روش علّامه سید عبدالله شبّر در نقد صدوری و متنی حدیث
نویسندگان
چکیده مقاله:
The explanation and study of the meaning of a tradition is certainly based on confirming its receiving validity and also its content validity, a content which should be attributed to the infallible. In other words, it is based on the degree of the consistency of the narrated text to the original one. In this regard, the efforts of religious scholars from the past to thepresent are so ostensible that it can be said the criticism of traditions and the narration of traditions have been related to the same period. However, the method of the Companions in the criticism of a tradition, especially in its receiving from the infallible, unlike the method that endeavors to find the validity of a tradition through its chain of transmission, has not been a unified method. Some scholars have adapted a separate method on the criticism of traditions by choosing instances like successive cited tradition and accompanying a tradition with evidence. In jurisprudence, they believe the practical method of the companions of Imams and the fame of fatwa are signs for the validity of a tradition. Among the practitioner of the second group is Seyyed Abdollah Shobbar who has been one of the industrious scholars of Shia whose method in the two fields of criticism of receiving tradition and its content validity is studied in this article.
منابع مشابه
راویشناسان متقدّم اهلسنّت و نقد متنی حدیث
رویکرد بیشتر خاورشناسان در حوزه مطالعات حدیثی، فرآیند نقّادی حدیث اسلامی از سوی محدّثان مسلمان را محدود به نقد سندی دانسته و بر این باور است که ایشان به پدیدۀ نقد متنی بیتوجّهی یا کمتوجّهی داشتهاند. در سالهای اخیر پژوهشگران مسلمانان، از جریانهای مختلف فکری، با ارائه نمونههای گوناگون از شواهد نقد متنی در کتب حدیثی کهن اهلسنّت سعی در نشان دادن وجود نگاه انتقادی به محتوای حدیث علاوه بر نقد سند...
متن کاملمبانی نقد متنی حدیث نزد معتزله
مبانی معتزله در نقد متون روایات در دو حوزه عقلی و نقلی قابل بررسی می باشد.این گروه ضمن اعتقاد به تعامل بین عقل و نقل، قرآن را به عنوان مرجع متقن، معیار نخست درتشخیص صحت روایاتبه شمار می آورند و به دنبال آن با اعتبار بخشی به سنت به عنوان یکی از ادله شرعی، از آن جهت تشخیص حدیث صحیح استفاده می نمایند. علاوه بر مبانی نقلی از نظر این گروه، عقل به عنوان منبع معتبر در دریافت های دینی، نقش مهمی در فهم...
متن کاملراویشناسان متقدّم اهلسنّت و نقد متنی حدیث
رویکرد بیشتر خاورشناسان در حوزه مطالعات حدیثی، فرآیند نقّادی حدیث اسلامی از سوی محدّثان مسلمان را محدود به نقد سندی دانسته و بر این باور است که ایشان به پدیدۀ نقد متنی بیتوجّهی یا کمتوجّهی داشتهاند. در سالهای اخیر پژوهش گران مسلمانان، از جریانهای مختلف فکری، با ارائه نمونههای گوناگون از شواهد نقد متنی در کتب حدیثی کهن اهلسنّت سعی در نشان دادن وجود نگاه انتقادی به محتوای حدیث علاوه بر نقد سند...
متن کاملکاستیها و بایستگیهای نقد متنی روایات در آثار علامه عسکری
علامه سیدمرتضی عسکری از محدثان معاصر است که با همتی بلند و از رهگذر بررسی و تحلیل روایات به پیگیریِ ریشهی اختلافات بین مذاهب اسلامی پرداخته است. افزون بر ایران آثار ایشان در سایر کشورهای اسلامی نیز مخاطبانِ بسیاری از جمله در میان علما پیدا کرده است. این حدیثپژوه در تحقیقات علمیِ خود با جمع همهی روایات ذیل یک موضوع از اصیلترین منابع حدیثیِ اهلسنت به پاسخگوییِ شبهات در مورد مکتب اهلبیت پرداخته ...
متن کاملمبانی نقد متنی حدیث نزد معتزله
مبانی معتزله در نقد متون روایات در دو حوزه عقلی و نقلی قابل بررسی می باشد.این گروه ضمن اعتقاد به تعامل بین عقل و نقل، قرآن را به عنوان مرجع متقن، معیار نخست درتشخیص صحت روایاتبه شمار می آورند و به دنبال آن با اعتبار بخشی به سنت به عنوان یکی از ادله شرعی، از آن جهت تشخیص حدیث صحیح استفاده می نمایند. علاوه بر مبانی نقلی از نظر این گروه، عقل به عنوان منبع معتبر در دریافت های دینی، نقش مهمی در فهم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 3
صفحات 17- 36
تاریخ انتشار 2010-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023