دیه زن از منظر قرآن و فمینیسم
نویسنده
چکیده مقاله:
اشکالات وارده بر دیه زنان از دیدگاه قرآن مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. فمینیزم در لغت »اعتقاد به تساوى حقوق زن و مرد« و در اصطلاح تعریفهاى بسیارى دارد. فرودستى زنان از گذشتهاى دور در شمار باورهاى مسلم مردان قرار داشت. در متون مقدس و آثار فلاسفه نیز نشانههاى روشنى از فرودستى زنان دیده مىشود. حرکتها و فعالیتهاى علمى و اجتماعى از قرن شانزدهم و هفدهم در برابر زن ستیزى آغاز شد. جنبش فمینیستى تاکنون سه موج پدید آورده است و چهار گرایش فمینیستى در میان هواداران این جنبش به چشم مىخورد. جنبش فمینیستى در ایران نیز چالشهایى ایجاد کرد. قانون دیه و اختلاف دیه زن و مرد از قوانینى است که بیشترین هجمهها را دیده است. هر دو آیه دیه - بقره، 178 و نساء، 98 - به حکم اشتراک احکام میان زنان و مردان دلالت بر دیه در قتل زنان دارد. در روایات نیز دیه زنان در قتل نفس، نصف دیه مردان آمده است. فقیهان شیعه و بسیارى از فقهاى اهل سنت دیه زن را نصف مرد مىدانند. عدهاى این تنصیف را نشان زن ستیزى، جنسیتگرایى و فرودستى زنان در اسلام مىدانند و آن را ناسازگار با آیات قرآن مىخوانند و روایات ناظر به تنصیف را باطل مىدانند. اگر مقصود این عده از آیات، آیاتى است که زن و مرد را از نظر ماهیت مانند هم نشان مىدهد تنصیف ناسازگار با این آیات نیست، زیرا فلسفه دیه زن و نصف بودن آن مسائل اقتصادى است نه تفاوت ماهوى میان زن و مرد. اگر مقصود از آیات، آیات دیه است ناسازگارى رخ نمىدهد چون هیچ یک از دو آیه به مقدار دیه اشاره نمىکند و بر فرض ناسازگارى این ناسازگارى کلى نیست بلکه آیات مطلق است و روایات این آیات را مقید مىکند. و اگر مراد از آیات، آیات قصاص است میان روایات دیه زن و این آیات ناسازگارى نیست. عدهاى دیگر دیه را حکم امضایى مىدانند نه تأسیسى و چون و چرا در احکام امضایى را روا مىدانند، که این اشکال نیز از جهاتى در خور تردید است. جواز چون و چرا در احکام امضایى نیز نادرست مىنماید. ادعاى نیامدن مقدار دیه در قرآن و سنت متواتر، و بشرى بودن حکم تنصیف در دیه زنان نیز از جهاتى چند باطل نشان مىدهد.
منابع مشابه
خانواده از منظر فمینیسم و قرآن
خانواده از دیرباز به عنوان اولین و مهمترین نهاد اجتماعى تأثیرگذار در زندگى انسان مورد توجه صاحبنظران در رشته هاى مختلف علوم بشر بوده است و نظریات مختلفى پیرامون نقش، کارکرد و فلسفه تشکیل خانواده مطرح شده است. نویسنده در این نوشتار پس از تعیین جایگاه نهاد خانواده در گذشته و امروز به برخى زمینه هاى فروپاشى نهاد خانواده مى پردازد. در ادامه نیز به فمینیسم و خاستگاه فرهنگى - اتماعى آن و نیز مهم ...
متن کاملروابط اجتماعی زن از منظر قرآن و فمینیسم
چکیده: پژوهش حاضر در صدد بررسی و مقایسه دیدگاه اسلام و نظرات فمنیست ها در مورد روابط اجتماعی زن است،از آنجا که یکی از مهم ترین عوامل زیربنایی و حفاظت از خانواده و جامعه می تواند مربوط به زنان باشد و نیز یکی از معضلات جوامع کنونی به وجود آمدن جنبش هایی مانند جنبش فمینیسم است در این پایان نامه تلاش شده با توجه به آسمانی بودن قرآن و سفارش های گرانبارش درباره زن به مقایسه آموزه های قرآنی و فمینیسم...
15 صفحه اولمنزلت زن از منظر قرآن
از دیدگاه قرآن، زن و مرد هویت یکسان داشته و از موهبتهاى الهى به یک میزان برخوردارند. این دو مایه ى عفت و آرامش یکدیگرند. اما تفاوتهاى انکار ناپذیرى نیز بین این دو وجود دارد. اگر به نظام حقوقى اسلام به صورت مجموعه توجه شود، روشن مىشود که اختلافات حقوقى بین زن و مرد در اسلام دقیقا بر واقعیت و حکمت استوار است و هریک به میزان برخوردارى از حقوق، به وظایفى نیز مکلّف گشته اند.
متن کاملکارکردهاى خانواده از منظر اسلام و فمینیسم
بخش قابل توجهى از مباحث جامعه شناسى خانواده به موضوع کارکردهاى خانواده اختصاص یافته است. مسئله ى مهم براى جامعه شناسان، تبیین چرایى و چگونگى ایفاى کارکردهاى اجتماعى توسط نهاد خانواده است; اما این موضوع، مانند بسیارى از موضوعات دیگر، پیوندى ناگسستنى با مواضع ارزشى و ایدئولوژیک افراد و دیدگاه هاى گوناگون دارد. مقاله حاضر درصدد مقایسه دیدگاه هاى دو مکتب مختلف، یعنى مکتب «فمینیسم» و مکتب «اسلام»، ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 25-26
صفحات 212- 235
تاریخ انتشار 2001-07-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023