ساختار روایت زنانه در رُمان «پرندة من» نوشتة فریبا وفی
نویسنده
چکیده مقاله:
نویسندگان زن در حوزة ادبیّات داستانی در برابر تقسیمبندی جامعه به مردانه و زنانه مقاومت میکنند، به مشکل هویّت و جایگاه زن ایرانی در یک مرحلة تغییر و تحوّل اجتماعی میپردازند و تلاش زنان برای خودیابی را با انتقاد از جامعة مردسالار درمیآمیزند، امّا نوع و چگونگی این ایستادگی نیازمند تبیین است. هر نویسندهای برای بیان اندیشهها و مفاهیم خود علاوه بر انتخاب موضوع از روش، طرح، نشانه و شیوههای روایتگری خاص استفاده میکند. فریبا وفی از داستاننویسان پُرکار عصر ماست که مهمترین دغدغهاش مسایل زنان است. رمان پرندة من اوّلین رمان اوست که با شیوهای خاص، به صورت جدّی به مسایل زنان پرداخته است. در این مقاله، بر اساس روایتشناسی ساختاری به تبیین پیوند ژرفساخت و نحوة روایتگری این رمان پرداخته شده است. نویسنده با استفاده از زاویة دید منْراوی، داستان را از زبان یک زن بازنمایی کرده است تا بتواند اعتراض زنان نسبت به مقام و موقعیّت آنان را بیان کند. گاهی اعتراضهای راوی نسبت به وضعیّت زنان در قالب توصیف وضعیّت موجود و به صورتی آشکار جلوه میکند، امّا بسیاری از مفاهیم و ژرفساخت داستان در قالب اطّلاعات تلویحی به مخاطب عرضه شده است. راوی با ترسیم وضع ناگوار زن در جامعه و خانواده، مخاطب را از این وضع آگاه میسازد و این آگاهیبخشی برای بهبود وضعیّت زنان است. بسامد نقل حالتمحورها و توصیفات، به نسبت عملمحورها بیانگر آن است که زن دایم در خانه و آشپزخانه است و مجالی ندارد جز «نقل»، آن هم از شیشة پنجرة آشپزخانه یا فکر و خیال کردن یا نامه نوشتن دربارة همان مسایلی که دایم با آنها دست به گریبان است.
منابع مشابه
ساختار روایت زنانه در رُمان «پرنده من» نوشته فریبا وفی
نویسندگان زن در حوزه ادبیّات داستانی در برابر تقسیم بندی جامعه به مردانه و زنانه مقاومت می کنند، به مشکل هویّت و جایگاه زن ایرانی در یک مرحله تغییر و تحوّل اجتماعی می پردازند و تلاش زنان برای خودیابی را با انتقاد از جامعه مردسالار درمی آمیزند، امّا نوع و چگونگی این ایستادگی نیازمند تبیین است. هر نویسنده ای برای بیان اندیشه ها و مفاهیم خود علاوه بر انتخاب موضوع از روش، طرح، نشانه و شیوه های روایتگری...
متن کاملتحلیل ساختار روایی رمان بعد از پایان نوشتة فریبا وفی
این مقاله به واکاوی ساختار روایی و شیوۀ خاص روایتگری در رمان بعد از پایان فریبا وفی پرداخته است. وی از داستاننویسان پرکار عصر ماست که از اولین رمان وی پرندة من تا کنون دغدغۀ او کاستن از گرفتاریهای زنان در اجتماع بوده است. رمان بعد از پایان، آخرین رمان اوست که همچنان به مسائل زنان میپردازد، اما برای تأثیر بیشتر داستان در جامعه و متناسب با اوضاع زمان، علاوه بر انتخاب موضوع از روش، طرح، نشانه ...
متن کاملبررسی جامعهشناختی رمان "پرندة من" اثر فریبا وفی، بر اساس "نظریة عمل" پییر بوردیو
جامعهشناسی ادبیات،(1) بررسی و تحلیل علمی یک اثر ادبی است. بررسی و تحلیلی که رویدادها، روابط و پدیدههای اثر ادبی را بر مبنای اصول جامعهشناسی میسنجد. رمان "پرندة من" اثر فریبا وفی، یکی از آثار داستانی معاصر است که بخشی از اجتماع، با انواع ریزهکاریهایش در آن منعکس شده است. پییر بوردیو یکی از مطرحترین جامعهشناسان معاصر فرانسوی است که با ارائة "نظریة عمل" بر مبنای "میدان" و "منش"، به تحلیل ...
متن کاملنقد فمینیستی رمان "رازی در کوچهها" اثر فریبا وفی
نقد فمینیستی یا زنمحور بهعنوان یکی از رویکردهای نقد ادبی در سال 1929 توسط ویرجینیا وولف، فمینیست پیشگام بریتانیایی در کتابی با عنوان «اتاقی از آن خود» بنیان نهاده شد. پرداختن به تجربههای زنانه، تعامل با جهان مردانه و بررسی شاخصههای سبک زنانه، از مهمترین محورهای این شاخه از نقد است. در این مقاله به بررسی تصویر زن در رمان رازی در کوچهها از فریبا وفی، بر اساس مؤلفههای مذکور پرداخته میشود....
متن کاملبررسی رمان «پرندهی من» اثر فریبا وفی از منظر سبک شناسی انتقادی
ین مقاله در پی آن است که نشان دهد برای کشف گفتمان مسلط و ایدئولوژی حاکم در رمان «پرندهی من» چگونه می توان از سبک شناسی انتقادی بهره برد. در این مقاله بر پایهی اصول سبک شناسی انتقادی ،رمان را در کلان لایههای روایی و متنی با تجزیه و تحلیل کانون سازی، میزان تداوم کانون سازی، جنبههای کانون سازی و نیز خرد لایههای واژگانی، نحوی، بلاغی و ... در ارتباط با لایهی بیرونی آن (بافت موقعیتی متن) مورد ت...
متن کاملبررسی سبک زنانه در رمان کوچۀ اقاقیا(نوشتة راضیه تجّار)
هدف این پژوهش استخراج مؤلّفههای زنانهنگاری مؤثّر در سبک نگارش رمان کوچۀ اقاقیا نوشتة راضیه تجّار است. نتایج اولیّه نشان میدهد که این مؤلّفهها عبارتند از: زبان زنانه، عواطف زنانه و مسائل فرهنگی مربوط به زنان در این رمان. زبان زنان در این رمان دارای تکرار کلمات یا اجزای جمله برای تشدید و تأکید بر حسّ عاطفی مورد نظر است. بیشتر زنان این رمان از گفتارهای قطعی میپرهیزند و در گفتار اغلب آنها نوعی تعریض...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 17 شماره 58
صفحات 47- 68
تاریخ انتشار 2014-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023