حجیت فهم و تفسیر غیرمعصومین از قرآن کریم در روایات شیعه
نویسندگان
چکیده مقاله:
Whether understanding and interpreting the holy Quran by the other than the immaculate Imams is valid or it is restricted to the immaculate is one of the subjects of disagreement among the Shiite theologians and traditionists. Those who believe in the validity of the understanding and interpretation of the holy Quran by other than the immaculate Imams as evidence refer to some traditions. In this article tthe meaning of some of these traditions, traditions which order people to stick to the Quran, discuss the position of the Quran in judgment, show that the essential requirement of all conditions is their agreement with the holy Quran, explain that the Immaculate Imams turn to the Quran in reproaching a person, stress the necessity of judging the traditions according to the holy Quran, teach the way of understanding the Quran and inferring the religious terms from the verses, teach how to discern the best meaning of the Quran for people other than the immaculate Imams, and indicate the authority of the interpretation of the Imams of the holy Quran.he researchers discuss
منابع مشابه
جواز فهم و تفسیر غیرمعصومین از قرآن کریم در آینه قرآن و روایات شیعه
فهم قرآن کریم از مسائلی است که همواره مورد توجه جامعه مسلمانان بوده است. درباره میزان اعتبار فهم افراد مختلف از قرآن کریم نظرات گوناگونی وجود دارد. در بین شیعیان، گروهی از اخباریون عقیده داشته اند که تنها فهم معصومین (ع) از قرآن کریم معتبر است. گروهی از آنان این اختصاص را در مورد فهم ظواهر و گروهی در مورد تفسیر مشکلات قرآن مطرح کرده اند. در مقابل، اصولیون معتقد به اعتبار فهم غیر معصومین از قرآن...
15 صفحه اولحجیت ظواهر آیات قرآن کریم
بحث از حجیت ظواهر آیات در حقیقت گفتگو از اصل حجیت آیات است زیرا اگر ظواهر آیات حجت نباشد نظر به اینکه نصوص بسیار کم است از آیات بعنوان دلیل اصلی احکام چیزی باقی نمی ماند تا در استنباط احکام شرعی بدان استناد شود حجیت ظواهر آیات قران مجید همچون ظواهر سنت و سایر امارات ظنی به دلیل معتبر قطعی نیازمند است تا با ترتیب صغری و کبرای منطقی بتوانیم به مطلوب قطعی دست یابیم به عبارت دیگر ظواهر آیات دلیل ظن...
متن کاملسید کاظم یزدى و حجیت عمومى روایات شیعه
بر خلاف آنچه که برخى گمان بردهاند، اصولى بودن و نفى اخبارىگرى به معناى رد اعتبار عمومى روایات شیعه نبوده است. برخى از ایشان، گرچه قطعیت روایات را نپذیرفتهاند، اما ادله اخبارىها را در قطعیت اعتبار پذیرفتهاند. به همین دلیل نیز خود را از بررسىهاى رجالى جز در موارد تعارض و موارد مشابه، بىنیاز دانستهاند. در میان فقهاى سده اخیر شاید هیچ فقیهى به اندازه سید کاظم یزدى(ره)، به صراحت در این باره...
متن کاملفهم جایگاه عقل در تفسیر شیعه
مشی مسلمانان در تفسیر قرآن کریم در طول تاریخ با رویکردهای مختلفی صورت گرفته است. استفاده از روش اجتهادی و عقلی براساس دلایل قرآنی، حدیثی و عقلایی یکی از آن شیوه هاست. درست است که آنها تا قرون سوم و چهارم بیشتر از شیوه تفسیر مأثور بهره میگرفتند ولی به دلایلی که در نوشتار کنونی به آنها اشاره شده است، حتی در آن قرون هم از شیوه تفسیر عقلی کاملاً بیبهره نبودند. لذا شیوه فوق از قرن چهارم به بعد بیش ...
متن کاملمبانی تفسیر قرآن از دیدگاه مفسران شیعه
مبانی تفسیر قرآن یکی از مهمترین مباحث در حوزۀ علوم قرآنی به شمار میآید و پیوسته مورد توجه و اهتمام قرآن پژوهان و علاقه مندان به قرآن کریم به ویژه مفسران بزرگ بوده است. مبانى تفسیر، اصول موضوعه و باورهاى بنیادینىاند که تفسیر قرآن بر آنها استوار است. این باورها و قضایا بر اصل امکان و جواز تفسیر یا کیفیت و روش و اصول و قواعد تفسیر اثرگذار بوده، به آنها جهت مىدهند. در واقع مبانى تفسیر، سبب چگو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 6
صفحات 221- 250
تاریخ انتشار 2011-12
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023