دلالت آیات ناهیه از افساد بر حکم حرمت آلودن آب
نویسندگان
چکیده مقاله:
ریختن فاضلابها در آب همان آلودگی است و با واژه افساد بکار رفته در آموزههای دینی مترادف است. افساد در قرآن به معنای معصیت و گناه، مبارزه با قوانین الهی و انبیاء، نابودی کشتزارها و نسل، کفر و ظلم، تکذیب رسل الهی، جنگ و دزدی استعمال شده است. نیز شرارت، کشتار بندگان، هرج و مرج، ابطال، قتل و دزدی از دیگر معانی افساد است. این واژه در لغت متضاد با اصلاح، ابطال، بی فائده نمودن و تباهی است. تحقیقات صورت گرفته در این موضوع با عناوینی همچون آلودگی آب و پیامدهای آن، بررسی آب از دیدگاه قرآن کریم و اهمیت محیط زیست از دیدگاه اسلام میباشد. بر اساس یافتههای این تحقیق، از نظر قرآن آلودن آبها به صورت وسیع حرام و ممنوع است. روایات و دلائل عامی مانند حرمت تضییع مال مفید شامل محل بحث میشود. واژه افساد با مفهوم وسیع خود قابلیت تعمیم نسبت به مصادیق دیگر را داراست. آلودن آبها همان افساد بوده و آیات با عموم شامل آلودگی با فاضلاب هم میشوند.
منابع مشابه
واکاوی موضوع حرمت پیامبر| از منظر آیات قرآن کریم
پیامبراکرم| از حرمت و احترام و جایگاه ویژهای برخوردار است تا آنجا که خدای متعال به پاس هماهنگی همه جانبه رسولاکرم| با قرآن کریم و نیز برای ترغیب دیگران به تأسّی به چنین سیرهای، از وجود مقدس آن حضرت| با عظمت یاد فرموده است. قرآن کریم در آیات متعددی همچون آیه 63 سوره نور، آیه 1 حجرات، آیه 53 و 54 احزاب و آیه 65 نساء به موضوع حرمت پیامبراکرم| پرداخته است، از اینرو حفظ حرمت آن حضرت| یکی از بایست...
متن کاملدلالت آیات و روایات بر ناروا بودن کشتار جمعی
از موضوعات مهمّی که مورد توجّه حقوقدانان قرار دارد، حفظ جان انسانهای بیگناه در هنگامۀ درگیریهای نظامی است. از آنجا که اغلب تلفات جنگها مربوط به انسانهایی است که مستحقّ مرگ نیستند، نهادهای حقوقی در سالهای اخیر، تلاش فراگیری برای توقّف کشتارجمعی نمودهاند. آنچه در اسناد بینالمللی راجع به ممنوعیّت کشتارجمعی ملاحظه میشود، این واقعیّت است که در صورت عدم تفکیک انسانها ، افرادی که نقشی در جنگ ندار...
متن کاملبررسی حکم هتک حرمت مقدسات در فقه اسلامی
ازآن روز که بشر پا در عرصه وجود گذاشت، برای ادامه حیات اجتماعی، به ملاکها و معیارهای مقدس نیاز پیدا کرد تا در پرتو آن تلاش خود را برای زنده ماندن توجیه کند که صیانت و حفظ حرمت آن را لازم میدید هتک وبی احترامی به آن را گناه نابخشودنی میدانست. در دین مبین اسلام نیز برخی از امور مانند: ذات بار تعالی، نبوت، معاد... بهعنوان مقدسات دینی شناخته میشوند که از احترام ویژه ای برخوردارند و ازاینرو ه...
متن کاملحرمت مخالفت با حکم حکومتی در فقه سیاسی شیعه
حکم حکومتی یکی از راهکارهای پاسخگویی فقه شیعه به نیازهای متغیر و ضروری جامعه اسلامی می باشد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از مسائل و چالش های سیاسی اجتماعی حکومت اسلامی بر اساس آن حل شده است. مسئله این مقاله در باب احکام حکومتی بحث از تعلق یا عدم تعلق ثواب بر اطاعت و عقاب اخروی در صورت مخالفت با حکم حکومتی است که براساس دو رویکرد فقهی که از ادله تبعیت از ولایت فقیه تفسیر مولوی یا ارشاد...
متن کاملدلالت احتمالی و قطعی در معنای برخی آیات قرآن کریم
در قرآن کریم به علت وجود عوامل گوناگون، کلمه یا عبارت، صورتها واعرابهای متفاوتی پیدا میکند و این خود باعث دریافتهای چند گانه مفسران و مترجمان از یک آیه میشود، لذا در قرآن کریم در کنار آیاتی که دلالت و معنای قطعی دارند با آیاتی بر میخوریم که به علت پارهای عوامل در معنی آنها با احتمالات متعددی رو برو میشویم، به طوری که هیچ یک از مفسران و صاحبنظران نمیتوانند اذعان کنند که تأویل و تفس...
متن کاملنسبت قاعده فقهی «حرمت تنفیر از دین» با حکم حکومتی در حکومت اسلامی
این مقاله با محوریت قرار دادن قاعده ایجابی حرمت تنفیر از دین و تعمیم دادن حکم این قاعده به موضوعاتی که عامل دین گریزی میشود، درصدد است تا با ارائه دلایلی عقلی و نقلی پاسخی برای برخی مشکلات و مسائل مستحدثه که در زمانه امروزی در جامعه اسلامیرخ میدهد، بیابد. همچنین در این مقاله نشان داده میشود که حکم حکومتی در پارهای از مواقع بر احکام اولیه اسلامینیز اولویت دارد، زیرا حکم حکومتی خود از احکام...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 39
صفحات 127- 144
تاریخ انتشار 2019-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023