زیبایی شناسی، تزئینات " قندیلهای طلا" در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) با تکیه بر ساختار
نویسندگان
چکیده مقاله:
قندیل یـکی از انـواع وسایل روشنایی است که به صورت آویخته از سقف مورد استفاده قرار میگیرد. این شئِ برخلاف دیگر وسایل روشنایی که صرفاً جنبه روشنایی به محیط را دارند، دارای ریشه و پیشینه دینی است و معمولاً در اماکن مذهبی از آن استفاده میشود. مقاله حاضر با رویکرد زیباشناختی به بررسی ساختار، رنگ، نقوش و تزئینات، قندیلهای ساخته شده از جنس طلا دوره قاجار که در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) موجود است میپردازد. مسئله این مقاله تحقیق، چرایی وجود قندیل های متعدد و متنوع در حرم حضرت معصومه(س) و بررسی انواع تزئینات به کار رفته در آنها است. سوال اصلی پژوهش حاضر بدین شرح است: قندیل هایی اهدائی حرم حضرت معصومه (س) در قم، چه ویژگی هایی دارند و تزئینات اصلی آنها چیست و سازندگان آن چرا و چگونه آنها را به کار برده اند. این مقاله، با بررسی سه نمونه از قندیل های حرم حضرت معصومه (س) و مقایسه آنها با یکدیگر، نتایج خود را با ترکیبی از روشهای توصیفی، تحلیلی وتطبیقی و استفاده از تصاویر قندیلهای موزه حضرت معصومه و منابع کتابخانهای ارائه میکند. نتایج سه قندیل طلایی موجود موزه آستانه حضرت معصومه، از لحاظ زیبایی شناسی ظاهری و ساختار، با توجه به رنگ و استفاده از سنگ های تزیینی پرتلالو که پر تعداد هم هستند و با تناسب خاصی به کار رفتهاند، و نیز با توجه به هنر مرصعکاری و میناکاری استفاده شده بر روی قندیل، به نظر میرسد که به تنهایی اثر هنری کاملی خلق شده است، اما وقتی که این قندیلها در جایگاه واقعی خود قرار می گیرند و با نور تلفیق می شوند در می یابیم که بازی نور و رنگ عجیبی به راه می افتد که جلوه معنوی فضا را دوچندان می کند.
منابع مشابه
مجموعه حرم حضرت معصومه(س)
مجموعه بناهای مذهبی حضرت معصومه همانند دیگربناهای مذهبی ایران ازشکوه وعظمت خاصی برخورداراست .حضرت معصومه (س) خواهرگرامی امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) حدود سال 200هجری برای دیداربرادرگرامی که درخراسان اقامت داشتند عازم مشهدمی گردند.مسافرت حضرت معصومه درمکانی بین جاده قم-ساوه به علت کسالت نیمه تمام می ماندوسرانجام درشهرقم دعوت حق رالبیک می گویند. مقبره حضرت معصومه (س)درطی هزارسال به علت علاق...
متن کاملمجموعه حرم حضرت معصومه(س)
مجموعه بناهای مذهبی حضرت معصومه همانند دیگربناهای مذهبی ایران ازشکوه وعظمت خاصی برخورداراست .حضرت معصومه (س) خواهرگرامی امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) حدود سال 200هجری برای دیداربرادرگرامی که درخراسان اقامت داشتند عازم مشهدمی گردند.مسافرت حضرت معصومه درمکانی بین جاده قم-ساوه به علت کسالت نیمه تمام می ماندوسرانجام درشهرقم دعوت حق رالبیک می گویند. مقبره حضرت معصومه (س)درطی هزارسال به علت علاق...
متن کاملزیبایی شناسی تزئینات کلیساهای قفقاز
با نگاه زیباشناسانه به یک اثر هنری، علاوه بر ظاهر به باطن و پیشزمینه شکلگیری اثر نیز پی میبریم. زیباییشناسی با مطالعه ماده و عینیت یک پدیده به علل وجودی و چرایی آن میرسد. در مواجهه با بناهای مذهبی به طور خاص کلیسا، در دو کشور ارمنستان و گرجستان، دو رویکرد متفاوت در برخورد با تزئینات در دوران معاصر مشاهده شد. با مقایسه تزئینات کلیسا در این دو منطقه، با توجه به سابقه تاریخی نسبتاً مشابه، در ر...
متن کاملبررسی آزمایشگاهی و مطالعه سبکی کاشی های زرین فام موجود در آستانه حضرت معصومه(س)(حرم و موزه آستانه قم) و آستان حضرت رضا(ع)
چکیده کاربرد زرین فام ها در معماری شامل محراب، افریزهای پهن اطراف محراب، بالا و پائین ازاره دیوار و کاشی های کوکبی است. مجموعه های پرکار و پرمحتوای کاشی های ستاره ای زرین فام که در پوشش سطح داخلی بنا استفاده شده اند، اغلب دارای کتیبه یا امضا است. محل قرار گرفتن آنها در ازاره دیوارهای بناهای مذهبی و غیرمذهبی است. کاشی های کوکبی، ترکیبی از نقش و کتیبه هستند. این نقش و کتیبه به اندازه ای کوچک هس...
15 صفحه اولبررسی قابلیت های گرافیکی عناصر تجسمی در ابنیه مذهبی قم، با تاکید بر تزئینات حرم حضرت معصومه (س)
از میان هنرهای سنتی، معماری اسلامی و تزئینات وابسته به آن، همواره بستری مناسب برای حضور عناصر تجسمی مختلف، بالاخص آرایه های تزئینی بوده است. بناهای مذهبی برجای مانده از این دوره، همچون اماکن متبرکه قم، مملو از نقوش تزئینی پرباری است، که به سبب برخورداری از توانمندی های بالقوه تصویری، می تواند کاربری امروزین یافته؛ در شاخه هایی از هنر معاصر، همچون طراحی گرافیک مورد استفاده قرار گیرد.این پژوهش در...
15 صفحه اولزیبایی شناسی تزئینات کلیساهای قفقاز
با نگاه زیباشناسانه به یک اثر هنری، علاوه بر ظاهر به باطن و پیش زمینه شکل گیری اثر نیز پی می بریم. زیبایی شناسی با مطالعه ماده و عینیت یک پدیده به علل وجودی و چرایی آن می رسد. در مواجهه با بناهای مذهبی به طور خاص کلیسا، در دو کشور ارمنستان و گرجستان، دو رویکرد متفاوت در برخورد با تزئینات در دوران معاصر مشاهده شد. با مقایسه تزئینات کلیسا در این دو منطقه، با توجه به سابقه تاریخی نسبتاً مشابه، در ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 14
صفحات 1- 13
تاریخ انتشار 2019-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023