راههای ارتباطی خشکی در دوره هخامنشی
نویسنده
چکیده مقاله:
با شکلگیری شاهنشاهی هخامنشی (559 تا 331 ق.م)، مناطق وسیعی با مردمان و آداب و سنن مختلف تحت فرمان ایران قرار گرفتند. اداره این مناطق مختلف نیازمند راههای ارتباطی مجهز و فراوانی بود تا دسترسی به همه قلمرو شاهنشاهی را آسان کند. به دنبال تثبیت اوضاع داخلی و برای دستیابی به این هدف، هخامنشیان راههای پیشین را بازسازی و راههای جدیدی نیز تأسیس کردند. با احداث پلهای موقتی و دائمی، رودخانهها و تنگهها را نیز آماده عبور و مرور کردند. آنها برای رفاه حال مسافران، در این راهها ایستگاههای متعددی بنا کردند که در آنها غذا، آب، اسب و امکانات دیگری فراهم شده بود تا مسافران خسته را بهواسطه این امکانات تسکین دهند. در این راهها، افراد نظامی نیز حضور داشتند تا امنیت عبور و مرور را فراهم کنند. راههای اصلی که به جادههای شاهی معروف بودند، تمامی پایتختها و مراکز مهم شاهنشاهی را به هم وصل میکردند. راههای فرعی بسیاری نیز وجود داشت که ارتباط دیگر مناطق را با مراکز اصلی برقرار میکرد. در این پژوهش سعی شدهاست تا با استفاده از اطلاعات دست اول و با بهرهگیری از روش توصیفیتحلیلی، شبکه راههای دوره هخامنشی ترسیم و بازیابی شده و نحوه تعمیر و نگهداری آنها بیان شود.
منابع مشابه
راه های ارتباطی خشکی در دوره هخامنشی
با شکل گیری شاهنشاهی هخامنشی (559 تا 331 ق.م)، مناطق وسیعی با مردمان و آداب و سنن مختلف تحت فرمان ایران قرار گرفتند. اداره این مناطق مختلف نیازمند راه های ارتباطی مجهز و فراوانی بود تا دسترسی به همه قلمرو شاهنشاهی را آسان کند. به دنبال تثبیت اوضاع داخلی و برای دستیابی به این هدف، هخامنشیان راه های پیشین را بازسازی و راه های جدیدی نیز تأسیس کردند. با احداث پل های موقتی و دائمی، رودخانه ها و تنگه...
متن کاملمدیریت تولید هنر در دوره هخامنشی
یکی از ویژگیهای مهم هنر هخامنشی، تکرار نقشمایه های یکسان در آثار هنری این دوره طولانی و انسجام این هنر است. از این رو، بسیاری ازپژوهشگران ایده وجود الگوهای ثابت و از پیش تعیین شده برای این هنر را ضروری دانسته و آن را الگویی برای حجاران، پیکرتراشان و فلزکاران دانستهاند. اما پژوهش حاضر درصدد نمایش تفکر منسجمی است که با بهره-گیری از تفکری جامع به تدوین این الگوهای ثابت و متناسب پرداخته است. به ...
متن کاملمدیریت تولید هنر در دوره هخامنشی
یکی از ویژگی های مهم هنر هخامنشی، تکرار نقش مایه های یکسان در آثار هنری این دوره طولانی و انسجام این هنر است. از این رو، بسیاری ازپژوهشگران ایده وجود الگوهای ثابت و از پیش تعیین شده برای این هنر را ضروری دانسته و آن را الگویی برای حجاران، پیکرتراشان و فلزکاران دانسته اند. اما پژوهش حاضر درصدد نمایش تفکر منسجمی است که با بهره-گیری از تفکری جامع به تدوین این الگوهای ثابت و متناسب پرداخته است. به ...
متن کاملشکار در دوره هخامنشی
هدف اصلی این پایان نامه بررسی شکار در دوره هخامنشی می باشد. در کاخ های هخامنشی صحنه شکار دیده نمی شوداما بازنمایی صحنه شکار بر روی دیگر آثار هنری از شمار بیرون است؛ همچنین از طریق متون مورخان باستان از اهمیت و برخی از جزئیات شکار در دوره هخامنشی آگاهیم و این ها مهمترین منابع پژوهشی ما در این پایان نامه می-باشند. در این پژوهش به مسائل مرتبط با شکار در دوره هخامنشی از جمله: بررسی نقوش و صحنه-ه...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 4
صفحات 37- 58
تاریخ انتشار 2016-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023