رویکرد شرح التعرف به داستان حضرت آدم(ع)
نویسندگان
چکیده مقاله:
اهل معرفت در تدوین آثار خود از قرآن بسیار استفاده کرده و به تناسب موضوع، بهصورت آشکار و پنهان، آیات، داستانها، واژهها و اصطلاحات آن را بهمنظور استناد و استشهاد و معمولاً با دیدگاهی تأویلی در متن خود آوردهاند. از میان داستانهای قرآنی، ماجرای خلقت آدم (ع)، نقض نهی او، راندهشدنش از بهشت و توبهکردن او و نقض امر شیطان در سجدهکردن بر آدم، ابوالبشر ازجمله برجستهترین مواردی است که با رویکردی تأویلی در متون تعلیمی عرفانی و ازجمله در شرح التعرف آمده است. مسئلة مطرح در این پژوهش این است که مستملی با چه رویکردی به بخشهای مهم این ماجرا توجه و اشاره کرده و دیدگاه تأویلی وی متناسب با چرخش و جابهجایی کنشگران چگونه است. نتایج بهدستآمده در پاسخ به سؤالات مذکور بهطورکلّی این است که در این اثر هرجا با دیدگاهی تأویلی، کنشگر حقیقی نقض نهی آدم (ع) خداوند است، به مواردی ازقبیل محبت و غیرت الهی اشاره و استناد شده است. در مواردی نیز کنشگری حوادث را آدم (ع) دانسته که با دو دیدگاه مثبت و منفی تفسیر و تبیین شده است. در مسئلة نقض امر شیطان نیز رویکرد نویسنده کاملاً منفی است.
منابع مشابه
مبانی کلامی «شرح التعرف»: اشاعره و ماتریدیه
کتاب «شرح التعرف لمذهب التصوف»، اثر مستملی بخاری، ازجملة نخستین آثار صوفیانة فارسی است که صبغة کلامی، ابعاد عرفانی و صوفیانة آن را تحتالشعاع قرار داده است. علیرغم جایگاه بلند این اثر در میان متون طراز اول متصوفه، تاکنون دربارة مبانی اعتقادی و جوانب کلامی آن پژوهش درخورِ اعتنایی به سامان نرسیده است. در این مقاله نشان دادهایم که وجهة نظر کلامی مؤلف و طرز استدلال و استنتاج وی در موارد متعدد -بر...
متن کاملرویکرد عرفانی به داستان حضرت یوسف(ع) در تفاسیر عرفانی
یکی از رویکردهای تفسیری مورد توجه مفسّران در فهم قرآن، تفسیر عرفانی است که معانی باطنی آیات قرآن را عرضه میکند. تکیه بر تأویل و رمزی انگاشتنِ قرآن، مهمترین ویژگی تفاسیر عرفانی است. پیشینۀ این نوع نگاه به قرآن، به متون دینی پیش از اسلام برمیگردد. صوفیه و عرفا با تکیه بر کشف و شهود و معرفت خاص خود، با روشی متمایز از مفسّران دیگر، به تفسیر قرآن پرداختهاند. یوسف از سورههایی است که بسیار مورد اقبا...
متن کاملتحلیلی بینامتنی بر داستان شیخ صنعان با نظری به داستان حضرت موسی و خضر(علیهما السلام )
داستان شیخ صنعان در منطق الطیر عطّار تا حدودی متأثر از ماجرای حضرت موسی و خضر (علیهما السلام) در قرآن است. از این رو هردو داستان، زمینۀ تفسیرها و قرائت های متفاوت را در نزد اهل اندیشه و معرفت فراهم کرده است. دو رکن اساسی نظریۀ بینامتنیّت -که اولین بار از سوی ژولیا کریستوا در فرانسه مطرح شد- یعنی عدم استقلال متن و مکالمه گرایی زبان را در داستان شیخ صنعان و البته فقط رکن دوم (یعنی مکالمه گرایی زبا...
متن کاملبررسی عناصر انسجام متن در داستان حضرت موسی با رویکرد زبان شناسی نقش گرا
انسجام و هماهنگی میان اجزای متن از برترین ویژگیهای یک اثر ادبی و هنری است. پیرو بررسیهای زبانشناسان نقشگرا، این موضوع رونق شتابانی به خود گرفت و در مباحث نقدی مورد کنکاش قرار گرفت و از پرکاربردترین واژههای حوزه نقد دوران معاصر گردید. قلمرو اینگونه پژوهشها، آثار قرآنی و دینی را نیز در بر گرفت و به بررسی و تحلیل آن پرداخت. داستان موسی(ع) از زیباترین داستانهای قرانی است که از مختصّات فنی و...
متن کاملاشارات عرفانی در داستان حضرت یوسف(ع)
شکلگیری زبان خاص عرفانی، مخصوصاً در تأویلاتی که از آیات قرآن ارائه میشود، ریشه در قرآن دارد؛ به عبارت دیگر، گرایش به تفسیر تأویلی برآمده از قرآن است. در قرآن، بخش زیادی از مفاهیم در قالب تمثیل بیان شده است. وجود این تمثیلها در حقیقت نزدیککنندهی هرچه بیشتر مفهوم به ذهن مخاطب است. تفاسیر عرفانی نیز که غالباً صورتی تمثیلی یا تأویلی دارند، از این سبک تمثیلی قرآن به ویژه در تأویل داستانهای قرآنی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 2
صفحات 37- 50
تاریخ انتشار 2019-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023