رویکردی نو درباره خوانش متون ادبی در دانشگاه
نویسندگان
چکیده مقاله:
برای آموزش زبانهای خارجی که شامل آموزش زبان فرانسه به عنوان یک زبان خارجی نیز میشود، معلّم نیازمند یک قالب آموزشی مشخص و معین در حیطة یک روش تدریس کاربردی میباشد، او همچنین به کتابهای آموزشی نیاز دارد که بر اساس روش تدریس به کار گرفته تحریر شدهاند. علاوه بر آن، استاد زبان خارجی باید بتواند بوسیلة یک سیستم آزمون گیری مناسب سطح یادگیری زبان آموزان را بسنجد که از یک طرف، در موازات با روش تدریس بکار گرفته بوده و از طرف دیگر، در تطابق با کتابهای آموزشی استفاده شده باشد. همة این ابزارهای آموزشی و روش تدریس برای آموزش زبان فرانسه در کشورهای غیر فرانسه زبان از قبل برنامه ریزی شده است. چون ادبیات فرانسه در ایران یک ادبیات خارجی تلقی میشود، ما با الهام گیری از روش آموزشی ذکر شده، تصمیم گرفتیم که سیستم آموزشی متناسبی را برای اِعمال خوانش دانشگاهی متون ادبی فرانسه پیشنهاد کنیم. در این راستا، ما ابتدا به توضیح خوانش دانشگاهی پرداختهایم که خوانش تحلیلی چند جانبة متون ادبی فرانسه میباشد به صورتی که در بر گیرندة مجموع تحلیلهای زبانشناختی، جامعه شناختی، روانشناختی و... است. سپس ما مِتد مناسب قابل اِعمال برای انجام خوانش دانشگاهی را تشریح کردهایم که بر اساس آن دانشجو به صورت فعّال در امر آموزش ادبیات مشارکت دارد و در نهایت، نحوة انجام عملی خوانش دانشگاهی را با ذکر همة جزئیات و بر طبق اصول مِتد ذکرشده و با توجه به محتوای خوانش دانشگاهی که تحلیلی چند جانبه میباشد، توضیح دادهایم.
منابع مشابه
خوانش متفاوت متون کلاسیک فارسی در پرتو تاریخگرایی نو
در مطالعه و بررسی پژوهشهای انجام شده در زمینة متون کلاسیک فارسی این مشکل به چشم میخورد که تعداد قابل توجّهی از پژوهشهای انجام شده، فاقد نوآوری هستند و صرفاً به تکرار پژوهشهای پیشین بسنده کردهاند. ریشة این مشکل را نه در متون کلاسیک فارسی، بلکه در کاربست تکراری رویکردهای قدیمی بر این متون باید جست. برای رفع این مشکل میتوان از رویکردهای تازهتر نقد ادبی مانند «تاریخـگرایی نو»استفاده کرد. از آن...
متن کاملخوانش متفاوت متون کلاسیک فارسی در پرتو تاریخ گرایی نو
در مطالعه و بررسی پژوهش های انجام شده در زمینة متون کلاسیک فارسی این مشکل به چشم می خورد که تعداد قابل توجّهی از پژوهش های انجام شده، فاقد نوآوری هستند و صرفاً به تکرار پژوهش های پیشین بسنده کرده اند. ریشة این مشکل را نه در متون کلاسیک فارسی، بلکه در کاربست تکراری رویکردهای قدیمی بر این متون باید جست. برای رفع این مشکل می توان از رویکردهای تازه تر نقد ادبی مانند «تاریخـگرایی نو»استفاده کرد. از آن...
متن کاملنقد بوم گرا، رویکردی نو در نقد ادبی
عکس العمل شاخه های مختلف علوم انسانی نسبت به بحران زیست محیطی منجر به شکل گیری مباحث میان رشته ای تازه از جمله زبان شناسی زیست محیطی ( ecolinguistics) با زیر شاخه هایش, اخلاق زیست محیطی (ethics enviromental) و نقد بوم گرا (ecocriticism) در حوزه ادبیات گردید. اصطلاح نقدبوم گرا در سال 1996 توسط روکرت ابداع شد و واکنش دیرهنگامی بود که ادبیات در مقابل بحران محیط زیست از خود نشان داد. با وجود این که...
متن کاملخوانش حماسۀ نو در عاشقانههای مهدی اخوانثالث
چکیده اخوانثالث شاعری است که به حق لقب حماسهسرای نوپرداز در کنار شاعرانی چون شاملو و سیاوش کسرایی را به خود اختصاص داده است. زبان حماسی او خاصّ خودش میباشد که تلفیقی از حماسه کهنه و نو است و نشان از تسلّط او بر متون نظم و نثر قدیم و جدید دارد. در این مقاله آثار او در شش بخش «واژگان و ترکیبها، ساختار، صحنه و فضاسازی، زینتها، روحیهسازی و لحن و اسطوره» و شانزده قسمت «بهگزینی واژگان و اصط...
متن کاملمبادی طرحی نو در خوانش عجایبنامهها
موضوع این نوشتار، آن دسته از متون کهن هستند که آنها را با عنوان «عجایبنامه» میشناسیم. این دسته متون که تاکنون کمتر بدانها پرداخته شده است، در برخی پژوهشهای ادبی، با استفاده از نظریۀ تزوتان تودوروف (نظریهپرداز ساختارگرای فرانسهزبان) دربارۀ ژانر فانتاستیک، بازخوانی و بهعنوان ژانری ادبی که با برخی از مفاهیم نظریۀ تودوروف همخوانی دارد، معرفی شدهاند، امّا این پژوهشها دچار تناقضهای روششن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 14
صفحات 65- 82
تاریخ انتشار 2011-09-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023