سعدالدین حمویه در مراد المریدین
نویسندگان
چکیده مقاله:
In the process of Islamic mysticism, the seventh century, because of the confluence of various mystical methods and viewpoints is of a special importance. One of the distinguished figures of the period is Sa‘d al-din Hamouye (d.649 Lunar) that in spite of his significant place in the Islamic mysticism, these is not sufficient information about him. Without doubt any scientific source which helps us to know him and his age better will be very important. Morād al-Moridin, the new- known writing of khājeh Gheyāth al-Din Hebatollāh Ibn Yusof Ibn Ibrāhim, one of Sa‘d al-dins’ grandsons in the early eighth century, contains firsthand and reliable information concerning Sa‘d al-dins’ thoughts and viewpoints and introduces his familial and social relations as well as his masters and disciples. Besides it presents useful matters about some great mystics among them Najm al-Din kobrā and Ibn ‘Arabi, Muslim scientists, historical figures, poets and several unknown Sufis. The only known version of the work, written in ‘Arabic, belongs to the nineth century. The present paper introduces some values of Morād al-Moridin.
منابع مشابه
نامه سعدالدین حمویه به عزالدین مروزی
S'ad Al-Din Hemawi (586-650) is one of the great Sufis of seventh century. His existed works in clude include some letters to his disciples. One of which is a short letter to Ezz al-Din Marvazi, of whom we know nothing. He must have been a great scholar and a relative of sa'd since he calls him "Imam" and "Son" in the said letter .This letter which is written in 639(A.H.), includes valuble mora...
متن کاملکتابشناسی آثار سعدالدین حمویی
نوشتار حاضر جستاری در زمینة کتابشناسی عارف نامدار سدة 7 ق، شیخ سعدالدین حمویی (587- 650ق) است که در چهار بخشِ کتابها و رسالهها، اجازه نامهها، نسبت نامة خرقهها و نامهها تنظیم شده و مشتمل بر اطلاعاتی در زمینة زمان و مکان تألیف، موضوع آثار و گزارشی از تألیفات اوست. افزون بر 54 کتاب و رسالهای که از وی برجای مانده، این پژوهش به ذکر آثاری از نسخة خطی 726 کتابخانة ینی جامع میپردازد که حاوی 8 اثرِ...
متن کاملاصطلاحات و نمادهای کلیدی مکتب ابن عربی در آثار منثور عزیزالدین نسفی
عزیزالدین بن محمّد نسفی (ف حدود 700ق)، از شاگردان سعدالدین حمویه، عارفی بنام در قرن هفتم هجری است که آثار متعددّی در حوزة نثر عرفانی فارسی بر جای گذاشته است. وی از طریق سعدالدین حمویه با تعالیم مکتب عرفانی ابن عربی و سبک استدلالی-رمزی او آشنا شده و در آثارش اغلب مفاهیم کلیدی عرفان نظری ابن عربی از قبیل وحدت وجود، اعیان ثابته، حقیقت محمدیه، فیض اقدس و مقدس و حضرات خمس را با زبان ادبی و با کاربرد ن...
متن کاملآراء سعدالدین حمویی در عرفان نظری
نوشتار حاضر جستاری است درباب آراء عرفانی عارف نامدار سدة هفتم هجری قمری، شیخ المشایخ سعدالدین محمّد بن معینالدین (مؤیدالدین) محمّد بن حمویی بحرآبادی جوینی (587-649/650ق) از خاندان شافعی مذهب حمویی که در مدّت چهار صد سال در ایران، مصر و شام منشأ خدمات مؤثر مادی و معنوی بودند. سعدالدین حمویی از عارفان طریقت کبرویّه و در سلک مریدان برجستة شیخ نجم الدین کبری و در شمار نخستین صوفیانیست که با اعتقاد به...
متن کاملکتابشناسی آثار سعدالدین حمویی
نوشتار حاضر جستاری در زمینة کتابشناسی عارف نامدار سدة 7 ق، شیخ سعدالدین حمویی (587- 650ق) است که در چهار بخش کتاب ها و رساله ها، اجازه نامه ها، نسبت نامة خرقه ها و نامه ها تنظیم شده و مشتمل بر اطلاعاتی در زمینة زمان و مکان تألیف، موضوع آثار و گزارشی از تألیفات اوست. افزون بر 54 کتاب و رساله ای که از وی برجای مانده، این پژوهش به ذکر آثاری از نسخة خطی 726 کتابخانة ینی جامع می پردازد که حاوی 8 اثرِ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 9
صفحات 133- 154
تاریخ انتشار 2009-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023