زیباییشناسی تقابلهای دوگانه در غزلیات عطّار
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
گرچه زیبایی و زیباییشناسی از روزگاران کهن با عناوین گوناگون، میان ملل مختلف مطرح بوده است، امّا پیشینة علمی آن به اوایل سدة هجدهم باز میگردد. با وجود ملاکهای گوناگونِ زیباییشناسی، اغلب زیباشناسان بر زیبایی شعر به عنوان یک هنر متعالی هم عقیدهاند. در این میان، غزلیات عطّار نیز از این قاعده مستثنی نیست و بخش عمدهای از زیباییهای آن در کاربرد هنری تقابلها است. در تقابل کلماتی که از لحاظ مفهوم با هم در تناقضاند، ابزار زیبایی و معرفت قرار میگیرند. از اینرو میتوان تقابلهای غزلهای عطّار را با تکیه بر اصول علم بیان و بدیع بررسی نمود. نتیجة این بحث نشان میدهد گستردهترین نمایش تقابلهای عطّار در علم بیان، در ساختار تشبیه نموده شده که دلیل آن ملموس و حسّی نمودن تجربههای عرفانی است و کمترین بسامد از آنِ استعاره است. در حوزة فنّ بدیع، گذشته از تضاد که بیشترین کاربرد را دارد، به جهت عرفانی بودن زبان عطار، پارادوکس هم مورد توجه او بوده است. در این میان، تلمیح نیز کمترین آن را دارد. دادههای پژوهش به شیوة کتابخانهای فراهم آمده و با روش تحلیلی و توصیفی پردازش شده است.
منابع مشابه
بررسی تقابلهای دوگانه در غزلیات حافظ شیرازی
ساختارگرایی نام جنبشی است که در دهه ی 1960 میلادی به پویایی رسید و برای خود ویژگی ها و نظریات متعدّدی داشت. تقابل های دوگانه به عنوان یکی از مولّفه های اساسی ساختارگرایی تلاش دارد تا همه چیز از جمله نظام زبان، نظام های اجتماعی، نشانه ای و تصاویر را بر اساس قطب های متقابل موجود در آن ها بررسی کند. بسیاری از نظریه پردازان ساختارگرا به تعریف و تشریح تقابل های دوگانه پرداخته و آن را بن مایه ی اصلی کس...
تقابلهای دوگانه و کارکردهای معنایی آن در قصاید ناصر خسرو
چکیدهتقابلهای دوگانه از مباحث مهم زبانشناسی و نشانهشناسی است که منتقدان ساختارگرا با توجه به آن به نقد و تحلیل متون ادبی میپردازند. این تقابلها که نقش مهمی در زیبایی و انسجام ساختاری و محتوایی متون ادبی ایفا میکنند، کاربرد بسیار گستردهای در شعر ناصر خسرو (شاعر و نویسنده برجستهی قرن پنجم) دارند؛ به گونهای که میتوان آن را از ویژگیهای بارز سبک شعری او قلمداد کرد. ناصر خسرو اغلب از این ت...
متن کاملاَشکال تقابلهای عرفانی در غزلیات عطار
چکیده: متناقضنما به عنوان یکی از ویژگیهای بارز کلام عطار، برآمده از تجربیات و مکاشفات عمیق درونی اوست که در پی فراتر رفتن او از دنیای مادی و مواجه با حقایق برتر بهدست میآید. گستره عرفان عطار بسیاری از حقایقی را که ما آنها را در تضاد هم میبینیم درکنار هم تعریف میکند و زبان عرفان که گویای نابترین لحظات عارف است در پی خصلت متناقضنمای تجربه عرفانی، پارادوکسیکال میشود. به این ترتیب ﺗﺄمل د...
متن کاملتقابلهای دوگانه و کارکردهای معنایی آن در قصاید ناصر خسرو
چکیدهتقابل های دوگانه از مباحث مهم زبان شناسی و نشانه شناسی است که منتقدان ساختارگرا با توجه به آن به نقد و تحلیل متون ادبی می پردازند. این تقابل ها که نقش مهمی در زیبایی و انسجام ساختاری و محتوایی متون ادبی ایفا می کنند، کاربرد بسیار گسترده ای در شعر ناصر خسرو (شاعر و نویسنده برجسته ی قرن پنجم) دارند؛ به گونه ای که می توان آن را از ویژگی های بارز سبک شعری او قلمداد کرد. ناصر خسرو اغلب از این ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 41
صفحات 29- 52
تاریخ انتشار 2019-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023