زوال پدرسالارى در داستان هاى بزرگ علوى
نویسندگان
چکیده مقاله:
بزرگ علوى یکى از داستاننویسان برجسته معاصر است که در دو حوزه داستان کوتاه و رمان آثار ارزشمندى نوشته و در این داستانها مهمترین مضامین اجتماعى عصر خود را منعکس ساخته است "پدرسالارى" و زوال تدریجى آن در جامعه ایرانى از جمله مضامینى است که در آثار بزرگ علوى سیر آن به نمایش گذاشته شده است. در داستانهاى اولیه علوى پدرسالارى بسیار پررنگ و چشمگیر مطرح شده است ولى در داستانهاى متأخر او با توجه به تحول جامعه از سنت به تجدّد بهتدریج شاهد زوال آن هستیم که این مقاله به تحلیل این موضوع مى پردازد.
منابع مشابه
نقد روانشناختى داستان "سرباز سربى" بزرگ علوى
یکى از رویکردهاى نقد ادبى معاصر، نقد روانشناختى است. امروزه مىتوان شخصیتهاى آثار ادبى را مانند انسانهاى واقعى روانکاوى کرد، این امر به درک بهتر اثر و تعالى ادبیات کمک شایانى مىکند. در این مقاله، پس از مقدمهاى درباره ارتباط ادبیات و روانشناسى، به تحلیل روانکاوانه داستان «سرباز سربى» بزرگ علوى پرداخته مىشود. «سرباز سربى» یکى از داستانهاى کتاب «چمدان» است که با رویکرد فرویدى نوشته شده است.
متن کاملتأثیرگذارى صحنه بر "شخصیّت" در داستان هاى "مخزن الأسرار نظامى"
تأثیر و تأثّر بین عناصر ساختارى داستان، به علّت آمیختگى ذاتى آنها با یکدیگر، امرى طبیعى است، امّا در این میان، ارتباط بین برخى عناصر، از اهمیّت ویژهترى برخوردار است؛ عنصر "شخصیّت" به عنوان یکى از اصلىترین عناصر ساختارى داستانها، معمولاً به نوعى خاص، با عنصر "صحنه" ارتباط مىیابد. "نظامى گنجوى" در کتاب "مخزنالأسرار" خود براى بیان مفاهیم عمیق اخلاقى و فلسفى، از فنّ داستان بهره گرفته، به همین دلیل...
متن کاملمعناباختگى در مجموعه داستان "سنگر و قمقمه هاى خالى"
ادبیات معناباخته، یکى از جریانهاى ادبى معاصر است که بر پایه نگاه یأس آلود و بدبینانه نسبت به انسان و هستى شکل گرفته است. این جریان، تقریبا همزمان با غرب، در طىّ دو دوره استیلاى استبداد رضاشاه و بعد از آن در جریان وقوع کودتاى 28 مرداد 1332 و شکست جنبش ملى شدن صنعت نفت در ادبیات ایران مجال ظهور پیدا کرد. در داستانهاى بهرام صادقى، مؤلفههاى معناباختگى به اشکال گوناگون بىهدفى، بىایمانى، بىهویّتى...
متن کاملنقد زن محور (فمینیستى) داستان هاى مرزبان نامه
در نقد ادبى به جنبه هاى مختلف متن از جمله ابعاد تاریخى، اجتماعى، زیبایىشناسى و نیز اندیشههاى نهفته در لایههاى زیرین متن پرداخته مىشود. نقد زنمحور (فمینیستى) نیز یکى از شاخههاى نقد ادبى است که به بررسى رابطه متن ادبى با اندیشهها و دیدگاههاى فمینیستى مىپردازد و نشان مىدهد که تصویر ارائهشده از زنان تا چه حد به تصویر واقعى آنان نزدیک است. مرزباننامه یکى از ارزشمندترین آثار ادبى فارسى ...
متن کاملاصالت علوى نهج البلاغه
نهج البلاغه، پس از قرآن کریم، مقدس ترین متن دینى شیعه و برجسته ترین متن ادبى عرب است. از قرآن کریم که بگذریم، هیچ متن مقدسى در فرهنگ اسلامى به اندازه نهج البلاغه نسخه خطى، شرح و تفصیل و ترجمه ندارد و متون ادب فارسى و عرب پس از قرآن کریم، آن مایه که از نهج البلاغه اثر پذیرفته، از هیچ متن مقدسى اثر نپذیرفته است. با این حال، برخى کوشیده اند این کتاب مقدس را مخدوش و متحول جلوه دهند; از این رو گاه ...
متن کاملرئالیسم در داستان های کوتاه بزرگ علوی
ریالیسم مکتبی است که در اواسط قرن نوزدهم در اروپا و آمریکا رواج یافت و تصویری از واقعیتهای زندگی که شباهت زیادی با ادراک عادی ما از زندگی داشت، آفرید؛ تصویری که با زبانی ساده و بی پیرایه، بازتاب دهنده واقعیتهای ملموس جامعه است. بعداز نهضت مشروطیت و آشنایی ایرانیان با فرهنگ و تمدن غربی، ریالیسم به ایران پا گذاشت و در رمان و داستان کوتاه تجلی خاص یافت. بزرگ علوی که از دانشجویان اعزامی به ارو...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 12
صفحات 119- 150
تاریخ انتشار 2013-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023