ریشه‌یابی نزاع‌های دسته‌جمعی بین چند نسل (مورد مطالعه: جامعه روستایی امام‌زاده عبدالله (علیه‌اسلام) از توابع شهرستان هندیجان- استان خوزستان)

نویسندگان

  • زهرا درویشی کارشناس ارشد توسعه روستایی (مدیریت توسعه)، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
  • مهدی طالب استاد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
چکیده مقاله:

نزاع‌ دسته‌جمعی در جامعه از جمله مسائلی است که می‌تواند آرامش و امنیت و درنتیجه کیفیت زندگی مردم را به خطر اندازد. در پژوهش حاضر مسئله‌ی اصلی پژوهشگران مطالعه ریشه‌های نزاع‌های دسته‌جمعی بین چند نسل در روستای امام‌زاده عبدالله(علیه‌السلام) است که در محدوده سیاسی بخش مرکزی شهرستان هندیجان از توابع استان خوزستان قرار دارد. پژوهشگران در این پژوهش از روش کیفی برای دستیابی به اهداف اساسی پژوهش بهره برده‌اند. پژوهشگران به‌منظور گردآوری داده‌ها از تکنیک‌هایی همچون مصاحبه و مشاهده سود جسته‌اند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با تکنیک تحلیل تماتیک صورت گرفته است. نگارندگان با دو گروه 6 نفره و 3 نفره مصاحبه کرده‌اند. همچنین با 5 نفر به صورت فردی مصاحبه کیفی انجام داده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند آنچه به عنوان عوامل اقتصادی بین سه نسل زمینه‌ساز نزاع شده، در نسل اول و دوم نزاع بر سر جای کاه خرمن، آب چاه، خوردن محصول توسط احشام و در نسل سوم نزاع بر سر چاه نفت، زمین کشارزی و حقوق مالکیت بوده است. از جمله عوامل فرهنگی که در بین سه نسل زمینه‌ی نزاع را به‌وجود آورده است طایفه‌گرایی، تعصب طایفه‌ای و نادیده گرفتن عرف بوده است. منتهی در نسل سوم نزاع بر سر تعصب طایفه‌ای نسبت به نسل اول و دوم کمتر شده است. نتایج حاکی از آن است که نبود تعریف دقیق و روشن از حقوق مالکیت باعث شده است که بین نسل اول و سوم در بعد اقتصادی شاهد افزایش نزاع باشیم. همچنین متفاوت بودن ارزش‌های اجتماعی نسل اول و سوم  در بعد فرهنگی باعث بروز اختلافات شده است. از جمله راهکار برای کاهش نزاع در روستا ایجاد مراکز مشاوره و افزایش آگاهی از آسیب‌های اجتماعی و حقوقی ناشی از وقوع آن است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

امامزاده عبدالله آئینه ورزان

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

امامزاده عبدالله آئینه ورزان

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

تحلیل آثار اجتماعی‌اقتصادی صنعت پتروشیمی قائد بصیر بر نواحی روستایی (مورد مطالعه: روستاهای امامزاده ابراهیم و سعیدآباد از توابع شهرستان گلپایگان)

صنعتی شدن روستا به عنوان اهرمی پویا برای توسعه روستایی معرفی شده است و توزیع درآمد، متنوع ساختن اقتصاد روستایی و کاهش نابرابری‌های اجتماعی‌اقتصادی، از اهداف اولیه آن محسوب می‌شود. اغلب پژوهش‌ها درباره آثار صنعتی‌شدن مناطق روستایی دو ویژگی عمده دارند: اول کمی‌گرا هستند، دوم بیشتر آثار اقتصادی (اشتغال و درآمد) را بررسی کرده‌اند. در حالی که علاوه بر ارزیابی آثار اقتصادی صنعت در روستا، باید تأثیرات...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 12  شماره 2

صفحات  293- 312

تاریخ انتشار 2019-09-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023