ریختارشناسی داستان و فراقواعد آن
نویسنده
چکیده مقاله:
پیآیند روایت در همهی آثار داستانی تا اندازهای قابل پیشبینی است. کمتر پیش میآید که خواننده از همان آستانهی متن با جهان داستان همبوم نشود، و از شرح ماوقع به گمانهزنی دربارهی پیشآمدهای قریبالوقوع داستان نیفتد. حدود این گمانهزنی را اما انتظارات برحقی تعیین میکند که از ریختارشناسی متن روایی در نظر خواننده نقش میبندد. منظور از ریختارشناسی در اینجا استقرای مضامین متن از سازههای آن است که با نگاهی پیشینی به فرجام داستان صورت میگیرد. از این نظر، خوانش داستان را میتوان تابعی از «کارکرد اتوپیایی فهم» در حرکتی معطوف به افق پیشاروی خواننده دانست؛ افقی که خود قبلاً بنابر مفروضات خواننده پیشپیکربندی شده و دائماً به پشتوانهی همین مفروضات بازتولید میشود. حال، مسئله این است که در پیشرفتی چنین پسنگر چگونه میتوان کارکرد اتوپیایی فهم را تبیین کرد؟ هدف از مقالهی حاضر، تبیین این کارکرد و کاربست مبانی آن در خوانش داستانهای نوین فارسی است.
منابع مشابه
پیرنگ و بررسی آن در داستان سیاوش
پیرنگ در ادب داستانی، ساختمان و اسکلت بندی یک داستان است، به طوری که ضمن رعایتِ قصه ( توالی زمانی کارکردها)، بر روابطِ علّی و معلولی نیز استوار باشد. در داستان سیاوش، گرچه با داستانی حماسی رو به رو هستیم؛ وجود مشترکاتِ ساختاری میان این داستان و درام و تراژدی، اپیزود نخستِ این داستان؛ یعنی تا ترک وطن سیاوش را «داستانی دراماتیک» و اپیزود دوم آن را، از ورود به توران تا کشته شدنش، به عنوان «داستانی تراژ...
متن کاملشیوه های کاربرد داستان در داستان و ریشه های شرقی آن در ادبیات
با بررسی ادبیات ایرانی و آلمانی دیده می شود که چارچوب داستان در داستان‘که روشی شرقی است و از راه ایران به ادبیات اروپایی راه یافته در ایران و اروپا با هدف های مختلفی به کار برده شده است. در اروپا روش داستان در داستان گونة جدیدی در ادبیات داستانی را پدید آورد که در آغاز به عنوان یکی از ویژگیهای گونة ادبی نوول (داستان کوتاه) شناخته شد. (تئوری) نظریة شهباز(سمبل نقطة عطف یا چرخش داستان) که برای نوو...
متن کاملبررسی «داستان در داستان» در ادبیات ایران و آلمان (با تمرکز بر ریشههای شرقی آن)
با توجه و بررسی ادبیات ایران و آلمان مشاهده می شود که چارچوب داستان در داستان که روشی شرقی است و از راه ایران به ادبیات اروپایی راه یافته، در ایران و اروپا با هدفهای مختلفی به کار برده شده است. در اروپا و بهخصوص در آلمان، شیوه بهکارگیری داستان در داستان گونة جدیدی در ادبیات داستانی را پدید آورد که در آغاز به عنوان یکی از ویژگیهای گونة ادبی نوول (رمان یا داستان) شناخته شد. نظریة شهباز (سمبل ...
متن کاملنگاهی به داستان و اجزای تشکیل دهنده آن
داستان در میان ملل جهان ‘ سابقه ای طولانی دارد و در مسیر طولانی و پرفراز و نشیب خود ‘ شاهد تحولات ‘ تغییرات ‘ پیشرفتهای زیاد و عمیق و نیز اشکال مختلف بوده است . داستان دارای بافت هندسی و ترکیب خاص و دارای عناصر ویژه ای بود ه و هست بطوری که آن را از سایر اشکال و فنون ادبی متمایز می سازد و در این میان داستان هنری معاصر ‘ علاوه بر دارا بودن عناصر عمومی و مشترک در داستان ‘ دارای عناصر و اجزای خاصی ...
متن کاملروایت گورانیِ داستان جمشید و مقایسۀ آن با شاهنامۀ فردوسی
شاهنامۀ فردوسی اثری است که سیمای تاریخ و فرهنگ ایران را در خود متجلّی ساخته و به عنوان یک اثر ملّی مورد توجّه قومیّتهای این مرز و بوم بوده است؛ یکی از این اقوام که همواره به شاهنامه و دیگر آثار حماسی ایرانیان به دیدۀ احترام نگریستهاند، کُردها هستند. شاعران کُردزبان، بخشهایی از شاهنامه و دیگر آثار حماسی را به کُردی ترجمه و یا بازآفرینی کرده و آن را با توجّه به محیط زندگی خود، به رشتة تحریر درآورد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 2
صفحات 93- 109
تاریخ انتشار 2019-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023