دیه قتل شبه عمد از دیدگاه امام خمینی(ره)
نویسنده
چکیده مقاله:
مقدار دیه در قتل عمد، شبهعمد و خطا برابر است و در هر یک از این گونهها، یکی از اصناف ششگانهای که فقها برای دیه مشخص کردهاند، پرداخت میشود. با این وجود در صورتی که جانی، شتر را بهعنوان دیه برگزیند، سن و سال صد شتری که میپردازد در هر یک از این سه نوع قتل متفاوت است. فقها در رابطه با خصوصیات سنی و عناوین شترهایی که در قبال قتل شبهعمد پرداخت میشوند، بر یک رأی نیستند. از سخنان ایشان دراین زمینه، پنج نظر مختلف استنباط میشود. منشأ این اختلاف نظرها، روایات گوناگونی است که درهرکدام، چینش شتران پرداختی و سنوسال آنها، بهگونهای متفاوت با روایات دیگر توصیف شده است. نگارنده در این نوشتار، با استفاده از روش کتابخانهای و با رویکردی توصیفی- تحلیلی بر آن شده تا دیدگاه امام خمینی(ره) را دراین خصوص، بررسی نموده و به وجوه تمایز و اشتراک نظریه ایشان با دیگر فقها بپردازد. میتوان دیدگاه امام خمینی(ره) در این خصوص را نظریه ششم در تعیین دیه قتل شبهعمد محسوب کرد. ایشان در پی اعتقاد به عدم ترجیح روایات بر یکدیگر، پس از طرح احتمال تخییر جانی، در اخذ به روایات وارده، در نهایت، ضمن حکم به احتیاط در پرداخت شترهایی که ارزش بیشتری دارند، مصالحه جانی با اولیای دم را بهترین و متقنترین راهی میداند که از سویی مانع اجحاف بر اولیای دم میشود و از سویی دیگر، مورد رضایت جانی خواهد بود.
منابع مشابه
اصالت دیه در قتل عمد
این مقاله درصدد بررسى این مسأله است که آیا دیه در قتل عمد، اصالت دارد یا خیر؟به همین جهت در فصل اول این نوشتار به بررسى کلمات فقها از گذشته تا کنون در این مسأله پرداختهایم، که به وجود دو نظریه مهم اشاره مىکنند. عدهاى از فقها، دیه را یک اصل در قتل عمد مىدانند; اما مشهور، آن را تنها در صورت رضایت قاتل به پرداخت دیه، بدل از قصاص مىشمارند و اصالتى براى آن قائل نیستند. در فصل دوم به بررسى ادله ...
متن کاملتأمّلی در مهلت پرداخت دیه در قتل شبه عمد
قانونگذار قانون جدید مجازات اسلامی در فصل پنجم از مواد عمومی دیات، ذیل بند «ب» ماده-ی 488، مهلت پرداخت دیه در قتل شبه عمد را دو سال مقرر نموده است؛ به گونهای که جانی موظف است در هر سال نیمی از دیهی مقدّر را تأدیه نماید. این نظریه مسبوق به موافقت مشهور فقهای امامیه میباشد. عمده دلیل مشهور بعد از اجماع، وجود «مقتضی تفاوت» است. ایشان معتقدند از آنجا که قتل شبه عمد خفیفتر از قتل عمدی و نسبت به...
متن کاملقتل عمد اضطراری از دیدگاه فقه و حقوق
اضطرار به معنی ناچاری و درماندگی؛ آن چنان وضعی است که انسان برای حفظ جان یا مال یا حق خود یا دیگری ناچار از ارتکاب جرم شود. وضع اضطراری گریزگاهی است که انسان ناچار از اختیار میان دو امر می-گردد؛ یا اطاعات از قانونگذار و یا آسیب رساندن به مال غیر و تجاوز به حق دیگران و سرانجام ارتکاب جرم. اضطرار در قتل از منظر اکثر فقها مجوزی برای قتل عمد نمیباشد. فقها به منظور اثبات این ادعای خود به قاعدهی «...
متن کاملنقد و بررسی دیدگاه مشهور فقیهان دربارۀ تحقق قتل عمد
مشهور فقیهان امامیه معتقدند که ملاک تحقق قتل عمد، قصد قتل یا غالباً کشندهبودن آلت قتل است. آنان برای اثبات نظریۀ خود به روایات و اجماع تمسک کردهاند. باوجود این، روایات صریحاً بر مدعای مشهور دلالت ندارند زیرا نخست، برای تحقق قتل عمد در روایات، قصد فعل مطرح شده است و از ظاهر روایات، قصد قتل بهدست نمیآید؛ دوم، در روایات فقط چند مصداق از افعال غالباً کشنده ذکر شده است و با ذکر چند مصداق نمیتوان ی...
متن کاملتبیین روانشناختی تکاملی قتل عمد
روانشناسیتکاملی، رویکردی است شناختی به رفتارهای اجتماعی که ذهن را ثمره سازگاری انسان با ضرورتهای بومشناختی و اجتماعی خویش میبیند و تلاش میکند تا کارکرد تکاملی رفتارهای انسان، از جمله رفتارهای خشونت آمیز او را درک کند. این رویکرد از لحاظ روششناختی دارای شیوهای تلفیقی است. شیوهای که رفتارهای انسان را نتیجه تعامل متقابل عوامل سرشتی و محیطی در مسیری چندین هزار ساله میداند و توضیح می دهد ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 3
صفحات 57- 73
تاریخ انتشار 2016-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023