رابطه دیالکتیکی شرایط و مؤلفههای عینیّت در فلسفه هوسرل
نویسنده
چکیده مقاله:
در این مقاله میکوشیم با نشاندادن شرایط عینیت و مؤلفههای بنیادی آن در پدیدارشناسی هوسرل رابطه دوسویه و دیالکتیکی آنها را آشکار کنیم. آگاهی استعلائی و ساختار قصدی آن اصلیترین شرط امکان عینیت را تشکیل میدهد. ادراک، بدن و زمان شرایط اساسی دیگری از امکان عینیّت لحاظ شدهاند. براساس این شرایط امکان میتوان مؤلفههای بنیادی عینیت را مطرح نمود. این مؤلفهها عبارتند از اینهمانی، تعالی، قانونمندی یا نظم و اشتراک بینالاذهانی. این پژوهش نشان میدهد که عینیّت خود شرایط و مؤلفهها منوط به یکدیگر بوده و نوعی رابطه دوسویه میان آنها برقرار است. بررسی عینیّت شناخت در فلسفه هوسرل بدون درنظرگرفتن این رابطه دوسویه عزلنظر از اهمیت دیدگاه هوسرل در خصوص شناخت و عینیّت آن است.
منابع مشابه
رابطه دیالکتیکی شرایط و مؤلفه های عینیّت در فلسفه هوسرل
در این مقاله میکوشیم با نشاندادن شرایط عینیت و مؤلفههای بنیادی آن در پدیدارشناسی هوسرل رابطه دوسویه و دیالکتیکی آنها را آشکار کنیم. آگاهی استعلائی و ساختار قصدی آن اصلیترین شرط امکان عینیت را تشکیل میدهد. ادراک، بدن و زمان شرایط اساسی دیگری از امکان عینیّت لحاظ شدهاند. براساس این شرایط امکان میتوان مؤلفههای بنیادی عینیت را مطرح نمود. این مؤلفهها عبارتند از اینهمانی، تعالی، قانونمندی ی...
متن کاملنقش ادراک در عینیت اعیان از منظر فلسفه هوسرل
مسأله عینیت یکی از بحثهای اساسی و دشوار در فلسفه جدید و معاصر است. در این مقاله سعیمان بر این خواهد بود که این مسأله را از منظر پدیدارشناسی استعلایی هوسرل و مفاهیم جدیدی که عرضه میکند مطرح کنیم. از آنجا که ادراک به ویژه ادراک حسی از لحاظ قصدیت و عمل قصدی منطوی در آن به عنوان پایینترین لایه مراتب عینیت میتواند در راهیابی به عینیت سایر اعیان چه واقعی و چه غیر واقعی (ایدهآل) به عنوان مبنا ع...
متن کاملنقش ادراک در عینیت اعیان از منظر فلسفه هوسرل
مسأله عینیت یکی از بحثهای اساسی و دشوار در فلسفه جدید و معاصر است. در این مقاله سعیمان بر این خواهد بود که این مسأله را از منظر پدیدارشناسی استعلایی هوسرل و مفاهیم جدیدی که عرضه میکند مطرح کنیم. از آنجا که ادراک به ویژه ادراک حسی از لحاظ قصدیت و عمل قصدی منطوی در آن به عنوان پایینترین لایه مراتب عینیت میتواند در راهیابی به عینیت سایر اعیان چه واقعی و چه غیر واقعی (ایدهآل) به عنوان مبنا ع...
متن کاملعین و عینیت در فلسفه نظری کانت
انقلاب کپرنیکی کانت و گشودن طریقی بینابین تجربه گرایی و عقلگرایی، بر محور ارائه تلقی نوینی از عین و شیء و عینیت صورت گرفت. تبدیل شیء به موضوع و متعلق، و گذر از موضوع و متعلق به متعلق شناخت و مفهوم متعلق شناخت و مصبوغ به صبغه ذهن دانستن «عین»، راهی طولانی است که کانت در فاصله گرفتن از سنت های پیشین فلسفی طی کرد. تدقیق و موشکافی در کارکرد مفهوم «متعلق» در وحدت بخشی به کثرات حسی و در قالب قضیه درآ...
متن کاملتقویم پدیده شناختی هوسرل: اشتراک بین الاذهانی و مسئلة عینیت و حقیقت
در مقالة حاضر راهکار هوسرل در خصوص حلّ مسئلة شناخت مورد بررسی قرار میگیرد. درونمایة اصلی پدیدهشناسی هوسرل، به ویژه در بحث تقویم اعیان، نقد شناخت است. هوسرل با الهام از شک دکارتی به حوزة آگاهی مطلق یا اگوی محض میرسد و به توصیف پدیدهشناسانة دادههای آگاهی میپردازد و مراحل ساخته شدن و تقویم پدیدهها را نشان میدهد . در این مقاله سعی بر این است که تقویم طبیعت مادی، طبیعت حیوانی و جهان روحی در م...
متن کاملعینیت ماهوی و واقع نمایی ادراکات در علم به عالم ماده در فلسفه ی صدرا
در فلسفهی صدرا ادراک آدمی سه مؤلفهی اساسی دارد: فاعل شناسا (نفس)، صور علمی (معلوم بالذات) و متعلّق معرفت (معلوم بالعرض). با وجود این، از آنجا که در نگرش صدرا تنها پل ارتباطی میان صور ذهنی و موجودات خارجی در جهت تأمین خصوصیت واقعنماییِ ادراکات، عینیت ماهوی است، این ادعا نه توسط دلایل وحدت ماهوی و نه به یاری خلاقیت نفس تأمین نمیشود و با سؤالات متعددی روبهرو است. صور مخلوق نفس (معلوم بالذات) د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی)
صفحات 63- 93
تاریخ انتشار 2016-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023