حس آمیزی در نهجالبلاغه
نویسندگان
چکیده مقاله:
آرایه حس آمیزی که در حوزه علم بیان جای میگیرد، در نتیجه آمیختگی یکی از حواس با امور وابسته به حس دیگر حاصل شده و به متکلم کمک میکند تا از رهگذر خیال، با آفرینش ترکیبات جدید لغوی، باعث توسعه زبانی شده و با قابلیت محسوس ساختن معنا زمینه درک بهتر مخاطب را فراهم سازد. این جستار پس از بیان مفهوم آرایه حس آمیزی و نگاهی گذرا بر تاریخچه آن، با تکیه بر شیوه توصیفی تحلیلی، ابتدا تمام نمونههای موجود از انواع حواس پنجگانه در نهج البلاغه را شناسایی کرده و سپس در صورت مشاهده آمیختگی حواس، به واکاوی و بیان دلالتهای معنایی آن میپردازد، تا از این طریق جلوههایی از زیباییهای ادبی کلام امامj نشان داده شود. یافته های پژوهش نشان می دهد در کلام حضرت، صنایع بلاغی مانند تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه، که از گستره قابل توجهی برخوردار است، هرازگاهی از رهگذر حواس منجر به خلق تصاویر بدیع و زیبایی شده که در نهایت موجبات درک بهتر معنا را برای مخاطب فراهم ساخته است. از این میان حس بینایی نسبت به دیگر حواس کاربرد بیشتری داشته و آمیختگی یکی از حواس با مفهومی انتزاعی جایگاه قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص داده است.
منابع مشابه
بررسی حس آمیزی در اشعار نصرالله مردانی
حس آمیزی از شگرد های بلاغی و هنری بیان سخن زیبا و دلنشین است. این صنعت که گاه در حوزة دستگاه بلاغی و گاه در حوزة مسایل زبانی و دستوری قرار می گیرد، یکی از عوامل مهم زیبایی، آشنایی زدایی و توجهبرانگیزی در شعر به محسوب میشود. نصرالله مردانی از برجسته ترین شاعران انقلاب در دورة معاصر است. در این پژوهش که با هدف شناخت و تبیین هر چه بهتر ویژگی های شعر معاصر فارسی صورت پذیرفته، با فرض بر اینکه حس...
متن کاملشنیدن رنگی (مطالعه پیرامون حس آمیزی و فرایند ترکیب حواس)
حسآمیزی، نوعی پدیدة عصبشناختی است که در آن، محرک دریافت شده از طریق یکی از حواس، به طور خودکار، ادراک در حسی دیگر را فعال میسازد. نام متداول برای حسآمیزی صدا به تصویر، شنیدنِ رنگی است، که به معنای فعالسازی رنگ، شکل، و حرکت توسط صدا میباشد. هدف از این پژوهش، بازشناسی نقش صدا در آفرینش تجربیات حسآمیزانه (البته در افراد عادی و نه به معنای عصبشناختی آن) و پاسخ به این پرسش است که صدا چگونه می...
متن کاملنماد رنگ و حس آمیزی آن در تصویرسازی های اخوان ثالث
یکی از زمینههایی که در آثار ادبی به ویژه شعر از ارزش پایگاهی شایسته برخوردار است و آفرینشهای ادبی بر پایهی آن پدید می آیند حس آمیزی و تخیل با رنگ در تصاویر شعری است «رنگ»، به عنوان برجستهترین عنصر در حوزه محسوسات، از دیرباز تا کنون مورد توجَه انسان بوده و همواره روح و روان آدمی را مسحور قدرت خود کرده است. و یکی از عناصری است که کارکرد بسیار برجسته و در همه زمانها و نزد همهی ملتها جایگاهی ...
متن کاملتشخیص،متناقض نما و حس آمیزی در شعر عرفی شیرازی
رساله ی حاضر به زندگی وشعر عرفی شیرازی وجایگاه تشخیص، متناقض نمایی وحس آمیزی درشعروی می پردازد.این رساله درپنج فصل تدوین شده است. فصل اول نگاهی دارد به زندگی، آثار وسبک شعری عرفی شیرازی. این فصل ابتدا به زندگی وی می پردازد، سپس نظر تذکره نویسان بیان می شود. همچنین اخلاق،عقاید وویژگی های شعر وی بررسی می شود. درفصل دوم ، پیشینه تاریخی، تعاریف ودیدگاه های مختلف درصدد تشخیص ارائه می گردد. سپس...
15 صفحه اولحس آمیزی در مثنوی
حسآمیزی به عنوان یکی از اسالیب هنری در ادبیّات فارسی سابقۀ کاربرد طولانی دارد. در این پژوهش به بررسی حسآمیزی در مثنوی مولانا پرداخته میشود. ابتدا گونههای حسآمیزی از نظر ساختار دستوری و نحوۀ ترکیب حواس مشخص و سپس انواع حسآمیزی در مثنوی بر اساس ترکیب حواس (که به صورت جایگزینی دو حس از حواس پنجگانه ظاهری یا ترکیب یک امر انتزاعی با ویژگی یکی از حواس ظاهری است) بررسی میشود. مولانا از ...
متن کاملنماد رنگ و حس آمیزی آن در تصویرسازی های اخوان ثالث
یکی از زمینههایی که در آثار ادبی به ویژه شعر از ارزش پایگاهی شایسته برخوردار است و آفرینشهای ادبی بر پایهی آن پدید می آیند حس آمیزی و تخیل با رنگ در تصاویر شعری است «رنگ»، به عنوان برجستهترین عنصر در حوزه محسوسات، از دیرباز تا کنون مورد توجَه انسان بوده و همواره روح و روان آدمی را مسحور قدرت خود کرده است. و یکی از عناصری است که کارکرد بسیار برجسته و در همه زمانها و نزد همهی ملتها جایگاهی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 18 شماره 1
صفحات 135- 156
تاریخ انتشار 2019-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023