاسته شدن سنتهای محلی یغنابی را میتوان در تأثیر زبان تاجیکی و سرودهای مردمی تاجیکی بر فرهنگ مردم یغناب ارزیابی کرد. شایان ذکر است که در حیات فرهنگی مردم سغد هنر موسیقی نیز مقامی خاص داشته است. از سنتهای موسیقی رایج و اصیل مراسمی یا تودهای مردم یغناب با نوای موسیقی، «نَهت»، «مخمس»، «هوازی»، «فلک» و ژانر «گوراوغلیسرایی»، «بیتهای عاشقی» و... بوده است.
منابع مشابه
سنت های موسیقی و سرودهای یغنابی
یغنابیان قومی از نژاد آریایی هستند که زبان آن ها منسوب به گروه خانواده زبان های شرقی است. زبان یغنابی ادامۀ بی واسطۀ زبان سغدی است. یغنابیان سغدی زبان دوزبانه اند؛ یعنی در کنار زبان مادری (یغنابی)، زبان فارسی تاجیکی را نیز می دانند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد ظاهراً به زبان یغنابی شعر و سرود گفته نشده و فقط به زبان تاجیکی ایجاد شده است؛ باوجود این، در بین مواد جمع آوری شده ازسوی م.س. اندریف و...
متن کاملبازتولید عقلانیت و سنتهای عقلانیت ارﺗﺒﺎﻃﻲ در حوزه عمومی ایرانی
در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﺼﻠﺘﻬﺎیﻋﻘﻼﻧ ﻴﺖ ارﺗﺒﺎﻃﻲ درﺣﻮزه ﻋﻤﻮﻣﻲ اﻳﺮاﻧﻲ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮﻧﺪ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﻳﻜﺮد ﻫﺎﺑﺮﻣﺎس ﻋﻘﻼﻧﻴﺖ ، ارﺗﺒﺎﻃﻲ را ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻳﺎﻓﺘﮕﻲ ﺣﻮز ة ﻋﻤﻮﻣﻲ و ﺗﺤﻮل از زﻳﺴﺖ ﺟﻬﺎن ﺳﻨﺘﻲ ﺑﻪ ﻣﺪرن ﻣﻲ در ﻧﻈﺮ ﮔﻴﺮد .ﺑ ﻪ ﻫﻤﻴﻦ زﻳﺴﺖ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻬﺎن اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺆ ﺛﺮ در ﺗﺤﻮل از ﺳﻨﺖ ﺑﻪ ﻣﺪرﻧﻴﺘﻪ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻲ ﮔﻴﺮد. ﺗﻮﺿﻴﺢ آﻧﻜﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﺗﺎرﻳﺦ ، ﺗﺤﻮﻻت اﺟﺘ...
متن کاملکاوشی در ساختار زبانی و محتوایی سرودهای ملی کشورهای اروپایی
این مقاله برگرفته از یک پژوهش وسیعتر در باب سرودهای ملی کشورهای جهان است. در این بخش از پژوهش، سرودهای ملی کشورهای اروپایی را در چارچوب الگوی لاکلا و موفه، <span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang=...
متن کاملبازتاب باورهای ایدئولوژیک در سرودهای ملی جهان
این تحقیق سعی بر آن داشته تا انعکاس باورهای ایدئولوژیک را از طریق تجزیه و تحلیل گفتمان انتقادی در سرودهای ملی سه گروه کشور، سرمایه محور ، جامعه گرا و مسلمان، بررسی نماید. اکثر تحقیقاتی که تا کنون در این زمینه انجام شده در حوزه ی رسانه بوده. با توجه به اینکه سرودهای ملی یکی از مهم ترین مناسبات اجتماعی هستند تاثیرگذاری بسزایی بر باورهای مردم دارند. هدف از این تحقیق ترکیبی نشان دادن دسته بندی درون...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 13
صفحات 39- 44
تاریخ انتشار 2006-12-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023