زبان بصری مَحاجِر در کوفی تزیینی
نویسندگان
چکیده مقاله:
صورتِ بصریِ نوشتار، نهتنها مفهومی جدا از عبارتِ نوشتار دارد، بلکه متفاوت با تصویر درک میشود. بر این اساس، نخستین بار برای تحلیلِ دستنوشته، اصول و نشانههای ویژۀ گرافولوژی را مطرح کردهاند. به نظر میرسد در نخستین تفاسیرِ حروفِ مقطعه نیز از روشی مشابه گرافولوژی استفاده شده است. از این رو، احتمال میرود با بهرهگیری از این تفاسیر و به کمک اصول گرافولوژی، بتوان گوناگونی خط کوفی تزیینی را تحلیل کرد؛ بهخصوص که در پژوهشهای پیشین، کمتر به زبان بصری نوشتارِ کوفی اهمیت دادهاند. در مقالۀ حاضر، انواع مَحاجِر کوفی تزیینی به روش توصیفی، تاریخی و تحلیلی ارزیابی میشود تا بخشی از زبان بصری کوفی تزیینی، یعنی حروف روزنهدار تا حد امکان بیان شود. بدین منظور، ابتدا بر مبنای توصیف و تحلیلِ فرم و ساختار مَحاجِر در کوفی ابتدایی، امکانِ وجود دو رویکرد «کمالگرا» و «وحدتگرا» در طراحیِ تزییناتِ مَحاجِر پیش رو نهاده میشود. سپس تحت عنوان این دو رویکرد، انواع مَحاجِر تزیینی توصیف و تحلیل شده و خاستگاه تحولات فرمی آنها در تفاسیر تاریخی حروف مقطعه و اندیشهها و تشبیهات حروفی برخاسته از این تفاسیر جستوجو میشود. در نتیجه، با دستیابی به نشانههای نمادین حروف، زبان بصری مَحاجِر کوفی تزیینی تا حدی گشوده میشود.
منابع مشابه
تأثیر قرائت های قرآنی بر دیدگاه های نحوی مکتب بصری و کوفی
مقالة حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تأثیر قرائت های قرآنی در دیدگاههای نحوی زبان عربی پرداخته است و بدین منظور ابتدا به تعریفی مختصر از انواع قرائت های قرآنی در دو نوع مشهور آن؛ یعنی قرائت های مقبول و قرائت های شاذّ پرداخته و سپس با اشاره به دیدگاه های نحویان بزرگ زبان عربی، سعی کرده است که میزان استناد این دیدگاه ها را به قرائت های قرآنی و میزان ارتباط بین قرائت های مزبور و قواعد نحوی را...
متن کاملتأثیر قرائت های قرآنی بر دیدگاه های نحوی مکتب بصری و کوفی
مقالة حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تأثیر قرائت های قرآنی در دیدگاههای نحوی زبان عربی پرداخته است و بدین منظور ابتدا به تعریفی مختصر از انواع قرائت های قرآنی در دو نوع مشهور آن؛ یعنی قرائت های مقبول و قرائت های شاذّ پرداخته و سپس با اشاره به دیدگاه های نحویان بزرگ زبان عربی، سعی کرده است که میزان استناد این دیدگاه ها را به قرائت های قرآنی و میزان ارتباط بین قرائت های مزبور و قواعد نحوی را...
متن کاملمراحل «اصل بصری» و تاثیر آن در آموزش زبان
همواره در آموزش زبان دوم اصول و ضوابطی دیده میشود که بهکارگیری و یا عدم پایبندی به آن میتوانـد باعث موفقیت یا عدم موفقیت افراد شود. یکی از مسائل مهمی که میتواند ضمانتبخش بحث آموزش زبان باشد و فرد را در این راستا پشتیبانی و حمایت نماید، در نظر گرفتن« اصل بصری» است. منظور از اصل بصری، توجه به نمایش عینی و تصویری موقعیتهای مختلفی است که در فرایند آموزش بهکار میآیند. آنچه افراد آن را از طری...
متن کاملمراحل «اصل بصری» و تاثیر آن در آموزش زبان
همواره در آموزش زبان دوم اصول و ضوابطی دیده میشود که بهکارگیری و یا عدم پایبندی به آن میتواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت افراد شود. یکی از مسایل مهمی که میتواند ضمانتبخش بحث آموزش زبان باشد و فرد را در این راستا پشتیبانی و حمایت نماید، در نظر گرفتن «اصل بصری» است. منظور از اصل بصری، توجه به نمایش عینی و تصویری موقعیتهای مختلفی است که در فرایند آموزش بهکار میآیند. آنچه افراد آن را از طریق...
متن کاملزبانِ بصریِ نوشتارِ سامانیان در پرتو اصول خطشناسی
در مطالعات تاریخی، معنی خط را همواره در عبارتِ نوشتار جستجو کردهاند، حال اینکه صورتِ بصریِ نوشتار مفاهیم بیشتری میرساند. در این مقاله، نگارندگان با هدف دستیابی به یک نظامِ معنایی، برای صورتِ بصری خط کوفی در دورۀ سامانی، نخست چارچوب نظری را بر اساس دیدگاه بنیامین و دریدا مطرح میکنند. سپس بنا بر این چارچوب، شیوۀ خطشناسی را به روش تحلیلی و تاریخی با اصول خوشنویسی و حوزههای مرتبط با خطشناسی در دور...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 20 شماره 4
صفحات 59- 72
تاریخ انتشار 2015-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023