دین و الهیات جهانی در منظومه فکری اسلام
نویسنده
چکیده مقاله:
الهیات جهانی از کلانمسائل فلسفه دین به دنبال اصول و ارزشهای مشترک الهیاتی است تا بر اساس آن در راستای تحقق گفتوگوی میان پیروان ادیان به نیازهای مشترک الهیاتی آنان پاسخ بگوید. طرح این مسئله در جهان غرب، نظریههای مختلفی را به همراه داشته است که از جمله آن میتوان نظریه «کثرتگرایی دینی»، نظریه «وحدت متعالی ادیان»، نظریه «شمولگرایی افراطی» و.... نام برد؛ اما بر اساس آموزههای اسلام میتوان تبیینی از دین جهانشمول و به تبع آن الهیات جهانی ارائه داد که ضمن پذیرش جهانشمولی، عقلانیت آن، آسیبهای نسبیتگرایی و کثرتگرایی دینی را به دنبال نداشته باشد؛ بنابراین الهیات جهانی در منظومه فکری اسلام، دارای منطق خاصی است که ضمن ابتنا بر مبانی و زیرساختهای نظری، دارای معیارها و ملاکهای خاصی است که تضمینکننده وجه الهیاتی و جهانشمولی آن خواهد بود. معیارهای الهیات جهانی عبارتاند از الهیبودن، جهانشمولی، جامعیت و جاودانگی و مبانی الهیات جهانی نیز در محورهای هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، دینشناختی و... قابل طبقهبندی هستند. با توجه به معیارهای یادشده و مبانی و زیرساختهای آن میتوان درباره سازوکار و مکانیسم تعامل و گفتوگو با پیروان دیگر ادیان نیز داوری نمود؛ ازاینرو مقاله حاضر میکوشد با روش عقلی و نقلی، ضمن طرح معیارها و مبانی الهیات جهانی به راهکارهای عملی تعامل با پیروان دیگر ادیان، به مثابه برایند این الهیات بپردازد.
منابع مشابه
جهانی شدن، دین و الهیات تسلیمی در روابط بین الملل
جهانی شدن به عنوان یک فرایند یا طرح آثار اجتنابناپذیری در نظام بینالملل به ارمغان میآورد. یکی از این آثار جهانی شدن دین است. دین جهانی شده چه خواهد بود ؟ در مورد آن اختلاف دیدگاه بین متخصصین این حوزه وجود دارد. آنچه میتواند نقطه مشترک این دیدگاهها برای دینِ جهانی شده باشد، اصول و مبانی و ارزشهای مشترک جهان شمول ادیان است. در این زمینه دینی که کاملتر و جامعتر است سهم بیشتر خواهد داشت و آن ...
متن کاملفلسفة دین و الهیات جهانی با رویکرد اسلامی
پرسش اصلی نوشتار حاضر این است که آیا فلسفة دین و الهیات موسوم به جهانی، میتواند با رویکرد اسلامی دنبال شود یا نه؟ فلسفة دین اجمالاً عبارت است از تأمل عقلی بیروننگرانه در باب دین. این قسم معرفت، از سنخ فلسفههای مضاف و معرفت درجة دوم است و آشکارا از کلام (الهیات)، دینپژوهی و فلسفه متمایز است و با بهرهگیری از توانایی عقل نظری، به ارزیابی معتقدات ادیان و پدیدار عمومی دین میپردازد. در این نوشتا...
متن کاملجهانی شدن، دین و الهیات تسلیمی در روابط بین الملل
مفهوم الهیات تسلیمی با تبدیل رئالیسم خام به رئالیسم انتقادی و پیش کشیدن مسأله سقوط و نجات و ربط آن با جامعیت دین در فرایند جهانی شدن مورد قبض و بسط قرارگرفته است. الهیات تسلیمی با وجه تمایز خاصی از پلورالیسم دینی، شمولگرایی و دیگر قرائتهای دینی تعریف شده است؛ بدین قرارکه فارغ از اسامی و ظواهر مادی، تمکین و تسلیم در برابر یک اراده برتر و حق، ملاک رستگاری و نجات است نه یک دین خاص. البته نجات و رس...
متن کاملسیاست و حکومت در منظومه فکری صدرالمتأهین
برغم وجود مطالب و نظرات وسیع و روشن در نزد حکیمان اسلامی در خصوص سیاست و حکومت و فلسفه سیاسی، از سوی برخی نویسندگان اظهار شده است که در تفکر اسلامی، بهخصوص مسلک صدرائی، سیاست و فلسفه سیاسی جایگاهی ندارد. آنها معتقدند از آنجا که در اندیشه اسلامی – بخصوص تفکر و فلسفه آمیخته به عرفان صدرائی – دنیا مورد مذمت و نکوهش قرار گرفته، از این رو در این حکمت نمیتوان انتظار اندیشه سیاسی داشت؛ چرا که در سیا...
متن کاملجهانی شدن و ظرفیت های جهانی دین اسلام از منظر عرفان اسلامی
جهانیشدن مسئلهای است که بازتابش در همهی امور از اقتصاد و سیاست گرفته تا هنجارهای مشترک اخلاقی و اجتماعی مشاهده میشود. دراینمیان علیرغم تعدّد مبانی و تعاریف جهانی شدن عقیدهی مسلمین چه پیش از طرحِ مسئلهی جهانیشدن و چه پس از آن بر این بوده و هست که اسلام برای همهی زمانها و نیز برای جهانی بدون مرز قوانینی متناسب دارد. از سوی دیگر طرح این مسئله محتاج اثبات این مقدمه است که آیا اساساً در ساخ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 25 شماره 95
صفحات 5- 30
تاریخ انتشار 2020-04-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023