رابطه آثار فکری با پدیدآورندگان از دیدگاه حقوق اسلامی
نویسنده
چکیده مقاله:
حمایت از پدیدآورندگان آثار ادبی، هنری، صنعتی یا تجاری در زمان ما به یک ضرورت تبدیل شده و مورد اتفاق نظر در نظامهای حقوقی است. با این همه ماهیت حقوقی رابطه پدیدآورندگان و آثارشان همچنان مورد بحث است. برخی این رابطه را از مقوله «حق» شمردهاند و برخی دیگر از مقوله «ملک». گروه دیگری نیز به پیدایش ماهیت سوم تمایل دارند. با توجه به نتایج علمی و آثار عملی این اختلاف نظرها، مقاله حاضر پس از مروری کوتاه بر مفاهیم و اصطلاحات مربوط، دلایل هر گروه را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه میرسد که اطلاق صفت ملکیت بر حقوق معنوی در ایران با هیچ مانعی روبهرو نیست. در سایر نظامهای حقوقی نیز چارههایی برای گرایش به این نظریه پیشنهاد شده است.
منابع مشابه
حمایت بینالمللی از حقوق پدیدآورندگان آثار سینمایی ایران
Nowadays, not only TV cables, satellites’ programs and the internet outside Iran broadcast Iranian cinematographic works without any authorization and restriction, the sale of such works is increasing in foreign countries. The breach of the creators’ rights in cinematographic works outside Iran incurs substantial damages to the cinema industry in Iran. However, these creators are no...
متن کاملحقوق معنوی (اخلاقی) پدیدآورندگان آثار فکری و مبانی حقوقی آن
اعطای حقوق اخلاقی مانند حق انتساب ،حق تمامیت اثر،حق افشای اثر و حق استرداد اثر به پدیدآورندگان آثار فکری راهی برای حمایت گسترده از پدیدآورندگان است. مهم ترین مبنای حقوق اخــلاقی ، نظریه شخصیت است که بر اساس آن اثر فکری بخشی از شخصیت پدید آورنده محسوب می شود. مبنای دیگر حقوق اخلاقی ، حمایت از شهرت پدید آورنده است.تامین حقوق اخلاقی سبب حفظ شاکله ی کلی اثر و همچنین صحت انتساب اثر به پدیدآورنده می ...
15 صفحه اولحقوق مالکیت فکری پدیدآورندگان و اجراکنندگان آثار موسیقی
اثر موسیقی، قطعه ای است که برای بیان موضوعی در تنالیته ای مشخص آغاز شده و با فراز و فرودهای متعدد و تغییر تنالیته های احتمالی، اغلب در تنالیت? آغازین قطعه و یا نت های هم خانواده آن به پایان می رسد. درنظر گرفتن ویژگی های منحصر به فرد موسیقی نسبت به سایر آثار مورد حمایت، مرز باریک بین شناسایی یک اثر موسیقی به عنوان اثر دارای اصالت نسبی یا اثر ناقض حق را نشان می دهد که برای تشخیص آن باید به یک فرد...
حمایت بین المللی از حقوق پدیدآورندگان آثار سینمایی ایران
امروزه نه فقط شبکه های کابلی، ماهواره ای و اینترنتی خارج از ایران، آثار سینمایی ایران را بدون هیچ گونه مانع و یا اخذ اجازه ای از پدیدآورندگان آن ها، در خارج از ایران پخش می نمایند، بلکه فروش نسخه های آثار سینمایی ایران که به صورت غیر قانونی و غیر مجاز در خارج از کشور تکثیر، توزیع و یا فروخته می شوند، رو به افزایش است. نقض حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار سینمایی در خارج از ایران، زیان ها و خ...
متن کاملحقوق مالکیت فکری آثار سینمایی
Cinema in classification of arts, is known as seventh art that includes collection of other arts like literature, music and performance. Cinematographic work is a collective work and needs cooperation of a lot of experts. As a number of people play role in making a film, finally who owened economical and moral rights of film and indeed intellectual property rights of cinematographic work? In th...
متن کاملبیع اموال فکری از منظر حقوق اسلامی
گرچه حقوق مالکیت فکری به عنوان شاخه ای از علم حقوق جای خود را کاملاً در سطح جهان باز نموده است، ولی در کشور ما هنوز بر سر برخی پایه ای ترین مسائل آن از جمله خرید و فروش این گونه اموال، تردید و مناقشاتی وجود دارد. این مقاله قصد دارد با بررسی شرایطی از عقد بیع که در نگاه اول در خصوص اموال فکری چالش برانگیز به نظر می رسند یعنی لزوم مالیّت داشتن مبیع و عینیّت آن، و نیز با تبیین ابعاد مختلف ناظر بر بیع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 3
صفحات 133- 150
تاریخ انتشار 2003-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023