رازهای معماری روستایی
نویسنده
چکیده مقاله:
معماری روستا با خانه آغاز میشود و با خانه به آخر میرسد. معماری خانۀ روستایی ساده و بسیار آرام است،اما در کمال بیپیرایگی بسیار پیچیده است. پیچیدگی معماری روستایی متظاهر نیست، بلکه آنچه که تظاهر میکند سادگی و آرامش است. سادگی در چهرهای گِلین، همرنگ و فارغ از تضاد، اما چشم نواز. سادگی معماری روستایی بصری است، اما پیچیدگی آن بصیرتی است. ازاینرو به چشمهایی میآید که عمقِ بصر داشته باشند. چشمهایی که نامرییها را میکاوند. چشمهایی که از پرده-ها عبور میکنند، پردههایی که راز و رمزها را در پس خود پنهان دارند. پردههایی که ناگفتهها را برای گوشهای آشنا برملا می-کنند. پردههایی که در عین حال بسیار نازک و شکنندهاند. پردههای اسرار معماری روستایی، امروز درهم شکسته و دریده میشوند و نالههای رمز و رازها، چشم و گوشهای محرمان را جریحهدار کرده است، اما چشم و گوش نامحرمان نسبت به این نجواها، نابینا و ناشنواست. بعضی آنها را از گِل بیارزش میدانند، اما فراموش کردهاند که خود از گل آفریده شدهاند. بعضی آنها را سست و ناپایدار میانگارند، غافل از اینکه هیچ چیز در این دنیا پایدار نیست، حتی انسان که امروز خود را خدای روی زمین میداند. بعضی آن را منافی زندگی امروز میپندارند، بیخبر از اینکه هر ماده در این جهان با همجنس خود سازگار است. در پس مواد به ظاهر بیارزش معماری روستایی (خاک و گل) معنایی نهفته است. آن معانی که برای انسان مادی امروز به راز تبدیل شدهاست. انسانی که شنوایی و بینایی و درک خود را نسبت به معانی و ارزشها از دست داده است. او امروز فقط ماده را میپرستد و همه چیز را با شناخت علمی خود قیاس میکند. در سیطرۀ مادی، جسم از جان مهمتر است. ظاهر بر باطن غلبه دارد. فرد بر جمع ارجحیت دارد و ظاهرپرستی که موجد فردیتپرستی است، بلای جان رمز و راز معماری و بهویژه معماری بومی ایران شده است. سؤال اینجاست که معرفت، اخلاص، صداقت، عشق، زیبایی و آزادگی که ارکان معنویت هستند در کدامین مکان میرویند و در چه کالبدی بارور میشوند؟
منابع مشابه
الگوی آموزش معماری روستایی در دانشکدههای معماری
روستاها مرکز تولیدات کشاورزی، دامی، صنایع دستی و کانون تأمین مایحتاج خوراکی 5/68 میلیون نفر جمعیت کشور هستند. به اعتباری می¬توان روستاها را کانون تولید ثروت و ارزش افزوده در کشور به شمار آورد، زیرا علی رغم میزان سرمایه گذاری اندک در آنجا، در مقایسه با شهرها، حدود یک سوم تولید ناخالص ملی کشور از آنها به دست می آید»] 1[. معماری روستایی گستره بی بدیلی از چارهاندیشیهای خلاقانه برای به کارگیری امک...
متن کاملتداوم معماری مسکن روستایی با انگیزه توسعه پایدار روستایی
با پیشرفت های صنعتی، افزایش جمعیت و شروع رفت و آمدهای میان شهرها و روستاها و وجود وسایل ارتباطات جمعی با جستجو در ساخت و سازهای روستایی که در دوران معاصر صورت گرفته است، می توان با نمونه های متعددی از طرح ها یا ساختمان های روستایی احداث شده مواجه شد، که دچار انواع نابسامانی در طرح، انتخاب سیستم ساختمان، اندام ها، عناصر عملکردی، کیفیت ساخت و اجرا است. نابسامانی هایی که در دوره بهره برداری ساکنان...
متن کاملارزیابی رویکرد موزهای به معماری روستایی
-رویکرد موزهای، فرهنگ را در چارچوب موزه، مانند نمایشی میبیند که آن را همچون آثار و اشیاء تاریخی فقط در پشت ویترین موزهها جستجو میکند. ارمغان رویکرد موزهای، نگاه نمایشی به فرهنگ، به جای پویایی و زایندگی آن است. از نمونههای واقعی این رویکرد، موزههای مردمشناسی است که با تغییر کاربری ابنیه تاریخی شهرها، برداشتهای ابتدایی و تصنعی از فرهنگ شهرها را ارائه میکنند. رویکرد مذکور تنها به شهرها ب...
متن کاملالگوی آموزش معماری روستایی در دانشکده های معماری
روستاها مرکز تولیدات کشاورزی، دامی، صنایع دستی و کانون تأمین مایحتاج خوراکی 5/68 میلیون نفر جمعیت کشور هستند. به اعتباری می¬توان روستاها را کانون تولید ثروت و ارزش افزوده در کشور به شمار آورد، زیرا علی رغم میزان سرمایه گذاری اندک در آنجا، در مقایسه با شهرها، حدود یک سوم تولید ناخالص ملی کشور از آنها به دست می آید»] 1[. معماری روستایی گستره بی بدیلی از چاره اندیشیهای خلاقانه برای به کارگیری امکا...
متن کاملمعماری با نگاهی به آسمان: سکونتگاه های روستایی - ساختاری ویژه در معماری روستایی زاگرس( منطقه کردستان)
در این مقاله بخشی از ساختار معماری ساده اما باشکوه ایران در دامنه زاگرس (استان کردستان) با ویژگی های خاص خود در زمینه معماری روستایی مورد بررسی قرار گرفته است. شباهت ها و تفاوت های اساسی معماری زاگرس با سایر نواحی کشور جلوه ای از توان و استعداد معماران ایرانی است که هنر و دانش خود را در گستره ای پهناور از سرزمین ایران به منصه ظهور رسانده اند. معماری ناحیه غربی ایران در محدوده زاگرس از نظر کالبد...
متن کاملنگاهی به رازهای ماه در ایران باستان
در آثار برجای مانده و بدستآمده از دوران کهن، تصاویر و نقوش اجرام آسمانی، انسان، حیوان، گیاه و سنگ جلب نظر میکند، که با بررسی این نقوش رابطۀ تنگاتنگ و نامریی و مفاهیمی فراتر از شکل ظاهری آنها به دست میآید. تمام آثار و شواهد، بیانگر این مسئله میباشند که نقشهای کهن در بین اقوام و ملل مختلف بیشتر ریشه در فرهنگ، مذهب و باورهای قومی مردمان دارد. برای شناخت این نشانهها باید آثار برجای مانده و یا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 29 شماره 131
صفحات 25- 48
تاریخ انتشار 2011-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023