ریشهیابی دگرگونیهای فکری و رفتاری تصوف مکتبی تا قرن نهم هجری قمری
نویسندگان
چکیده مقاله:
بیشتر جنبشهای احساسی و مکتبهای فکری ایرانی که پس از شکست ساسانیان شکل گرفته از اندیشهها و زمینههای اجتماعی خالی نبوده است؛ از جملة آنها گرایشهای گروهی صوفیان است که، ازطریق دعوت به زهد و استغنا، هدف شخصیتبخشی و بیدارگری داشتهاند. البته این هدفها از دید مراکز حکومتی پنهان نمانده و دریافتهاند که توجه بزرگان این مکتبها به پاکی نفس و تربیت رفتاری مردم، نتیجهاش اثبات و ثبات شخصیت انسانی و درنهایت، کسب استقلال است؛ ازاینرو کوشیدهاند، ضمن رعایت جانب این بزرگان و نگهبانی از عظمت مقام و القای تقدس زاهدانة آنان، درپی جذب پیروان آنها و منحرفکردن فعالیتهای رفتاری آنان باشند. این توجه هم حوزههای جغرافیایی و عاطفی این مکتبها را گسترش داده و هم ضرب آهنگ سقوط آنها را نواخته و سرعت داده است. در مقالة حاضر، برپایة شواهد و مدارک بازمانده، دگرگونیهای فکری و رفتاری تصوف مکتبی ریشهیابی شده و نسبت میان کمیت خانقاهها و گستردگی مراکز عمومی تصوف و فراهمشدن موجبات انحطاط و دگردیسی این اندیشه بیان شده است.
منابع مشابه
ریشهیابی دگرگونی های فکری و رفتاری تصوف مکتبی تا قرن نهم هجری قمری
بیشتر جنبش های احساسی و مکتب های فکری ایرانی که پس از شکست ساسانیان شکل گرفته از اندیشهها و زمینه های اجتماعی خالی نبوده است؛ از جملة آن ها گرایش های گروهی صوفیان است که، ازطریق دعوت به زهد و استغنا، هدف شخصیت بخشی و بیدارگری داشتهاند. البته این هدف ها از دید مراکز حکومتی پنهان نمانده و دریافتهاند که توجه بزرگان این مکتب ها به پاکی نفس و تربیت رفتاری مردم، نتیجهاش اثبات و ثبات شخصیت انسانی ...
متن کاملریشهیابی دگرگونی های فکری و رفتاری تصوف مکتبی تا قرن نهم هجری قمری
بیشتر جنبش های احساسی و مکتب های فکری ایرانی که پس از شکست ساسانیان شکل گرفته از اندیشهها و زمینه های اجتماعی خالی نبوده است؛ از جمله آن ها گرایش های گروهی صوفیان است که، ازطریق دعوت به زهد و استغنا، هدف شخصیت بخشی و بیدارگری داشتهاند. البته این هدف ها از دید مراکز حکومتی پنهان نمانده و دریافتهاند که توجه بزرگان این مکتب ها به پاکی نفس و تربیت رفتاری مردم، نتیجهاش اثبات و ثبات شخصیت انسانی ...
متن کاملتصوف تشیع گرای قرن نهم
One of the basic religious characteristics of the ninth century is the propagation of shiism and the public inclination of people towards it. The Teymoori policy of religious freedom which was the continuation of Mongol's policy provided a setting for a clash of opinions. In this developed exceedingly, and the preliminary steps for the formation of peace made available after Teymoori's victo...
متن کاملآموزه بدا از عصر حضور تا قرن نهم هجری
برآیند آیات و روایات متعدد در موضوع بدا، امکان تغییر در اراده خداوند قبل از تحقق بیرونی اشیاء و وجود اراده های بی نهایت و آزاد در مورد یک شیء است.اندیشه متکلمان عصر حضور برگرفته از آیات و روایات بوده و دیدگاه آنان در باب بدا همان دیدگاه آیات و روایات است. به دلیل مبتنی بودن این اندیشه بر برخی از مبانی در باب علم و اراده و از میان رفتن این مبانی در عصر غیبت، دیدگاه متکلمان پس از عصر حضور در باب ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 2
صفحات 55- 69
تاریخ انتشار 2012-12-11
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023