حکیم ترمذی از نگاه عطار نیشابوری
نویسنده
چکیده مقاله:
ترمذ همواره در طول تاریخ، خاستگاه بسیاری از بزرگان دین و عالمان و عارفان سترگ بوده است؛ چنانکه حافظ ابرو آن را «مدینةالرّجال» خوانده است. ازجملۀ بزرگان این شهر میتوان به شخصیتهای زیر اشاره کرد: ابوبکر ورّاق ترمذی، از مشایخ صوفیه؛ سیدبرهانالدین ترمذی؛ ابوعیسی محمدبن عیسی ترمذی، مؤلف کتاب الجامع الصحیح، از صحاح ستّۀ اهل سنت؛ ابوجعفر محمدبن احمدبن نصر ترمذی، فقیه شافعی؛ و سرانجام، حکیم مورد نظر ما در این مقاله، ابوعبدالله محمدبن علیبن حسن (یا حسین) بن بشربن هارون، مشهور به «حکیم ترمذی»، محدث، مفسر، متکلم و صوفی دانشمند که در سدۀ سوم قمری (نهم میلادی) میزیسته است. صوفیانِ بسیاری شاگردان حکیم ترمذی بهشمار میآمدهاند که از میان آنان میتوان به احمدبن محمد عیسی، حسنبن علی جوزجانی، و ابوبکر ورّاق ترمذی اشاره کرد. متکلمی همچون غزالی، و بزرگعارف اندلس، جناب محیالدین ابنعربی، از آثار و افکار ترمذی بهرهها بردهاند، و بهویژه ابنعربی، از حکیم ترمذی بهمثابۀ یکی از اقطاب خویش یاد کرده است. ترمذی همچنین، مکتب خاصی را به نام «حکیمیّه» بنیان نهاده است. یکی از ترجمانهای حکیم مزبور را میتوان در بخش پنجاهوهشتم شاهکار محمدبن ابراهیم فریدالدین عطار نیشابوری، تذکرۀ الاولیاء، یافت؛ کتابی که طبق نظر رینولد نیکلسن، ویراستار علمی کتاب، در پیشگفتاری که بر این اثر نوشته است، قدیمیترین اثر از این نوع در زبان پارسی است. هرچند اثر یادشده در ضبط ازمنه و جزئیات شرح احوال، دچار کاستیهایی است، باوجوداین، مشتمل بر حجم عظیمی از اطلاعاتی است که در تراجم بعدی یا در هیچ منبع دیگری نمیتوان یافت. ارزش تذکره، بهمثابۀ منبعی برای تاریخ تصوف، میتواند بهطور جدی برآورد و بدان بها داده شود. این تذکره اساساً معطوف و ناظر به بیان پندهای اخلاقی و کلمات حکیمانهای است که پیرایش اخلاقی آدمیان براساس آن استوار است. در مقالۀ حاضر، سعی میکنیم گزیدهای از مهمترین نکاتی را که عطار نیشابوری در توصیف خود از حکیم ترمذی ذکر کرده است، ارائه دهیم. افزونبرآن، تلاش میکنیم منتخبی از کلمات حکمتآمیز و حکمتآموز ترمذی را براساس نقل نیشابوری ارائه و مستندات، شواهد، توضیحات و تفسیرهای حکمی، عرفانی و قرآنی آن را عرضه کنیم.
منابع مشابه
معرفت نزد حکیم ترمذی
حکیم ترمذى (ف. ٢٨٥ق)، بهمثابۀ یک عالم و اندیشمند آگاه به زمان، در فرهنگ حاکم و علوم زمانۀ خود آسیبهایى را تشخیص داد و درصدد بود با نظریۀ خاص خود در معرفت، راهى براى رهایى ارائه کند. ترمذى این مسیر را، هم در جهت سلبى و نقد عالمان و علوم زمانه و هم در جهت ایجابى و مطرح کردن الگوى مطلوب و تمامعیار از معرفت، بهجد پى گرفت و پنج اثر را در موضوع علم و معرفت تألیف کرد. ترمذى در مقام نقد دعاوى م...
متن کاملانسانشناسی حکیم ترمذی
حکیم ترمذی، عارف نامدار ماوراءالنهر، از عارفانی است که دربارۀ انسانشناسی سخنان درخور توجهی دارد و مسئلۀ اصلی در این مقاله، چیستی انسان، ابعاد و ساحات وجودیِ او، و اهداف و مسیرش در زندگی از منظر اوست. روش پژوهش در این مقاله، نظامدهی دادهبنیادِ آموزهها با رویکردی تحلیلی، در مسیر بازخوانی اندیشۀ این حکیم است. بخش مهمی از منظومۀ فکری حکیم ترمذی دربارۀ انسان، به مطالعۀ خلقت و ابعاد سرشتی او بازمی...
متن کامل«پندنامه» از عطار نیشابوری نیست
مثنوی پندنامه ازجمله آثار فراوانی است که بهنادرست به عطار نیشابوری نسبت دادهاند؛ منظومهای که هنوز هم انتساب آن به عطار در میان برخی منتقدان ادبی با تردید همراه است. این مقاله به مطالعۀ سبکشناختی پندنامه ازنظر ساختار، زبان، محتوا و مقایسۀ آن با منظومههای قطعی و مسلّم عطار میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد انتساب پندنامه به عطار نیشابوری نادرست است؛ زیرا این اثر از هر سه جنبۀ سبکشناختی یادش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 17 شماره 46
صفحات 141- 153
تاریخ انتشار 2017-01-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023