دیالوگ یا جبروت متن؛ واکاوی برداشت جامی از بادهسرایی ابنفارض
نویسندگان
چکیده مقاله:
دیدگاههای مخاطبمحور، رویکردهای جدیدی پیش روی ما قرار داده است تا با استفاده از آن بتوانیم، ارتباط بهتری با متون ادبی ـ بهویژه متون قدیمی ـ برقرار کنیم. با توجه به تفاوت مقتضیات خواننده و یک متن قدیمی، ارتباط متن و خواننده، به کمال نمیرسد مگر آنکه از گذر تاریخ برداشتها از یک متن، مقتضیات خاص متن را بازشناسی کنیم. هدف این پژوهش آن است که آیا فردیت میتواند تلقی افراد را از موضوع تحت تأثیر قرار دهد یا نه.این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی نشاندهندة آن است که جامی از جهت عاطفه و شور که اساس بادهسرایی ابنفارض است با او یکدله شده و از همین رو توانسته تصویر روحی و کلی شعر ابنفارض را احیاء کند. انسجام شعری ابنفارض یک نمود اساسی از ماتریس متن اوست و ما را از تصاویر جزئی مشترک با بادهسرایی مادی به تصویر کلی از متن میرساند تا جایی که به جای تصویرِ "لایعقلِ"(مستانگی در لحظه) بادهسراییِ مادی، به تصویر لنیعقل "(مستانگی ابدی) میرسیم، و اگر در جزء به بادهسرایی مادی نزدیک میشود نیک میداند که چگونه در سیاق و ساختار "یک چیز دیگر" باشد، اما جامی به دلیل پرداختن مفصل به هر بیت از انسجام سراسری، بازمانده و هر بیت برای او یک فصل جدا و یک شب شورانگیز است.
منابع مشابه
متن، جدول یا نمودار؟
سخن سردبیر Editorial مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دوره دوازدهم، بهمن 1392، 872-871 متن، جدول یا نمودار؟ Text, Table or Diagram? محسن رضائیان [1] M. Rezaeian نویسندگان مقالات علمی در بخش یافتهها مبادرت به گزارش نتایج مطالعه علمی خود در قالب متن، جدول و یا نمودار مینمایند. اگرچه به نظر میرسد که نگارش بخش یافتهها ساده میباشد، اما همواره گزینش این نکته که چ...
متن کاملمتن، جدول یا نمودار؟
سخن سردبیر editorial مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دوره دوازدهم، بهمن 1392، 872-871 متن، جدول یا نمودار؟ text, table or diagram? محسن رضائیان [1] m. rezaeian نویسندگان مقالات علمی در بخش یافته ها مبادرت به گزارش نتایج مطالعه علمی خود در قالب متن، جدول و یا نمودار می نمایند. اگرچه به نظر می رسد که نگارش بخش یافته ها ساده می باشد، اما همواره گزینش این نکته که چه یافته ه...
متن کاملتقدّم تجویزی نقد سند یا متن
آسیبدیدگی حدیث، از پدیدههای مشخص و شناخته شده میراث حدیثی مسلمانان است و از آنجا که این آسیب یا متوجه سند حدیث است یا متن آن،دانشمندان مسلمان از دیرباز، برای رد یا قبول حدیث، به نقد سند و متن روی آورده و برای آن روشها و قواعدی را ابداع کردهاند. صرف نظر از این که از جهت تاریخی، کدام نقد، تقدم داشته و معیار بوده، این سؤال مهم مطرح است که کدام یک از این دو روش، اصالت دارد و برای رد یا اثبات ح...
متن کاملواکاوی چالشهای ترجمة ادبی: بررسی تحلیلی نوع متن، اجزای متن و چالش خواننده
ترجمة متن ادبی، سختترین نوع ترجمه است و با چالشهای ویژهای روبهروست که باعث دشواری بیش از پیش ترجمه میشود. این نوع از ترجمه، نیازمند بحثهای نظری است تا راهکارهایی برای ترجمة بهتر و توفیق بیشتر مترجمان ارائه دهد. در این راستا، پژوهش پیش رو بر آن است تا با روشی توصیفیـ تحلیلی به ویژگیهای این نوع متون و چالشهایی بپردازد که مترجم در ترجمه با آنها سروکار دارد. از رهگذر این بررسی مشخص شد که ...
متن کامل«رمان نو» دیالوگ نو
دیالوگ (dialogue) و ایجاد ارتباط گفتاری با "دیگری" فلسفه وجودی زبان را بیان می کند. به عبارت دیگر چنانچه انسان نمی خواست با همنوع خویش ارتباط برقرار کند و خواسته های درونی خود را در بستر کلام و واژگان جاری نماید، از یکی از والاترین امتیازهای خود، یعنی زبان، بی بهره بود. وقتی که "من" در مقابل "دیگری" واقع می شود، پویایی او به شدت تحریک می گردد و در صدد بر می آید تا خود را بروز دهد و از چند و چون...
متن کاملرمز گشایی متن نشانه ها یا علائم معنی دار در متن
هیچ متنی بدون پیام نیست. بعضی متنها پیامهای آشکار، بعضی دیگر پیامهای پنهان، و بعضی هر دو پیام آشکار و پنهان ر دارند. خوانندگان متن، برای فهم آن، آگاهانه یا ناخودآگاه آن را تحلیل میکنند. در خوانش متن سه حالت صورت میگیرد. گاهی مؤلف ملاک است؛ گاهی خود متن یعنی، مرگ مؤلف مطرح است؛ و گاهی خود خواننده ملاک اصلی است. در هر حال اتفاقی که رخ میدهد، تحلیل محتوای متن است. تحلیل محتوا، خواننده را به ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 56
صفحات 131- 156
تاریخ انتشار 2019-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023