خوانشی سوررئالیستی از مجموعه «حامل الفانوس فی لیل الذئاب» اثر سرکون بولص
نویسندگان
چکیده مقاله:
شعر معاصر عربی بهطور عام با استفاده از تجربههای غربی توانست سازوکارهای گستردهتری را برای بیان مفاهیم موردنظرش بهکار گیرد. یکی از این شگردها استفاده از شیوه فراواقعگرایی در ارتباط با معانی و پدیدههای هستی است که بهطور ویژه در شعر شاعرانی همچون سرکون بولص مورد توجه قرار گرفتهاست. سرکون بولص، شاعر معاصر عراقی (1944- 2007) از جمله شاعران متأثر از سبک سوررئالیسم است که با مطالعه آثارش میتوان تبلور شناسههای سوررئالیستی را در دو بخش سوررئالیسم غربی و نسخۀ بومیشده شاهد بود. او در برخی از اشعار بهویژه در عناصر «نگارش خودکار»، «تصاویر سوررئالیستی» و «امر شگفت» رونوشتی از نسخه غربی بهکار میگیرد و با اهتمام به این معیارها غالباً به بُعد درونی خود میپردازد و با ذکر مشاهیری از ادبیات عربی، اشارات نمادین و تشبیهات بلاغی به سوررئالیسم، قالبی بومی میبخشد و دیگر عناصر را نیز در جهت اصلاح شرایط نابسامان اجتماعی بهکار میگیرد. همچنین وی توانسته با استناد به اندیشههایی چون آزادی زندگی از قیدو بندها، برانگیختن خیال و خواستههای خیالی، ریسککردن در مسیرهای بیانتها، گذر از مادیات و رسیدن به حقیقت هستی به شعر خود رنگ و جلای سوررئالیستی ببخشد. جستار حاضر با توجه به ظرفیتهای سوررئالیستی آثارش ضمن بهکارگیری روش تحلیل محتوایی به واکاوی مجموعه «حامل الفانوس فی لیل الذئاب» پرداخته و درصدد است تا از واقعیت ورای دنیای ظاهر در شعر بولص پرده بردارد.
منابع مشابه
دلالتهای تصویرپردازیهای حسآمیخته در مجموعه داستانهای «لیل الغرباء» اثر غادة السمان
حسآمیزی از بارزترین جلوههای بلاغت است که غالباً بر اساس استعارة مکنیه و تشبیه بنا میشود. در این فن بلاغی، ادیب حواس را در هم میآمیزد و برخی مدرکات مربوط به یک حس را با صفتهای متعلق به حواس دیگر وصف مینماید یا امور معنوی را با چیزی وصف میکند که به حواس ظاهری اختصاص دارد. این مقاله با بهکارگیری روش وصفی ـ تحلیلی در پی آن است که تصویرهای حسآمیخته را در مجموعه داستانهای لیل الغرباء (شام غر...
متن کاملخوانشی لکانی از شعر «ندای آغاز» اثر سهراب سپهری
خوانشی لکانی از شعر «ندای آغاز» اثر سهراب سپهری عبدالرضا سعیدی* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لامرد چکیده سهراب سپهری، شاعر و نقاش ایرانی، اشعار خود را در هشتکتاب گردآورده و بیشتر، از لحاظ نوع نگاهش به زندگی، طبیعت، خدا، نیک و بد، زشت و زیبا و ...، مورد توجه منتقدان بوده است. «حجم سبز» و «ما هیچ، ما نگاه»، دو دفتر پایانی هشتکتاب، بدان جهت که در سیر تکامل شعر و اندیشه، پختهتر هستند، اهمیت بی...
متن کاملخوانشی روانشناختی از داستان
نقد روانشناختی برپایه دیدگاههای روانشناسانی نظیر فروید و یونگ بنیان نهاده شده است، اما لزوماً به نظریات این دو تن محدود نمیشود. آنچه در این رویکرد حائز اهمیت است، تسلط منتقد بر نظریههای روانشناختی و استفاده مناسب از آنها برای بازخوانی متن و عرضه معنای جدیدی از آن است. «اسماعیل شجاع» عنوان داستان کوتاهی است از هوشنگ مرادی کرمانی. موضوع اصلی داستان جزو مباحث مرکز توجه در علم روانشناسی است:...
متن کاملبررسی آثار داستانی جبرا ابراهیم جبرا از دیدگاه نقد کهن الگویی (با تکیه بر داستانهای "صراخ فی لیل طویل"، "صیادون فی شارع ضیق"، "السفینة"، "البحث عن ولید مسعود")
نقد کهنالگویی که مبتنی بر نقد روانشناختی است، یکی از رویکردهای اصلی نقد ادبی معاصر به شمار میرود که به کشف ماهیت و ویژگی اسطوره و کهنالگوها و نقش آنها در ادبیات میپردازد. هدف از این پژوهش بررسی رمانهای جبرا ابراهیم جبرا براساس دیدگاه نقد کهن الگویی و ظهور بعد ناخودآگاه جمعی و اسطوره در آثار این نویسنده است. فرضیه پژوهش براین مدعا است که این نویسنده در آثار خود به سطح ناخودآگاه جمعی ذهن...
متن کاملخوانشی پدیدارشناسانه از داستان کیخسرو
جستوجوی جاودانگی یکی از مهمترین درونمایههای متنهای اسطورهای است. قهرمان اسطورهبه دنبال دستیابی به جاودانگی است و برای رسیدن به این هدف، هستی خود را قربانی میکندوازخواستههاینفسانیخودمیگذردو این درستمانندکاری استکهکیخسرودرشاهنامهانجاممیدهد. این مقاله برآن است که با روش توصیفی–تحلیلیبر پایه نظریه تقلیل پدیدارشناسانه ادموند هوسِرل، به بازخوانی مسأله بازگشت به اصل در داستان کیخسرو بپردازد. ه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 37
صفحات 70- 51
تاریخ انتشار 2019-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023